Language acquisition is carried out by comprehending the stimulants and attaching them in the production process. It is often discussed that whether there is a relationship between language acquisition and the mental capability. According toThurston’s multiple factors theory (1938) there are seven basic structures constitutes the ‘Main Capabilities’ of intelligence. One of the seven factors mentioned is the “word fluency”. Word fluency factor is one of the verbal (i.e.,expressive language, speech) factors. The important ability is to be able to produceas many words as possible quickly. There are tests developed to be able to measurethis ability, in English speaking countries for instance, words starts with the sounds/K,A,S/ or /F,A,S/ are chosen for this task. However, the adequacy of these soundsinto Turkish has not been studied.The purpose of this study is to define if there is a corelation of the sounds beginswith /a/, /s/, /t/, /k/, /m/ in 8000-1000 frequency, /ç/, /y/, /e/, /p/, /i/ in 4000 frequencyand /f/, /n/, /l/, /o/, /r/ in 2000 frequency and the children’s verbal outputs thatbegins with those sounds. All the word frequencies are determined by a researchcarried out by the Turkish Language Society (TDK). The study included the results of 150 children including both children with normal speech and children with speech-language problems ages between 4-12years old. The participants were given a word fluency test which was preparedaccording to the TDK’s written frequency list with the occurrance of frequencyrange between 8000-1000.There were 12 sounds in the word fluency test (a, s, t, k, m, ç, y, e, p, i, f, n, l, o, r),a 10 second was given between sounds to be produced, and each child is given aminute to produce the words starting with the target sound. The city and peoplenames were not accepted as part of target words. Results were discussed in detailsaccording to the sounds and the subjects in the study
Dilin edinimi, dış dünyadan gelen uyaranların algılanması ve üretiminin yapılmasıile gerçekleşmektedir. Dilin kazanımı ile zihinsel yeteneklerin ilişkisi günümüzdetartışılmaktadır. Thurston (1938) çoklu faktörler teorisine göre zekanın temelyapısını oluşturduğunu düşündüğü 7 faktörü ‘Temel Yetenekler’ olarak nitelendirmiştir. İfade ettiği bu faktörlerden biri de kelime akıcılığıdır. Kelime akıcılığı faktörü sözel faktörlerden biridir. Burada önemli olan çok sayıda kelimeyi süratle üretmektir. İngilizcenin konuşma dili olarak kullanıldığı ülkelerde kelime akıcılığıyeteneğinin ölçülmesi için geliştirilmiş olan testlerde yine bu dile özgü kullanım sıklığı belirlenmiş olan K, A, S ve F, A, S sesleri kullanılarak kelime akıcılığı değerlendirilmektedir. Bu seslerin Türk diline uygunluğu araştırılmamıştır. Bu çalışmanın amacı da, Türk Dil Kurumu’nun (TDK) Türkçede kelime sıklığıaraştırmasında 8000–1000 frekansında olduğu saptanan /a/, /s/, /t/, /k/, /m/; 4000frekansında yer alan /ç/, /y/, /e/, /p/, /i/ ve 2000 frekansında yer alan /f/, /n/, /l/, /o/,/r/ sesleri ile çocukların bu seslerden oluşan sözel çıktıları arasında bir ilişki olupolmadığını ortaya koymaktır. Bu çalışmada 4-12 yaş gurubu normal ve konuşma bozukluğu olan 150 çocuğaTürk Dil Kurumu tarafından yapılan ‘Yazılı Türkçenin Kelime Sıklığı’ çalışmasında yer alan 8000-1000 kelime sıklığı olan seslerden oluşan bir kelime akıcılık testihazırlanıp çocuklara uygulanmıştır. Belirlenen 12 ses (a, s, t, k, m, ç, y, e, p, i, f, n,l, o, r), her ses için 10 sn ara ile ve her ses için 1 dk süre tutularak uygulanmıştır.Özel isim ve şehir isimleri test dışı kabul edilmiştir. Sonuçlar detaylı olarak yaş vedeneklere göre tartışılmıştır
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Language Studies |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | December 1, 2008 |
Submission Date | January 1, 2008 |
Published in Issue | Year 2008 Issue: 142 |