Research Article
BibTex RIS Cite

Doğu ve Batı Dikotomisinde Noemaların Mekânı: Kadın Bedeni ve Söylemleri

Year 2019, Volume: 7 Issue: 1, 71 - 79, 01.07.2019

Abstract

Kültürel eklemlemeler ile öznenin özne üzerindeki tahakkümü ve tahakküm altında olanlar ile tahakkümü kuranlar arasındaki çatışma önlenmektedir. Söz konusu kültürel eklemlemelere katkı sağlayan unsurlardan biri de kültüre ait noemalardır. Dolayısıyla noemaların kültürel hafıza birikiminin oluşumuna, değişimine ve dönüşümüne sebep olduğu söylenebilir. Kültürel belleğin bir milletin öznel kimliğini tanımlaması itibariyle de kültürel hafıza birikimi farklı kültürlerin kıyaslamasına olanak sağlamaktadır.
Mekânın sınırları soyut ve sembolik bir uzama da karşılık gelmektedir. Sembol ise söylem ile ilişkilidir. Bu noktada noemaların kültür içerisindeki varlığı ve eyleme dönüşme noktasındaki etkinliğini, dönem özelliklerini yansıtan edebiyatta görmek mümkündür.
Çalışmanın amacı, Avusturyalı yazar Brigitte Schweiger‟ın Denizin Tuzu Nereden Geliyor? ve Duygu Asena‟nın Kadının Adı Yok adlı eserlerini Alman Filozof Edmund Husserl‟in Yönelimsellik ve Noema kavramlarıyla irdelemektir.

References

  • Asena, Duygu (2017): Kadının Adı Yok [Die Frau hat keinen Namen], İstanbul: Doğan Egmont Yayıncılık. Bourdieu, Pierre (2015): Eril Tahakküm, (Çev: Bediz Yılmaz), İstanbul: Bağlam Yayınları. Butler, Judith (2016): Cinsiyet Belası – Feminizm ve Kimliğin Altüst Edilmesi (çev. B. Ertür), Istanbul: Metis Yayınları. Bütow, Wilfried (1979): Methodik Deutschunterricht Literatur, Berlin: Volk und Wissen Volkseigener Verlag. Gözetlik, Servet (2003): Husserl’s Conception of Intentionality Phenomenological Analysis of Neosis and Noem, Approval of the Graduate School of Social Sciences, Middle East Technical University, Ankara. Güçlü, Abdülbaki; Uzun, Erkan; Uzun, Serkan und Yolsal, Hüsrev (2008): Felsefe Sözlüğü. Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları. Husserl, Edmund (2015): Fenomenoloji Üzerine Beş Ders (Çev. Harun Tepe), Ankara: Bilgesu Yayınları. Nalcıoğlu, Ahmet Uğur und Akyıldız, Cemile (2016): Brigitte Schwaiger‟in “Koyver Gitsin” Adlı Romanına Ruhbiyografik Yaklaşım, in: Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Eylül 2016, 20(3), S. 785-796. Schwaiger, Brigitte (1984): Denizin Tuzu Nereden Geliyor? İstanbul: Sungur Yayınları. Zahavi, Dan (2014): Yönelimsellik ve Bilinç (Çev. Çağlar Koç), Kaygı. Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Felsefe Dergisi, Sayı: 22, S. 167-182. Zengin, Bekir (2016): Feminist Edebiyat Biliminin Temelleri ve Almanya’daki Yansımaları, Sivas: Dilek Ofset Matbaacılık. Angehern, Emil (1994). “Kultur – Begriff und Funktion”, Universit t Basel Bibliothek, (https://edoc.unibas.ch/31805/1/BAU_1_006235799.pdf, letzter Zugriff am 30.05.2019) “Schwaiger, Brigitte” in Munzinger Online/Personen - Internationales Biographisches Archiv (http://www.munzinger.de/document/00000015609, letzter Zugriff am 20.04. 2019) Barz, Wolfgang (2002). Bibliographie zum Thema Intentionalität. (http://www.unibielefeld.de/philosophie/personen/barz/BibliographieIntentionalitaet.pdf, letzter Zugriff am 31. 05. 2019) Güler, Emrah (2006): The name of the Turkish women in Turkish Daily News. (https://web.archive.org/web/20070930165210/http://www.turkishdailynews.com.tr/article.php?enewsid=50633, letzter Zugriff am 20. April 2019) Kırca, Süheyla (2000): “Kadın Dergileri: Popüler ve Politik Söylemin Buluştuğu Yer”, in: Kurgu Dergisi, S. 143-155. (https://earsiv.anadolu.edu.tr/xmlui/bitstream/handle/11421/1435/148507.pdf?sequence=1&isAllowed=y, letzter Zugriff am 21.06.2019) Nünning, Ansgar. (2009). Vielfalt der Kulturbegriffe - Dossier Kulturelle Bildung. https://www.bpb.de/gesellschaft/bildung/kulturelle-bildung/59917/kulturbegriffe?p=all, letzter Zugriff am 20. 03. 2019) Solaker, Ayşegül Aycan (2017): Eril tahakkümün İmgesi Olarak Edebiyatta Kadın, Journal of Social & Humanities Sciences Research, Vol: 4 / Issue: 11, S. 582-588 (http://www.jshsr.org/Makaleler/1442166984_12_ID.79_2017_JSHSR_4-4.%20Ayşegül%20Aycan%20Solaker_582-588.pdf) (letzter Zugriff am 27.04.2018) Topakkaya, Arslan (2007): E. Husserl‟de Noema ve Noesis Kavramları. Felsefe ve Sosyal Bilimler Dergisi, Sayı: 7, S. 121-136 (http://www.flsfdergisi.com/sayi7/121-136.pdf) (letzter Zugriff am 27.04.2018)

