The main goal of this paper is to investigate the effect of two vocabulary learning approaches: 1) Computer-assisted Language Learning (CALL) with a computer-based flashcards program, Quizlet, 2) Keeping vocabulary notebooks on high school EFL learners’ vocabulary learning. The vocabulary targeted for the study is determined from three sequential units of the textbook. The units are selected randomly considering the starting date of the study. Eighty-nine students in four beginner EFL classes were assigned as control or treatment groups. The flashcard software program (Quizlet) and paper-based vocabulary notebook was implemented in two different classes over a week period. The remaining two classes were control groups following the same curriculum with the same materials without using Quizlet or keeping vocabulary notebooks. Vocabulary learning and recall was measured by pre, post and delayed post-tests of unannounced vocabulary tests including knowledge of orthography, grammar and use adapted from Laufer and Goldstein (2004) and, meaning and form, adapted from Webb (2009). Pre, post and delayed post-test scores were analyzed to evaluate the effectiveness of vocabulary learning and retention. The results show that there was no significant difference about vocabulary learning and recall among the groups. However, the improvements were observed between pre-test/ post-test and pre-test/ delayed post-test among control, Quizlet and vocabulary notebook groups
Bu çalışmanın temel hedefi kelime öğrenme yöntemlerinden iki tanesinin etkisini araştırmaktır: 1)Quizlet, kelime kartları dijital programını kullanarak, bilgisayar destekli yabancı dil (İngilizce) öğreniminin kelime öğrenimine etkisi, 2) İngilizce’yi yabancı dil olarak öğrenen lise öğrencilerinin kelime defteri tutarak öğrenmelerinin kelime öğrenimine etkisi. Araştırmadaki hedef kelimeler, ders kitabında art arda gelen üç üniteye göre karar verildi. Rastgele seçilen üniteler çalışmanın başlangıç tarihi düşünülerek seçildi. Başlangıç seviyesinde, İngilizce’yi yabancı dil olarak öğrenen başlangıç seviyesinde 4 sınıfa control veya deneysel grup olmak üzere görev verildi. Bilgisayar destekli kelime kartları programı vekağıt tabanlı kelime defteri, iki farklı sınıfa 3 haftalık bir süre içinde uygulandı. Kalan iki sınıf, aynı müfredat ve materyalleri, Quizlet veya kelime defteri kullanmaksızın takip eden control gruplarıydı. Kelime öğrenimi ve hatırlanması, Laufer ve Goldstein’den (2004) uyarlanan yazım, gramer ve kullanım; Webb’ten (2009) uyarlanan anlam (2009). Pre, post and delayed post-test scores were analyzed to evaluate the effectiveness of vocabulary learning and retention. The results show that there was no significant difference about vocabulary learning and recall among the groups. However, the improvements were observed between pre-test/ post-test and pre-test/ delayed post-test among control, Quizlet and vocabulary notebook groups. ve yapı bilgisi öğrencilere önceden duyurulmadan yapılan pre, post ve delayed post test kelime testleri ile ölçüldü. Test sonuçları kelime öğreniminin ve hatırlanmasının etkisini değerlendirmek için incelendi. Sonuçlar gösterdi ki, gruplar arasında kelime öğrenimi ve hatırlanması ile ilgili belirgin bir farklılık gözlenmedi; fakat control, Quizlet ve kelime defteri tutan katılımcılar arasında pre-test/ post- test ve pre-test/ delayed post-test arasında gelişmeler gözlemlendi
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Linguistics |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | March 1, 2017 |
Submission Date | January 1, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 |