19. yüzyılın ikinci yarısından itibaren Osmanlı Devleti, modernleşme politikalarının önemli bir ayağı olarak maarif alanında köklü dönüşümlere yönelmiştir. Bu dönüşüm sürecinde idâdî mektepleri, taşrada hem modern bilgi üretiminin hem de merkezî devlet otoritesinin yeniden inşasında kilit rol oynamıştır. Bu çalışma, söz konusu idâdî mekteplerin taşradaki kurumsal temsiline örnek teşkil eden Şam Mekteb-i İdâdî-i Mülkiyesi’ni incelemektedir. Kurumun kuruluş süreci, idari yapısı, müfredat yapısı, muallim kadrosu, talebe profili ve mezunlarının kariyer seyirleri gibi çok boyutlu unsurlar, arşiv belgeleri, vilayet salnameleri ve dönemin gazeteleri ışığında değerlendirilmiştir. Çalışma, Şam İdadisi’nin Osmanlı taşrasında maarif politikalarının uygulama düzeyindeki karşılığını göstererek, merkez-taşra ilişkileri bağlamında eğitim kurumlarının ideolojik, idari ve mali işlevlerini irdelemeyi amaçlamaktadır.
Beginning in the second half of the 19th century, the Ottoman Empire embarked on far-reaching reforms in the field of education as part of its broader modernization efforts. Within this context, idadî schools emerged as critical institutions in the provinces, serving both the dissemination of modern knowledge and the reinforcement of central state authority. This study investigates the Damascus Mekteb-i İdâdî-i Mülkiye as a representative case of the institutional presence of such schools in the provincial landscape. Drawing upon archival documents, provincial yearbooks (salnâmes), and contemporary newspapers, the research explores multiple dimensions of the school, including its foundation process, administrative structure, curriculum, teaching staff, student body, and the career paths of its graduates. By analyzing the implementation of educational policies in a provincial setting, this study seeks to highlight the ideological, administrative, and financial functions of Ottoman educational institutions within the broader framework of center-periphery dynamics during the lake Ottoman period.
| Primary Language | English |
|---|---|
| Subjects | History of Ottoman Education |
| Journal Section | Research Articles |
| Authors | |
| Early Pub Date | October 25, 2025 |
| Publication Date | October 25, 2025 |
| Submission Date | May 11, 2025 |
| Acceptance Date | September 22, 2025 |
| Published in Issue | Year 2025 Issue: 40 |
Dicle University
Journal of Social Sciences Institute (DUSBED)