In this study, a teaching process, which aims to overcome difficulties of teachingEnglish idioms, is put forward and its effect on students is tested. During theprocess, idioms were conceptualized and classified according to their semantic andcognitive properties, and the students’ awareness on these properties was raised. 56students constituting the study group were assigned randomly and evenly as theexperiment and control groups. A pre-test post-test experimental design was used.The data collected was analysed by repeated measures design. The results showthat the teaching process has made the students in the experiment group developpositive learning behaviour and has operated as an effective variable on learningEnglish idioms
Bu çalışmada İngilizce deyimlerin öğretiminde karşılaşılan güçlüklere ilişkin dilbilim temelli bir öğretim süreci seçeneği oluşturulmuş ve bu öğretim sürecininöğrenciler üzerindeki etkisi sınanmıştır. Söz konusu süreçte deyimler anlambilimselve bilişsel özellikleri temel alınarak kavramlaştırılmış, bu kavramlaştırmaya göresınıflandırılmış, sunulan öğretim süreciyle de öğrencilerde bu özelliklere ilişkinfarkındalık yaratılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu yansız atama yöntemiyledeney ve kontrol grubunu oluşturan toplam 56 üniversite öğrencisi oluşturmaktadır.Çalışmada kontrol gruplu ön-test son-test deney deseni kullanılmış, elde edilen veriler tekrarlı ölçümler yöntemiyle çözümlenmiştir. Çalışma sonucunda eldeedilen bulgular öğretim sürecinin deney grubunda yer alan öğrencilerde olumluöğrenme davranışları oluşturduğunu göstermiş ve öğretim sürecinin İngilizce deyimleri öğrenmeye olumlu etki eden bir değişken olarak işlediği gözlenmiştir
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Language Studies |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | March 1, 2009 |
Submission Date | January 1, 2009 |
Published in Issue | Year 2009 Issue: 143 |