Müslüman âlimler arasında ilimlerin tasnifine yönelik faaliyetler, hicrî ikinci yüzyıldan itibaren sistematik bir yapı kazanmaya başlamıştır. Bu süreç, özellikle İslâm filozoflarının Yunan düşüncesinden beslenerek başlattıkları gelenekle şekillenmiş; zamanla farklı âlimlerin katkılarıyla daha kapsamlı bir perspektife evrilmiştir. İlimlerin sınıflandırılmasında farklı yöntemler geliştirilmiş; bu bağlamda özellikle şer‘î ve aklî ilimler ayrımı öne çıkmıştır. Bu çalışmanın temel amacı, kıraat ilminin ilimler tasnifindeki yerini Taşköprizâde’nin (ö. 968/1561) Miftâḥu’s-saʿâde ve Saçaklızâde’nin (ö. 1145/1732) Tertîbü’l- ‘ulûm adlı eserleri üzerinden analiz etmektir. Çalışmanın özgün değeri, kıraat ilmi üzerine mevcut literatürde önemli çalışmalar bulunmasına rağmen, bu ilmin ilimler tasnifi bağlamında yeterince detaylı bir şekilde ele alınmamış olmasıdır. Nitel araştırma yöntemlerinden dokümantasyon tekniği kullanılarak hazırlanan bu çalışmada, öncelikle İslâm ilim geleneğinde ilimlerin tasnifi literatürüne dair genel bir çerçeve sunulmuş; bu bağlamda öne çıkan eserlerde kıraat ilminin konumu ele alınmıştır. Ardından Miftâḥu’s-saʿâde ve Tertîbü’l- ‘ulûm’da, kıraat ilmi ile tecvid, Resmü’l-Mushaf, vakf ve ibtida gibi alt disiplinlerin nasıl sınıflandırıldığı ayrıntılı bir şekilde ortaya konmuştur.
İlimler Tasnifi Kur’an İlimleri Kıraat İlmi Taşköprizâde Saçaklızâde Miftâḥu’s-saʿâde Tertîbü’l-‘ulûm
The classification of sciences among Muslim scholars began to take a systematic form from the 2nd century Hijri. This development was particularly influenced by Islamic philosophers who drew on Greek intellectual traditions, initiating a process that expanded over time with contributions from various scholars. Different methods of classifying sciences emerged, with a notable emphasis on the division between shar‘i (religious) and ‘aqli (rational) sciences. This study aims to analyze the place of the science of Qur’anic recitation (qiraʾat) within the broader framework of the classification of sciences. The focus is placed on two major works: Taşköprizade’s Miftah al-Saʿada (d. 968/1561) and Saçaklızade’s Tartib al-ʿUlum (d. 1145/1732). Although significant research exists on qiraʾat, its position within the classification of sciences has not been examined in sufficient depth. Therefore, this study seeks to address that gap in the literature. Using the qualitative research method of documentation, the study first provides a comprehensive overview of the classification of sciences in the Islamic intellectual tradition. It examines how qiraʾat is presented in key works on the subject. The study then focuses on Miftah al-Saʿada and Tartib al-ʿUlum, analyzing in detail how qiraʾat and its sub-disciplines-such as tajwid (elocution), rasm al-mushaf (script of the Qur’an), waqf (pausing), and ibtida (starting)—are classified. This detailed analysis sheds light on the treatment of qiraʾat within the broader scope of Islamic knowledge classification, highlighting its importance and methodological nuances.
Classification of Sciences Qur’anic Sciences Qira’at Studies Taşköprizade Saçaklızade Miftah al-Saʿada Tartib al-‘Ulum
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Recitation of the Qur'an and Qiraat |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | March 21, 2025 |
Submission Date | December 11, 2024 |
Acceptance Date | March 10, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 61 Issue: 1 |
Diyanet İlmi Dergi is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY NC).