Der Ort des Noemas in den Östlichen und Westlichen Dichotomien: Frauenkörper und Diskurse

Year 2019, Volume: 7 Issue: 1, 71 - 79, 01.07.2019

Abstract

Der Konflikt zwischen den Herrschenden und denen, die die Herrschaft begründen, kann durch kulturelle Artikulation verhindert werden. Einer der Faktoren, die zu diesen kulturellen Artikulationen beitragen, sind die Noemata der Kultur. Man kann also sagen, dass Noemata zur Bildung, Ver nderung und Transformation von kultureller Ged chtnisakkumulation führen. Kulturelle Ged chtnisakkumulation ermöglicht den kulturellen Vergleich verschiedener Kulturen, indem die subjektive Identit t einer Nation definiert wird.
Die Grenzen des Raumes entsprechen auch einer abstrakten und symbolischen Verl ngerung. Das Symbol ist mit der Sprache verbunden, das heißt mit dem Diskurs. An dieser Stelle kann man die Existenz von Noema in der Kultur und die Auswirkung auf den Punkt des Umsetzens in der Literatur sehen, der die Periodenmerkmale widerspiegelt.
Das Ziel dieser Arbeit ist es, in den Werken Wie kommt das Salz ins Meer? von Brigitte Schwaiger und Kadının Adı Yok [Die Frau hat keinen Namen] von Duygu Asena anhand Edmund Husserls Begriffen Intentionalit t und Noemas zu untersuchen.

