The tradition of minstrelsy is a tradition that has its roots in Central Asian Turkish culture and is one of the most important elements of oral literature. This tradition has been adapted by minstrels to the social, cultural and political conditions of their time and carried to the present day. In this study, one hundred and fifteen poems of Âşık Zülâlî (real name Yusuf Zülâlî), one of the important minstrels who lived in the 20th century, were examined according to the functional folklore theory. Born in 1873 in the village of Suskap in the Posof district of Kars, Zülâlî received a madrasah education and learned Arabic and Persian. Zülâlî, who entered minstrelsy by drinking wine in his dream at the age of twelve, addressed longing for his homeland, the effects of wars and social problems in his works. The poet’s works include functions such as keeping cultural memory alive, creating social education and awareness, a culture of protest and objection, and emphasizing national identity. In this study, which was conducted with the qualitative research method, it was concluded that Zülâlî’s poems are an important tool in protecting national values and creating social awareness. The study aims to reveal the existence of new functions that contribute to the functional folklore theory through the poet’s works.
YOK
Âşıklık geleneği, kökleri Orta Asya Türk kültürüne dayanan ve sözlü edebiyatın en önemli unsurlarından biri olan bir gelenektir. Bu gelenek, âşıklar tarafından dönemlerinin sosyal, kültürel ve siyasi koşullarına uyarlanarak günümüze kadar taşınmıştır. Çalışmada, 20. yüzyılda yaşayan önemli âşıklardan biri olan Âşık Zülâlî’nin (asıl adı Yusuf Zülâlî) yüz on beş şiiri işlevsel halk bilimi kuramına göre incelenmiştir. 1873 yılında Kars’ın Posof ilçesine bağlı Suskap köyünde doğan Zülâlî, medrese eğitimi almış, Arapça ve Farsça öğrenmiştir. On iki yaşında rüyasında bade içerek âşıklığa adım atan Zülâlî, eserlerinde memleket özlemi, savaşların etkileri ve toplumsal sorunları işlemiştir. Şairin eserleri; kültürel belleği canlı tutma, toplumsal eğitim ve farkındalık yaratma, protesto ve itiraz kültürü, ulusal kimlik vurgusu gibi işlevler barındırmaktadır. Nitel araştırma yöntemiyle gerçekleştirilen bu incelemede, Zülâlî’nin şiirlerinin milli değerleri koruma ve toplumsal bilinç oluşturma konularında önemli bir araç olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Çalışma, şairin eserleri üzerinden işlevsel halk bilimi kuramına katkı sağlayan yeni işlevlerin varlığını ortaya koymayı amaçlamaktadır.
Bu çalışmamı daha önce değerlendirilmesi için herhangi bir dergiye göndermediğimi beyan ediyorum
yok
YOK
Sayın editör emeğinizden ötürü teşekkür ediyorum
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Literary Theory |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Project Number | YOK |
Publication Date | July 7, 2025 |
Submission Date | December 10, 2024 |
Acceptance Date | May 19, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Issue: 39 |
Dicle University
Journal of Social Sciences Institute (DUSBED)