This article was presented at the “7th Symposium on Turkish Language Teaching in the World” held by TOMER on 3-4 May 2007, and focused on the Cultural Studies seminar followed at the Türkçe Department of DuisburgEssen University. In the text, which introduced the programme developed for the second and third generation teachers to teach Turkish as the mother tongue at middle schools and high schools in Germany, how the course of country information, which is a discipline on foreign language teaching, has developed through the history was touched upon; some observations regarding the university students whose parents emigrated from Turkey in different years; the context and aim of the Cultural Studies course that is applied at the university have been put forward; examples from applications that support the seminar have been given
Akça, A.Avni. Don Kişot ile Nasrettin Hoca’yı Tanıştırmak. Yeni Akrep. Uluslararası Karikatür ve Mizah Dergisi. Sayı: 39. Kıbrıs
Assman, A. (2006). Einführung in die Kulturwissenschaft: Grundbegriffe, Themen, Fragestellungen. Berlin
Bilgin, N. (1994). Kimlik Sorunu. İzmir: Ege Yayınları
Bramley, R./ Göttlich, U./ Carsten, W. (Ed.) (1999). Cultural Studies: Grundlagentexte zur Einführung, Lüneburg: zu Klampen
Fauser, M. (2003). Einführung in die Kulturwissenschaft. Frankfurt am Main: Suhrkamp
Güvenç, B. (1999). İnsan ve Kültür. İstanbul: Remzi Kitabevi
Hinz-Rommel, W. (1994). Interkulturelle Kompetenz. Münster / New York: Waxmann
Koreik, U.(1999). Moderne Landeskunde ?, .http://www.sprachandragogik.uni- mainz.de/archiv/1999_1/koreik.pdf
Koreik, U./Köster, L. (1997). “Das Museum ist besser als ein Buch”. Das ’Haus der Geschichte’ im Landeskundeunterricht”. Jahrbuch Deutsch als Fremdsprache 23
Kylimcka, W. (1998). Çokkültürlü Yurttaşlık. İstanbul: Ayrıntı Yayınları
Leupold, E. (1995). Landeskundliches Curriculum. Bausch, K. R./ Christ, H./ Krumm, H. J. (Ed.): Handbuch Fremdsprachenunterricht. Tübingen/ Basel. S. 127-133
Uygur, N. (1999). Kültür Kuramı. İstanbul: Remzi Kitabevi
Zeuner, U.(1999). Landeskunde und interkultuelles Lernen in den verschiedenen Ausbildungsbereichen “Deutsch als Fremdsprache” an der Technischen Universität Dresden, Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht (Online).http://www.spz.tu- darmstadt.de/projekt_jg_02_1/beitrag/zeuner.htm
EYLEME VE ÜRETİME DAYALI KARŞILAŞTIRMALI KÜLTÜR ÇALIŞMALARI DERSİ: DON KİŞOT İLE NASRETTİN HOCA’YI TANIŞTIRMAK
Bu yazı TÖMER tarafından 3-4 Mayıs 2007 tarihinde düzenlenen “7. Dünyada Türkçe Öğretimi Sempozyumu”nda sunulmuş, Duisburg-Essen Üniversitesi’nin Türkçe Bölümü’nde sürdürülmekte olan Kültür Çalışmaları (Cultural Studies) seminerini konu almıştır. Almanya’da, orta ve lise düzeyindeki okullarda Türkçeyi anadili olarak öğretecek ikinci- üçüncü kuşak öğretmenlere yönelik olarak gelişti-rilen programı tanıtan metinde yabancı dil öğretimine yönelik bir disiplin olan ülkebilgisi dersinin Almanya’da nasıl bir tarihi gelişme gösterdiğine değinilmiş; aileleri farklı yıllarda Türkiye’den göç etmiş üniversite öğrencileriyle ilgili bazı gözlemler aktarılmış; üniversitede uygulanmakta olan Kültür Çalışmaları dersinin içeriği, hedefleri ortaya konmuş; semineri destekleyen uygulamalardan örnekler verilmiştir
Akça, A.Avni. Don Kişot ile Nasrettin Hoca’yı Tanıştırmak. Yeni Akrep. Uluslararası Karikatür ve Mizah Dergisi. Sayı: 39. Kıbrıs
Assman, A. (2006). Einführung in die Kulturwissenschaft: Grundbegriffe, Themen, Fragestellungen. Berlin
Bilgin, N. (1994). Kimlik Sorunu. İzmir: Ege Yayınları
Bramley, R./ Göttlich, U./ Carsten, W. (Ed.) (1999). Cultural Studies: Grundlagentexte zur Einführung, Lüneburg: zu Klampen
Fauser, M. (2003). Einführung in die Kulturwissenschaft. Frankfurt am Main: Suhrkamp
Güvenç, B. (1999). İnsan ve Kültür. İstanbul: Remzi Kitabevi
Hinz-Rommel, W. (1994). Interkulturelle Kompetenz. Münster / New York: Waxmann
Koreik, U.(1999). Moderne Landeskunde ?, .http://www.sprachandragogik.uni- mainz.de/archiv/1999_1/koreik.pdf
Koreik, U./Köster, L. (1997). “Das Museum ist besser als ein Buch”. Das ’Haus der Geschichte’ im Landeskundeunterricht”. Jahrbuch Deutsch als Fremdsprache 23
Kylimcka, W. (1998). Çokkültürlü Yurttaşlık. İstanbul: Ayrıntı Yayınları
Leupold, E. (1995). Landeskundliches Curriculum. Bausch, K. R./ Christ, H./ Krumm, H. J. (Ed.): Handbuch Fremdsprachenunterricht. Tübingen/ Basel. S. 127-133
Uygur, N. (1999). Kültür Kuramı. İstanbul: Remzi Kitabevi
Zeuner, U.(1999). Landeskunde und interkultuelles Lernen in den verschiedenen Ausbildungsbereichen “Deutsch als Fremdsprache” an der Technischen Universität Dresden, Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht (Online).http://www.spz.tu- darmstadt.de/projekt_jg_02_1/beitrag/zeuner.htm
Uyar, B. (2007). COMPARATIVE CULTURAL STUDIES BASED ON ACTION AND PRODUCTION: INTRODUCING DON QUIXOTE TO NASREDDIN HODJA. Dil Dergisi(135), 45-57. https://doi.org/10.1501/Dilder_0000000066