References

  • Asena, Duygu (2017): Kadının Adı Yok [Die Frau hat keinen Namen], İstanbul: Doğan Egmont Yayıncılık. Bourdieu, Pierre (2015): Eril Tahakküm, (Çev: Bediz Yılmaz), İstanbul: Bağlam Yayınları. Butler, Judith (2016): Cinsiyet Belası – Feminizm ve Kimliğin Altüst Edilmesi (çev. B. Ertür), Istanbul: Metis Yayınları. Bütow, Wilfried (1979): Methodik Deutschunterricht Literatur, Berlin: Volk und Wissen Volkseigener Verlag. Gözetlik, Servet (2003): Husserl’s Conception of Intentionality Phenomenological Analysis of Neosis and Noem, Approval of the Graduate School of Social Sciences, Middle East Technical University, Ankara. Güçlü, Abdülbaki; Uzun, Erkan; Uzun, Serkan und Yolsal, Hüsrev (2008): Felsefe Sözlüğü. Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları. Husserl, Edmund (2015): Fenomenoloji Üzerine Beş Ders (Çev. Harun Tepe), Ankara: Bilgesu Yayınları. Nalcıoğlu, Ahmet Uğur und Akyıldız, Cemile (2016): Brigitte Schwaiger‟in “Koyver Gitsin” Adlı Romanına Ruhbiyografik Yaklaşım, in: Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Eylül 2016, 20(3), S. 785-796. Schwaiger, Brigitte (1984): Denizin Tuzu Nereden Geliyor? İstanbul: Sungur Yayınları. Zahavi, Dan (2014): Yönelimsellik ve Bilinç (Çev. Çağlar Koç), Kaygı. Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Felsefe Dergisi, Sayı: 22, S. 167-182. Zengin, Bekir (2016): Feminist Edebiyat Biliminin Temelleri ve Almanya’daki Yansımaları, Sivas: Dilek Ofset Matbaacılık. Angehern, Emil (1994). “Kultur – Begriff und Funktion”, Universit t Basel Bibliothek, (https://edoc.unibas.ch/31805/1/BAU_1_006235799.pdf, letzter Zugriff am 30.05.2019) “Schwaiger, Brigitte” in Munzinger Online/Personen - Internationales Biographisches Archiv (http://www.munzinger.de/document/00000015609, letzter Zugriff am 20.04. 2019) Barz, Wolfgang (2002). Bibliographie zum Thema Intentionalität. (http://www.unibielefeld.de/philosophie/personen/barz/BibliographieIntentionalitaet.pdf, letzter Zugriff am 31. 05. 2019) Güler, Emrah (2006): The name of the Turkish women in Turkish Daily News. (https://web.archive.org/web/20070930165210/http://www.turkishdailynews.com.tr/article.php?enewsid=50633, letzter Zugriff am 20. April 2019) Kırca, Süheyla (2000): “Kadın Dergileri: Popüler ve Politik Söylemin Buluştuğu Yer”, in: Kurgu Dergisi, S. 143-155. (https://earsiv.anadolu.edu.tr/xmlui/bitstream/handle/11421/1435/148507.pdf?sequence=1&isAllowed=y, letzter Zugriff am 21.06.2019) Nünning, Ansgar. (2009). Vielfalt der Kulturbegriffe - Dossier Kulturelle Bildung. https://www.bpb.de/gesellschaft/bildung/kulturelle-bildung/59917/kulturbegriffe?p=all, letzter Zugriff am 20. 03. 2019) Solaker, Ayşegül Aycan (2017): Eril tahakkümün İmgesi Olarak Edebiyatta Kadın, Journal of Social & Humanities Sciences Research, Vol: 4 / Issue: 11, S. 582-588 (http://www.jshsr.org/Makaleler/1442166984_12_ID.79_2017_JSHSR_4-4.%20Ayşegül%20Aycan%20Solaker_582-588.pdf) (letzter Zugriff am 27.04.2018) Topakkaya, Arslan (2007): E. Husserl‟de Noema ve Noesis Kavramları. Felsefe ve Sosyal Bilimler Dergisi, Sayı: 7, S. 121-136 (http://www.flsfdergisi.com/sayi7/121-136.pdf) (letzter Zugriff am 27.04.2018)
Year 2019, Volume: 7 Issue: 1, 71 - 79, 01.07.2019

