In this study aimed to compare the traditional method and the method supported by pictures and short stories for teaching the idioms. Furthermore, learning the meanings of new idioms and comprehension of these meanings through frequent repetitions were investigated. In order to do this, two groups of students were formed randomly to constitute Control Group and Experiment Group. The Control Group was given only the definitions of idioms whereas the Experiment Group was firstly given the definition. This was followed by the presentation of the definition through the pictures emphasizing the definition and then original short stories that explained the real meaning of the idiom. Results from the first pre-test did not reveal any significant differences between groups. However, results from the post-test indicated significant differences between the Experiment Group and the Control Group in terms of success. The Experiment Group were more successful, in terms of the number of definitions they have learned, than the Control Group (p
Bu çalışmada, ülkemizde geleneksel olarak sürdürülen deyimin anlamını verme yöntemi ile resim ve hikâyelerle desteklenen deyim öğretim yöntemi karşılaştırılmaktadır. İlk kez karşılaşılan deyimlerin anlamlarının öğrenilmesi ve belli aralıklarla yapılan tekrarlar yoluyla kavranılması üzerinde durulmuştur. Bunun için yansız yarı rastlantısal yöntemle Kontrol ve Deney olmak üzere iki grup belirlenmiştir. Kontrol Grubuna sadece deyimlerin anlamları verilmiştir. Deney Grubuna ise önce deyimin anlamı verilmiş, ardından deyimin görünürdeki anlamını açıklayan resim gösterilmiş, daha sonra deyimin gerçek anlamını açıklayan özgün hikâye okunmuştur. Öğrenci seviyelerini belirlemek amacıyla yapılan ilk testte, iki grup arasında önemli bir fark görülmemiştir. Son yapılan testte ise Deney Grubu ile Kontrol Grubu arasında başarı yönünden büyük farklılıklar belirlenmiştir. Buna göre bütün anlamların toplamında Deney Grubu, Kontrol Grubuna oranla (p
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Language Studies |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | March 1, 2005 |
Submission Date | January 1, 2005 |
Published in Issue | Year 2005 Issue: 127 |