Türk ve dünya edebiyatında şiirde şekil değiştirme eğilimi çoğu zaman farklı okumalara kapı aralar. Bu çalışmada iki şiirden yola çıkarak söz konusu mesele değerlendirilecektir. Makalede, Dan McIntyre’ın E. E. Cummings’in (1894- 1962) “Dinle” şiirinden hareketle (çalışmada şiir bu isimle anılıyor) kaleme aldığı Dilbilim ve Edebiyat: Edebî Eleştirmen İçin Bir Araç Olarak Üslup Çözümlemesi isimli çalışmanın Türkçe çevirisinden yola çıkarak Nâzım Hikmet’in (1901-1963) Orkestra şiiri ele alınacaktır. Eser çözümlenirken E. E. Cummings’in “Dinle” şiirine zaman zaman atıfta bulunmakla birlikte, merkezde Nâzım Hikmet’in Orkestra şiirine yer verilecektir. Ancak makalede Dan McIntyre’ın meseleye yaklaşımını esas alacağımız için “Giriş”in ardından “Orkestra Şiiri” ve “Çözümleme” başlıkları sonrasında sırasıyla alt başlıklar olan; “Sözlüksel Özellikleri”, “Sapma ve Paralellik”, “Son Bölümde Öne Çıkan Uyum” söz konusu edilecektir. Tüm bu başlıklar altında Dan McIntyre’ın metne yaklaşımı çerçevesinde hareket edilmiştir. Dan McIntyre’ın makalesinden ve Cummings’in “Dinle” şiirinden farklı olarak, şekil değişimi bizim şiirimizde önemli bir yere sahip olduğundan, yeri geldiğinde sapmaların tarihsel sürecine de kısaca değinmeyi uygun gördük.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | ARTİCLES |
Authors | |
Publication Date | October 19, 2018 |
Acceptance Date | March 26, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 |
Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi Creative Commons Atıf-GayrıTicari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY-NC-ND 4.0) ile lisanslanmıştır.