Research Article
BibTex RIS Cite

THE EFFECT OF TEACHING SUMMARY WRITING ON THE DEVELOPMENT OF WRITING SKILLS IN A FOREIGN LANGUAGE

Year 2012, Issue: 157, 49 - 64, 01.09.2012
https://doi.org/10.1501/Dilder_0000000174

Abstract

This study investigated the effectiveness of teaching summary writing in English inorder to improve non-native English speaking students’ writing abilities in the target language. Employing a pre-test / post-test model, the study examined possiblesignificant differences between the results of experimental and control groups. Datawas collected in two ways: (1) by a questionnaire completed by students in the studyand (2) by a grading-scale analysis of pre-test and post-test results . Most of thedata was analyzed with ANOVA. The findings revealed that teaching summary witing has positive effects on the students’ developing writing skills in English. A“summary writing teaching model” and suggestions to improve programs inEnglish Language Teaching Departments were proposed in light of the findings

References

  • Armbruster, B. B., Anderson, T. H., & Ostertag, J. (1987). Does text structure/summarizati- on instruction facilitate learning from expository text?.Reading Research Quarterly, , 331-346.
  • Anderson, V., Hidi, S. ve Babadoğan, C. (1991). Özetlemenin öğrencilere öğretimi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 24, 587-594.
  • Beaugrande. R. (1991). Linguistic theory: The discourse of fundemental works. London: Longman
  • Brown, A. L., Day, J. D., ve Jones, R. S. (1983). The developments of plans for summari- zing text. Child Development, 54, 968-979.
  • Day, J. D. (1980). Teaching summarization skills: A comparison of training methods. Unpublished doctoral dissertation, University of Illinois, Urbana Deneme.
  • Selma, D. (2008). Yabancı dilde yazma becerisinin gelişiminde özetleme tekniğinin öğreti- mi ve başarıya etkisi. Yayımlanmamış doktora tezi, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Eggen, P., ve Kauchak, D. (1992). Educational psychology: Classroom connections. New York: Macmillan.
  • Garner, R., and McCaleb, J. L. (1985). Effects of text manipulations on quality of written summaries. Contemporary Educational Psychology, 10, 139-149.
  • Görgen, İ. (1997). Özetleme ve bilgi haritası oluşturma öğretiminin bilgilendirici bir metni öğrenme ve hatırlama düzeyine etkisi. Yayınlanmamış doktora tezi, Hacettepe Üni- versitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Görgen. İ. (1999). Özetleme becerisinin öğrencilere öğretimi. Yaşadıkça Eğitim, 62, 22-28.
  • Hare, V. C., & Borchardt, K. M. (1984). Direct instruction of summarization skills. Reading Research Quarterly, 20, 62-78.
  • Irwin, J. (1986). Teaching reading comprehensien process. New Jersey: Prentice Hall.
  • Kirkland, M. R., & Saunders, M. A. P. (1991). Maximizing student performance in summary writing: Managing cognitive load. TESOL Quarterly, 25, 105-121.
  • MEB. (2004). Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı. Türkçe Öğretim Programı Kılavuzu (Taslak). Ankara. Milli Eğitim Basımevi
  • Presley, M., Johnson, C. J., Symons, S., Jacquelıne, A. M., & Kurita, J. A . (1989). Strategies that improve childern’s memory and comprehension of text. The Elemantary School Journal, 90, 3-9.
  • Saukken (1982). The 13th International Congress of Linguistics. organized under the Auspices of the CIPL.Nippon Toshi Centre.Tokyo.August 29-September 4. promo- ted by Linguistic Society of Japan
  • Senemoğlu, N. (2004). Gelişim öğrenme ve öğretim. Ankara Gazi Kitabevi.
  • Van Dijk, T. A., ve Kıntsch, W. (1983). Strategies of discourse comprehension. London: Academic Press.