Abstract

References

  • Asena, Duygu (2017): Kadının Adı Yok [Die Frau hat keinen Namen], İstanbul: Doğan Egmont Yayıncılık. Bourdieu, Pierre (2015): Eril Tahakküm, (Çev: Bediz Yılmaz), İstanbul: Bağlam Yayınları. Butler, Judith (2016): Cinsiyet Belası – Feminizm ve Kimliğin Altüst Edilmesi (çev. B. Ertür), Istanbul: Metis Yayınları. Bütow, Wilfried (1979): Methodik Deutschunterricht Literatur, Berlin: Volk und Wissen Volkseigener Verlag. Gözetlik, Servet (2003): Husserl’s Conception of Intentionality Phenomenological Analysis of Neosis and Noem, Approval of the Graduate School of Social Sciences, Middle East Technical University, Ankara. Güçlü, Abdülbaki; Uzun, Erkan; Uzun, Serkan und Yolsal, Hüsrev (2008): Felsefe Sözlüğü. Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları. Husserl, Edmund (2015): Fenomenoloji Üzerine Beş Ders (Çev. Harun Tepe), Ankara: Bilgesu Yayınları. Nalcıoğlu, Ahmet Uğur und Akyıldız, Cemile (2016): Brigitte Schwaiger‟in “Koyver Gitsin” Adlı Romanına Ruhbiyografik Yaklaşım, in: Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Eylül 2016, 20(3), S. 785-796. Schwaiger, Brigitte (1984): Denizin Tuzu Nereden Geliyor? İstanbul: Sungur Yayınları. Zahavi, Dan (2014): Yönelimsellik ve Bilinç (Çev. Çağlar Koç), Kaygı. Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Felsefe Dergisi, Sayı: 22, S. 167-182. Zengin, Bekir (2016): Feminist Edebiyat Biliminin Temelleri ve Almanya’daki Yansımaları, Sivas: Dilek Ofset Matbaacılık. Angehern, Emil (1994). “Kultur – Begriff und Funktion”, Universit t Basel Bibliothek, (https://edoc.unibas.ch/31805/1/BAU_1_006235799.pdf, letzter Zugriff am 30.05.2019) “Schwaiger, Brigitte” in Munzinger Online/Personen - Internationales Biographisches Archiv (http://www.munzinger.de/document/00000015609, letzter Zugriff am 20.04. 2019) Barz, Wolfgang (2002). Bibliographie zum Thema Intentionalität. (http://www.unibielefeld.de/philosophie/personen/barz/BibliographieIntentionalitaet.pdf, letzter Zugriff am 31. 05. 2019) Güler, Emrah (2006): The name of the Turkish women in Turkish Daily News. (https://web.archive.org/web/20070930165210/http://www.turkishdailynews.com.tr/article.php?enewsid=50633, letzter Zugriff am 20. April 2019) Kırca, Süheyla (2000): “Kadın Dergileri: Popüler ve Politik Söylemin Buluştuğu Yer”, in: Kurgu Dergisi, S. 143-155. (https://earsiv.anadolu.edu.tr/xmlui/bitstream/handle/11421/1435/148507.pdf?sequence=1&isAllowed=y, letzter Zugriff am 21.06.2019) Nünning, Ansgar. (2009). Vielfalt der Kulturbegriffe - Dossier Kulturelle Bildung. https://www.bpb.de/gesellschaft/bildung/kulturelle-bildung/59917/kulturbegriffe?p=all, letzter Zugriff am 20. 03. 2019) Solaker, Ayşegül Aycan (2017): Eril tahakkümün İmgesi Olarak Edebiyatta Kadın, Journal of Social & Humanities Sciences Research, Vol: 4 / Issue: 11, S. 582-588 (http://www.jshsr.org/Makaleler/1442166984_12_ID.79_2017_JSHSR_4-4.%20Ayşegül%20Aycan%20Solaker_582-588.pdf) (letzter Zugriff am 27.04.2018) Topakkaya, Arslan (2007): E. Husserl‟de Noema ve Noesis Kavramları. Felsefe ve Sosyal Bilimler Dergisi, Sayı: 7, S. 121-136 (http://www.flsfdergisi.com/sayi7/121-136.pdf) (letzter Zugriff am 27.04.2018)
There are 1 citations in total.

Details

Primary Language German
Journal Section Articles
Authors

Ayşegül Aycan Solaker 0000-0002-2669-7286

Publication Date July 1, 2019
Submission Date April 30, 2019
Published in Issue Year 2019 Volume: 7 Issue: 1

Cite

APA Solaker, A. A. (2019). Der Ort des Noemas in den Östlichen und Westlichen Dichotomien: Frauenkörper und Diskurse. Diyalog Interkulturelle Zeitschrift Für Germanistik, 7(1), 71-79.

www.gerder.org.tr/diyalog