This study examines the use and selection of songs in listening comprehensionclasses. 3 students at elementary level listened to 9 songs in different genres andwere asked to fill in the blanks in the lyrics provided in three listening cycles. Thebest comprehended songs were in acoustic soft rock and soft rock genre. The fin-dingssuggest that the clarity of pronunciation and the low density of instrumentation arekey factors in increasing listening comprehension. On the other hand, the origin ofthe singer does not seem to affect the comprehension. Analysis of songs in more varied genres may contribute to the field
Bu çalışmada dinleme sınıflarında şarkı kullanımı ve seçimi konusu incelenmektedir. Başlangıç seviyesindeki 3 öğrenciye farklı türlerde 9 şarkı dinletilmiş veşarkı başına 3 dinleme ile sözlerde bırakılan boşlukları doldurmaları istenmiştir.En iyi anlaşılan şarkılar akustik soft rock ve soft rock türlerindeki şarkılar olmuştur. Bulgulara gore telaffuzun netliğinin ve enstrüman yoğunluğunun azlığınınanlamayı artıran etmenler arasında olduğu görülmektedir. Öte yandan, solistin milliyetinin anlamada bir etkisi olmadığı görülmektedir. Farklı türlerdeki daha fazlaşarkı analizi alana katkıda bulunabilir
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Language Studies |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | June 1, 2008 |
Submission Date | January 1, 2008 |
Published in Issue | Year 2008 |