Children in a rapid de- velopment period for cognitive, affective, and physiological devel- opment take as a role model, primarily
their parents, some persons and characters around them that they love and have
respect. Cartoon characters are also among such role models that children watch lovingly. It becomes more of an issue, in terms of child development, to
know to what extent foreign cultures, negative and positive behaviors are
reflected to the child in television broadcast, and to what extent the car- toons
transfer the reli- gious and cultural values in the society
where they are broadcast as children like the characters in such cartoons. For
that purpose, local and foreign cartoons are put through content
analysis; reli- gious-cultural values and negative
messages are determined in them. The
coding and the categories in data analysis related to those cartoons are done by using QDAMINER LITE v1 4.5 software.
Bilişsel, duyuşsal
ve fizyolojik bakımdan
hızlı bir geliş- me döneminde bulunan çocuklar
çevrelerinde bulunan, başta ebeveyn olmak üzere, sevdikleri, saygı duyduk-
ları bazı kişi ve karakterleri model almaktadırlar.
Bu modeller arasında onların severek
izledikleri çizgi film karakterleri
de yer alır. Bu karakterler
vasıtasıyla çocuk- ların
beğenisini kazanan çizgi filmlerin, yayınlandıkları toplumlardaki dinî ve
kültürel değerleri çocuğa ne derece aktardıkları; bu yayınlar içerisinde
yabancı kül- türlerin, olumsuz söz ve davranışların çocuğa ne derece
aksettirildiğinin bilinmesi çocuk gelişimi bakımından önem arz etmektedir. Bu amaçla biri yerli, diğeri yaban-
cı yapım olan iki çizgi film izlenerek içerik analizine tabi tutulmuş, bu çizgi filmlerde
dinî-kültürel değerler ve olumsuz mesajlar tespit
edilmiştir. Çizgi filmlerden elde edilen verilerin
analizindeki kodlama ve katego- riler QDAMINER LITE v1.4.5 programı
kullanılarak gerçekleştirilmiştir
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Religious Studies |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | April 16, 2018 |
Submission Date | December 25, 2017 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 54 Issue: 1 |
Diyanet İlmi Dergi is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY NC).