The global world that is characterized by the rapid transformations in the fields ofcommunication and information technologies, as a natural result of the process,points out to a world order that encompasses and uniforms everyone by labelingthem all with its prevailing culture. This process which is imposed by the globalworld, charges every single country with the responsibility of protecting andimproving its language as a representation and power of the cultural heritage. Aswe consider the significance the intercultural survival process has gained at thelevel of language and dialogue, we could better understand the significance ofTurkish at the global level, as being a language spoken by nearly two hundred million people worldwide. Calling the international attention over itself, both by theEU membership process and its economical, political and cultural initiatives inCyprus, Caucasia and Central Asia, Turkey has been developing new programs andhas speeded up the scientific studies related with the issue of teaching Turkish as aforeign language. These studies have been executed parallel with the criteria of‘attaching importance to the way language is used’ of 2000 European languagecouncil; moreover, comprehensive educational programs and new teaching materials have been worked out. The theoretical ground of these studies could be found inthe sociolinguistic approach that refers to the concepts of ‘communicational capacity’, ‘language competence’, ‘speech-act’ and ‘communicational act’. With the aimof enriching the language teaching methods being proposed by the theories that arefed upon this approach, the use of an elaborated version of ‘ Micro TeachingMethod’ for the rich systematic and rationalist strategies it contains, is believed toadd new dimensions to the current studies in this field
İletişim, enformasyon ve bilişim alanındaki hızlı dönüşümlerle betimlenen küreseldünya, doğası gereği bütünleşen, herkesi bir şekilde içine alan ve herkese kendineait kültürün damgasını vurmak itibariyle benzeştiren bir dünyaya işaret etmektedir.Küresel dünyanın dayattığı bu süreç, her ülkeye kendi kültürel varlığının temsili vegücü olarak dilini koruma ve geliştirme sorumluluğu yüklemektedir. Kültürlerarasıvar olma sürecinin dil-diyalog ekseninde ön plana çıktığını düşündüğümüzde,dünya ölçeğinde farklı lehçeleriyle birlikte yaklaşık iki yüz milyon insanın konuştuğu dil olarak dikkati çeken Türkçenin önemi kendiliğinden belirginlik kazanmaktadır. Küresel boyutta bir yandan Avrupa Birliğine üyelik çalışmaları ile diğer yandan Kıbrıs, Kafkaslar ve Orta Asya hattında ekonomik, politik ve kültürel açılımlarıyla göze çarpan Türkiye, bu eksende Türkçenin yabancı dil olarak öğretimiuygulamalarında yeni programlar geliştirmekte ve bilimsel araştırmalara hızkazandırmaktadır. Bu çalışmalar, Avrupa dil konseyinin 2000 yılında belirlediği dilölçütlerinde “dilin kullanımına önem verilmesi” kararına koşut ilerlemiş, kapsamlı eğitim programları ve yeni öğretim materyalleri geliştirilmiştir. Söz konusu çalışmalar kuramsal dayanağını “iletişimsel kapasite”, “dil yetisi”, “konuşma eylemi”,“iletişimsel eylem” kavramlaştırmalarına göndermede bulunan Toplum dilbilimselyaklaşımdan almıştır. Bu yaklaşımdan beslenen kuramsal açılımların öngördüğü dilöğretim yaklaşımlarının zenginleştirilmesi adına, içerdiği sistematik ve rasyonaliststratejiler bakımından etkin bir şekilde uygulanan “Mikro Öğretim Tekniği”ningeliştirilerek kullanılması bu alandaki çalışmalara yeni bir boyut kazandırmaktadır
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Linguistics |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | December 1, 2009 |
Submission Date | January 1, 2009 |
Published in Issue | Year 2009 Issue: 146 |