Manuals hod a significant place in second and / or foreign language teachingbecause they have having a great area of utilization in both formal and non-formaleducation. The approach (systematic or accidental, methodical and empirical) forthe design of books is likely effective to influence the success of educational activities conducted. In particular, being aware of what sort of approaches/methodes aretaught for the skils such as writing and speaking the boundaries of wich are relatively hard to determine may lead to develop an approach in a more concious way.For this purpose, 16 books (four sets) written aiming to teach teach Turkish, Frenchand English as a second or foreign language, were examined via scanning in termsof having obvious speech act, realisation areas and forms. It was figured out thattextbooks by and large possess conciousness, however they have significant differences in terms of implementation approaches
İkinci veya yabancı dil öğretiminde kitaplar önemli bir yer tutmaktadır. Örgün veyaygın öğretim kurumlarında büyük bir kullanım alanına sahip olan kitaplarındizgesel bir yaklaşımla mı, yoksa rastlantısal ve görgül yaklaşımlarla mı tasarlandığı yürütülen öğretim etkinliğinin başarıya ulaşmasında etkili olabilmektedir.Özellikle, konuşma ve yazma becerisi gibi sınırlarının belirlenmesi göreli olarakzor becerilerin ne tür yaklaşımlarla öğretildiğinin bilinmesi ileride, Türkçe öğretimi için tasarlanabilecek araçların daha bilinçli yaklaşımlarla hazırlanmasının yolunu açabilir. Bu amaçla, yabancı veya ikinci dil olarak Türkçe, Fransızca veİngilizce öğretimi amacıyla yazılmış 4 kitap takımı (16 adet kitap) söz edimlerininaçık adına, gerçekleşme alanlarına ve biçimlerine yer verme yaklaşımları bakımından tarama yoluyla incelenmiştir. Kitapların genel olarak söz edimleri konusundafarkındalık taşıdıkları, bununla birlikte, uygulama yaklaşımları bakımından ciddifarklılıklar sergiledikleri görülmüştür
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Linguistics |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | September 1, 2011 |
Submission Date | January 1, 2011 |
Published in Issue | Year 2011 Issue: 153 |