Research Article
BibTex RIS Cite

ÇOCUĞA YÖNELTİLEN DİLDE ÇİFT-BİÇİMLİ SÖZEL İFADELERİN ‘KAP’, ‘YİYECEK’ VE ‘CİNNET’ KAVRAMSAL ALANLARINDA YENİDEN GÖZDEN GEÇİRİLMESİ

Year 2020, , 70 - 83, 07.07.2020
https://doi.org/10.33690/dilder.709284

Abstract

Bu çalışma, Türk ebeveynlerin bebek/çocuklarına yönelttiği dil kullanımlarının anlamsal özelliklerini kavramsal alanlar çerçevesinde ele almaktır. Türk ebeveynler çocuklarına hitap ederken hem sevgi sözcüklerini hem de saldırgan tutum ifadelerini kullanmaktadır. Bu durum, Aragon ve diğerleri (2015)’te açıklanan sevimli uyarana yönelik saldırgan tutum ile uyumludur. B/ÇYD içerisinde yer alan tüm sözel ifadeler eğretilemeyi açıklamak için kullanılan kavramsal alanlar (Lakoff ve Johnsen, 2003; Kövecses, 1986; 1990; 2004; 2010) ile açıklanabilir. Çalışma için 100 Türk ebeveyn ile görüşülmüş ve 3 soruluk bir açık-uçlu bire anket uygulanmıştır. Anketin sonucunda elde edilen veri tabanı nitel çözümlemeye alınmıştır. Çözümleme soncunda, doğrudan sevgi ifadelerinin SEVGİ ve KAP kavramsal alanları, çift-biçimli ‘yeme’ ile ilgili sözel ifadelerin DUYGUSAL İSTEK, AÇLIK ve KAP kavramsal alanları ve son olarak, saldırgan tutum ifade eden çift-biçimli sözel ifadelerin KAP ve CİNNET kavramsal alanları ile açıklanabildiği görülmüştür.

References

  • Aragon, Oriana vd (2015). Dimorphous Expressions of Positive Emotion: Displays of Both Care and Agression in Response to Cute Stimuli. Psychological Science,1-15
  • Cameron-Faulkner, Thea, Lieven, Elena ve Tomasello, Micheal (2003). A Construction Based Analysis of Child Directed Speech. Cognitive Science, 27(6), 843-873
  • Çetintaş Yıldırım, Filiz (2017). Bebeklere Yöneltilen Dil Kullanımlarında Çift-Biçimli (Dimorphous) İfadeler: Türkçe-İngilizce Sosyal Medya Örnekleminden Karşılaştırmalar. Makaroğlu, B., Bekar, İ. P. and Arıca Akkök, E. (Eds.). 30. Ulusal Dilblim Kurultayı Bildirileri, 241-248. Ankara: Dilbilim Derneği Yayınları
  • Çetintaş Yıldırım, Filiz (2018). Child-Directed Speech of Turkish Mothers and Fathers : A Comparison Based on the Dimorphous Verbal Expression Use. Dil Eğitimi ve Araştırmaları Dergisi, 4(1), 12-23
  • Hoff-Ginsberg, Erika (1991). Mother-Child Conversation in Different Social Class and Communicative Settings. Child Development, 62, 782-796
  • Kempe, Vera, Brooks, Patricia ve Pirott, Laura (2001). How Can Child-Directed Speech Facilitate the Acquisition of Morphology? S3.amazonaws.com/academia.edu.documents/5623868/child-directed_speech.pdfAWSAccessKey=AK/A/WOWYYGZ2Y53UL3A&Expires=1497360433&Signature=Z/MpnRaiHXVsQCPTTJnEc08yrOA%3D&response-content-disposition=inline%3Bfilename%3DHow-can-child-directed-speech-facilitate.pdf (Erişim Tarihi: 13.06.2017)
  • Kövecses, Zoltan (1986). Metaphors of Anger, Pride, and Love. A Lexical Approach to The Structure of Concepts. Amsterdam: John Benjamins
  • Kövecses, Zoltan (1990). Emotion Concepts.New York: Springer-Verlag
  • Kövecses, Zoltan (2004). Metaphor and Emotion. Language, Culture, and Body in Human Feeling. Cambridge: CUP
  • Kövecses, Zoltan (2010). Metaphor. Oxford: OUP
  • Lakoff, George ve Johnsen, Mark (2003). Metaphors We Live By.London: University of Chicago Press
  • Narayan, Chandan ve McDermott, Lily (2016). Speech Rate and Pitch Characteristics of Infant-Directed Speech: Longitudinal and Cross-Linguistic Observations. The Journal of The Acoustical Society of America, 139,1272-1281
  • Rowe, Meredith (2008). Child-Directed Speech: Relation to Socioeconomic Status, Knowledge of Child Development and Child Vocabulary Skill. Journal of Child Language,35(01),185-205
  • Vivona, A. (2013). Frequently Occuring Word Forms and Patterns in Infant-Directed Speech Produced by Mothers with and without Symptoms of Depression. Yayınlanmamış Doktora Tezi. New York: New York Üniversitesi
  • Yıldırım, Ali ve Şimşek, Hasan (2006). Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin
Year 2020, , 70 - 83, 07.07.2020
https://doi.org/10.33690/dilder.709284