Yabancı dilde yazma becerisinin gelişiminde özetleme tekniğinin öğretimi ve başarıya etkisi

Year 2012, Issue: 157, 49 - 64, 01.09.2012
https://doi.org/10.1501/Dilder_0000000174

Abstract

Bu araştırmada, yabancı dilde yazma becerisinde özetleme tekniğinin öğretimininbaşarıya etkisi incelenmiştir. Bu bağlamda araştırmada özetleme tekniğininöğretildiği deney grupları ve geleneksel eğitimin uygulandığı gruplarınınbaşarıları arasında anlamlı bir fark olup olmadığına bakılmıştır. Bir eğitim fakültesinde öğrenim gören öğrencilerle yürütülen araştırmada kontrol gruplu ön-testson-test deney deseni kullanılmıştır. Araştırma için gerekli olan veri öğrenci anketi,okuduğunu anlama testi, ön-test ve son-test aracılığı ile toplanmıştır. Araştırmadaelde edilen verilerin büyük bir bölümü varyans analizi ile test edilmiştir, gruplaraait varyansların homojenliği için Levene testi uygulanmış deney ve kontrol gruplarına ait ortalamalar arası farkların önemliliği için tek yönlü varyans analizi kullanılmıştır. Araştırmanın bulguları özet yazma tekniğinin öğretiminin öğrencibaşarısını olumlu yönde etkilediğini göstermektedir. Bu araştırmada bir özetlemetekniği öğretim modeli sunulmuş ve araştırmanın bulgularına dayalı olarak üniversitelerin İngilizce öğretmenliği bölümlerinde program geliştirmeye yönelik çalışmalara ışık tutacak önerilerde bulunulmuştur

References

  • Armbruster, B. B., Anderson, T. H., & Ostertag, J. (1987). Does text structure/summarizati- on instruction facilitate learning from expository text?.Reading Research Quarterly, , 331-346.
  • Anderson, V., Hidi, S. ve Babadoğan, C. (1991). Özetlemenin öğrencilere öğretimi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 24, 587-594.
  • Beaugrande. R. (1991). Linguistic theory: The discourse of fundemental works. London: Longman
  • Brown, A. L., Day, J. D., ve Jones, R. S. (1983). The developments of plans for summari- zing text. Child Development, 54, 968-979.
  • Day, J. D. (1980). Teaching summarization skills: A comparison of training methods. Unpublished doctoral dissertation, University of Illinois, Urbana Deneme.
  • Selma, D. (2008). Yabancı dilde yazma becerisinin gelişiminde özetleme tekniğinin öğreti- mi ve başarıya etkisi. Yayımlanmamış doktora tezi, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Eggen, P., ve Kauchak, D. (1992). Educational psychology: Classroom connections. New York: Macmillan.
  • Garner, R., and McCaleb, J. L. (1985). Effects of text manipulations on quality of written summaries. Contemporary Educational Psychology, 10, 139-149.
  • Görgen, İ. (1997). Özetleme ve bilgi haritası oluşturma öğretiminin bilgilendirici bir metni öğrenme ve hatırlama düzeyine etkisi. Yayınlanmamış doktora tezi, Hacettepe Üni- versitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Görgen. İ. (1999). Özetleme becerisinin öğrencilere öğretimi. Yaşadıkça Eğitim, 62, 22-28.
  • Hare, V. C., & Borchardt, K. M. (1984). Direct instruction of summarization skills. Reading Research Quarterly, 20, 62-78.
  • Irwin, J. (1986). Teaching reading comprehensien process. New Jersey: Prentice Hall.
  • Kirkland, M. R., & Saunders, M. A. P. (1991). Maximizing student performance in summary writing: Managing cognitive load. TESOL Quarterly, 25, 105-121.
  • MEB. (2004). Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı. Türkçe Öğretim Programı Kılavuzu (Taslak). Ankara. Milli Eğitim Basımevi
  • Presley, M., Johnson, C. J., Symons, S., Jacquelıne, A. M., & Kurita, J. A . (1989). Strategies that improve childern’s memory and comprehension of text. The Elemantary School Journal, 90, 3-9.
  • Saukken (1982). The 13th International Congress of Linguistics. organized under the Auspices of the CIPL.Nippon Toshi Centre.Tokyo.August 29-September 4. promo- ted by Linguistic Society of Japan
  • Senemoğlu, N. (2004). Gelişim öğrenme ve öğretim. Ankara Gazi Kitabevi.
  • Van Dijk, T. A., ve Kıntsch, W. (1983). Strategies of discourse comprehension. London: Academic Press.
There are 18 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Linguistics
Journal Section Research Article
Authors

Selma Deneme This is me

Özcan Demirel This is me

Publication Date September 1, 2012
Submission Date January 1, 2012
Published in Issue Year 2012 Issue: 157

Cite

APA Deneme, S., & Demirel, Ö. (2012). THE EFFECT OF TEACHING SUMMARY WRITING ON THE DEVELOPMENT OF WRITING SKILLS IN A FOREIGN LANGUAGE. Dil Dergisi(157), 49-64. https://doi.org/10.1501/Dilder_0000000174