The aim of this study is to prove whether the activities proposed in the literature which is aimed at improving the listening skill, one of the four basic skills inTurkish education, improve the listening skill or not. For this purpose; listeningrestructuring, listening-fiiling in the blanks, listening-notetaking, listening-watching, listening-music and listening-news activities among those proposed in the litterature are determined. The suggested listening activities being applied in the newprogramme and to the control group by the traditionel method, it is tried to determine whether ther is a difference between two groups in term of listening performace. A different text is selected for each activity (End of activity tests are exactlyapplied to the experiment and control groups). The data obtained from the end ofactivity tests being transfered to computer, arithmethic means, standart aviations,independence levels and the t-test data are counted to reach a conclusion. At theend of the study, when the subject’ achievement results of the pretest and posttestare compared, it is seen that the achievement results of the experiment group arehigher than those of the control group, and there is a significant difference betweenthem
Bu çalışmanın amacı Türkçe öğretiminde dört temel beceriden biri olan dinleme becerisini geliştirmeye yönelik alanyazında önerilen etkinliklerin dinlemebecerisini geliştirip geliştirmediğini ortaya koymaktır. Bu amaçla alanyazındaönerilen etkinliklerden Dinleme-Yeniden Yapılandırma, Dinleme-Boşluk Doldurmave Dinleme-Not Tutma; Dinleme-İzleme; Dinleme-Müzik;, Dinleme-Haber etkinlikleri belirlenmiştir. Önerilen dinleme etkinlikleri, deney grubuna yeni programdabelirtilen yöntemle, kontrol grubuna ise geleneksel yöntemle uygulanarak iki gruparasında dinleme edimi açısından farkın olup olmadığı saptanmaya çalışılmıştır.Her etkinlik için ayrı bir metin seçilmiştir. Deney ve kontrol gruplarına etkinliksonu testler aynen uygulanmıştır. Etkinlik uygulaması sonucunda elde edilen veriler bilgisayar ortamına aktarılarak aritmetik ortalamaları, standart sapmaları,serbestlik dereceleri ve t-testi verileri hesaplanarak sonuca ulaşılmaya çalışılmıştır.Çalışmanın sonucunda deneklerin öntest ve sontest başarı puanlarıkarşılaştırıldığında deney grubunun başarı puanlarının kontrol grubuna oranlayüksek çıktığı ve aralarında anlamlı bir farkın olduğu görülmüştür
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Language Studies |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | March 1, 2008 |
Submission Date | January 1, 2008 |
Published in Issue | Year 2008 Issue: 139 |