The aim of this study is to examine how the temporal adverbials affects the determination of the lexical aspects of the verbs taking in a sentence by classifying of thetemporal aspects in the adolescents’ written narrative texts according to the Smith’stwo component theory of aspect. And also this study aims to analyse what kind ofsituation types are used with the types of the temporal adverbials in these texts.Moreover, the study aims to reach the descriptions about the temporal adverbials’ inherent appearances in Turkish and also within in the boundaries ofthis study to generate the concrete data about how the interaction between verbsand adverbs takes place in the adolescents’ language usage with the observation,finding and judgements reached by the qualitative and quantative analysis
Bu çalışmanın temel amacı, Smith (1991)’in iki bileşenli görünüş kuramını temelolarak ergen yazılı anlatı metinlerindeki zaman belirteçlerinin (temporal adverbs)bir sınıflamasını yaparak bu tür belirteçlerin bir tümce içinde yer alan eyleminsözcüksel görünüşünü (lexical aspect) belirlemedeki etkilerini ve bu metinlerdezaman belirteci türlerinin hangi hal türleriyle (situation types) kullanıldığını sorgulamaktadır. Ayrıca bu çalışmada niteliksel ve niceliksel çözümlemeyle ulaşılacakgözlem, bulgu ve vargılarla bir yandan Türkçedeki bütün metinde zaman belirteçlerinin içsel (inherent) görünümlerine dönük betimlemelere ulaşmak, diğer yandanda eylem-belirteç etkileşiminin ergen dilindeki düzenlenişine yönelik olarak buçalışmanın sınırlamaları kapsamında somut veriler oluşturabilmektedir
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Language Studies |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | December 1, 2008 |
Submission Date | January 1, 2008 |
Published in Issue | Year 2008 Issue: 142 |