The aim of this study is to determine how the 6th class’ Turkish course-books in attaining the goals of Turkish Programme are understood and interpreted by students and teachers, and whether they perform their function of being a mediator in achieving the goals and acquirements identified in Turkish programme by consulting the teachers’ and students’ view using a survey. In this study, survey method is used. 16 of the primary schools in city center are chosen at random and data is obtained by applying to the opinions of the teachers and students in those schools. While teachers suggest that 6th class Turkish course-books reflect the function of being a means for the goals and behaviours of the program to a moderate level, students rank this level as low. This case shows the conclusion that the course-book presented to the education milieus doesn’t perform the functions such as being a source, a guide and a mediator for education
Bu çalışmanın amacı, altıncı sınıf Türkçe ders kitabının İlköğretim Kurumları Türkçe Programının amaçlarına ulaşılması açısından öğretmen ve öğrenciler tarafından nasıl anlaşıldığını ve yorumlandığını saptamak, ders kitabının Türkçe programında belirtilen amaçların ve kazanımların gerçekleşmesinde araç olma işlevini yerine getirip getirmediğini öğretmen ve öğrencilerin görüşlerine başvurarak ortaya koymaktır. Bu çalışmada araştırma yöntemlerinden sormaca tekniği kullanılmıştır. Niğde merkez ilköğretim okullarından 16’sı rastgele (random) yöntemle belirlenmiş ve bu okullarda görev yapan öğretmenler ile öğrenim gören öğrencilerin görüşlerine başvurularak veriler elde edilmiştir. Öğretmenler altıncı sınıf Türkçe ders kitabının, programın amaç ve davranışlarına araç olma işlevini düşük düzeyde yansıttığı yönünde görüş belirtirken öğrenciler orta düzeyde yansıttığı yönünde görüş bildirmişlerdir. Bu durum eğitim öğretim ortamlarına sunulan ders kitabının öğretime kaynak, kılavuz ve araç olma gibi işlevlerini yerine getirmediği sonucunu ortaya koymaktadır
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Language Studies |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | June 1, 2007 |
Submission Date | January 1, 2007 |
Published in Issue | Year 2007 Issue: 136 |