Bu çalışmanın amacı, dil eğitimi öğretmen adaylarının (Türkçe öğretmeni
adayları, sınıf öğretmeni adayları ve İngilizce öğretmeni adayları) dilbilim
terminolojisi ile ilgili yeterliliklerini belirlemektir. Bu amaç doğrultusunda
çalışma, nitel araştırma desenlerinden durum çalışması ile desenlenmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu, Hatay Mustafa
Kemal Üniversitesi 2017-2018 eğitim öğretim yılında Eğitim Fakültesi 4. sınıfta
okuyan dil eğitimi öğretmen adayları arasından rastgele seçilen; 50 4. sınıf
sınıf öğretmeni adayı, 50 4. sınıf Türkçe öğretmeni adayı, 50 4. sınıf
İngilizce öğretmeni adayı oluşturmaktadır.
Araştırmanın verileri için araştırmacı tarafından geliştirilen Dilbilim Terminolojisi Yeterliliği Ölçme Aracı ve Kişisel
Bilgi Formu kullanılmıştır. Verilerin çözümlenmesinde, ölçme aracından alınan
puanların öğretmenlik alanlarına göre farklılık gösterip göstermediğini
belirlemek için tek yönlü varyans analizi (ANOVA), farklılığın kaynağını anlamak amacıyla ise homojen olmayan
gruplar için Games Howell testi yapılmıştır. Araştırma
sonucunda dil eğitimi öğretmen adaylarından Türkçe öğretmeni adaylarının
dilbilim terminolojisi yeterliliği ölçme aracı ortalaması 124,72 puan; Sınıf
öğretmeni adaylarının 67,42 puan ve İngilizce öğretmeni adaylarının 57,44
puandır. Bu sonuçtan hareketle Türkçe öğretmeni adaylarının en yüksek
ortalamaya ile dilbilim terminolojisi yeterliliklerinin, sınıf öğretmeni (67,42
puan) ve İngilizce öğretmeni (57,44) adaylarına göre daha yüksek seviyede
olduğu belirlenmiştir. Dilbilimin alt dallarına yönelik olarak bölümler arası
karşılaştırmalara göre, Sesbilim, Anlambilim, Biçimbilim ve Metindilbilim
alanlarında Türkçe öğretmeni adayları lehine anlamlı bir farklılık olduğu,
Edimbilim alanında Türkçe öğretmeni adayları ve İngilizce öğretmeni adayları
arasında Türkçe öğretmeni adayları lehine anlamlı farklılık olduğu belirlenmiş;
Sözdizim alanında ise üç program arasında anlamlı bir fark çıkmadığı tespit
edilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Linguistics |
Journal Section | Review Article |
Authors | |
Publication Date | February 7, 2020 |
Submission Date | November 3, 2019 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 1 Issue: 171 |