Abstract

References

  • Aragon, Oriana vd (2015). Dimorphous Expressions of Positive Emotion: Displays of Both Care and Agression in Response to Cute Stimuli. Psychological Science,1-15
  • Cameron-Faulkner, Thea, Lieven, Elena ve Tomasello, Micheal (2003). A Construction Based Analysis of Child Directed Speech. Cognitive Science, 27(6), 843-873
  • Çetintaş Yıldırım, Filiz (2017). Bebeklere Yöneltilen Dil Kullanımlarında Çift-Biçimli (Dimorphous) İfadeler: Türkçe-İngilizce Sosyal Medya Örnekleminden Karşılaştırmalar. Makaroğlu, B., Bekar, İ. P. and Arıca Akkök, E. (Eds.). 30. Ulusal Dilblim Kurultayı Bildirileri, 241-248. Ankara: Dilbilim Derneği Yayınları
  • Çetintaş Yıldırım, Filiz (2018). Child-Directed Speech of Turkish Mothers and Fathers : A Comparison Based on the Dimorphous Verbal Expression Use. Dil Eğitimi ve Araştırmaları Dergisi, 4(1), 12-23
  • Hoff-Ginsberg, Erika (1991). Mother-Child Conversation in Different Social Class and Communicative Settings. Child Development, 62, 782-796
  • Kempe, Vera, Brooks, Patricia ve Pirott, Laura (2001). How Can Child-Directed Speech Facilitate the Acquisition of Morphology? S3.amazonaws.com/academia.edu.documents/5623868/child-directed_speech.pdfAWSAccessKey=AK/A/WOWYYGZ2Y53UL3A&Expires=1497360433&Signature=Z/MpnRaiHXVsQCPTTJnEc08yrOA%3D&response-content-disposition=inline%3Bfilename%3DHow-can-child-directed-speech-facilitate.pdf (Erişim Tarihi: 13.06.2017)
  • Kövecses, Zoltan (1986). Metaphors of Anger, Pride, and Love. A Lexical Approach to The Structure of Concepts. Amsterdam: John Benjamins
  • Kövecses, Zoltan (1990). Emotion Concepts.New York: Springer-Verlag
  • Kövecses, Zoltan (2004). Metaphor and Emotion. Language, Culture, and Body in Human Feeling. Cambridge: CUP
  • Kövecses, Zoltan (2010). Metaphor. Oxford: OUP
  • Lakoff, George ve Johnsen, Mark (2003). Metaphors We Live By.London: University of Chicago Press
  • Narayan, Chandan ve McDermott, Lily (2016). Speech Rate and Pitch Characteristics of Infant-Directed Speech: Longitudinal and Cross-Linguistic Observations. The Journal of The Acoustical Society of America, 139,1272-1281
  • Rowe, Meredith (2008). Child-Directed Speech: Relation to Socioeconomic Status, Knowledge of Child Development and Child Vocabulary Skill. Journal of Child Language,35(01),185-205
  • Vivona, A. (2013). Frequently Occuring Word Forms and Patterns in Infant-Directed Speech Produced by Mothers with and without Symptoms of Depression. Yayınlanmamış Doktora Tezi. New York: New York Üniversitesi
  • Yıldırım, Ali ve Şimşek, Hasan (2006). Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin
There are 15 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Linguistics
Journal Section Research Article
Authors

Filiz Çetintaş Yıldırım 0000-0003-3841-5335

Publication Date July 7, 2020
Submission Date March 25, 2020
Published in Issue Year 2020

Cite

APA Çetintaş Yıldırım, F. (2020). ÇOCUĞA YÖNELTİLEN DİLDE ÇİFT-BİÇİMLİ SÖZEL İFADELERİN ‘KAP’, ‘YİYECEK’ VE ‘CİNNET’ KAVRAMSAL ALANLARINDA YENİDEN GÖZDEN GEÇİRİLMESİ. Dil Dergisi, 171(2), 70-83. https://doi.org/10.33690/dilder.709284