Research Article
BibTex RIS Cite

Yabancı Dil Olarak Almanca Öğreniminde Mobil/Çevrimiçi ve Basılı Sözlük Kullanımı

Year 2019, Volume: 7 Issue: 1, 125 - 139, 01.07.2019

Abstract

Yabancı dil öğreniminde kullanılan en önemli materyallerden biri de sözlüktür. Öğrenci öğreneceği kelimenin anlamını ilk önce sözlükten bakmaktadır. Yabancı dil öğreniminde sözlük anahtar konumdadır. Günümüzde yabancı dil öğrenirken aranan kelimenin anlamına mobil ve çevrimiçi sözlükler vasıtasıyla oldukça hızlı ulaşılmakta, yabancı dil öğrenenler artık akıllı telefonlara yüklenen programlardan ve çevrimiçi çeviri internet sitelerinden sıklıkla yararlanmaktadır.
Bu çalışmada Almanca Öğretmenliği Hazırlık programı sınıflarındaki öğrencilerin sözlük kullanım durumları incelenmiş, öğrencilerin basılı sözlük ve mobil-çevrimiçi sözlükleri kullanım durumları nitel ve nicel açılardan incelenmiştir. Çalışmada OMÜ Yabancı Diller Yüksekokulu, Almanca hazırlık sınıflarında öğrenim gören 42 öğrenciye anket uygulanmış, mobil-çevrimiçi ve basılı sözlükleri kullanım durumları karşılaştırmalı olarak incelenmiş ve belirlenen alt problemlere cevap aranmıştır. Ayrıca öğrencilerin kullandığı mobil-çevrimiçi ve basılı sözlüklerin isimleri ve kullanım sıklıkları tespit edilmiştir.
Araştırma sonuçlarına göre öğrencilerin % 95’ e yakını çevrimiçi ve mobil sözlük kullanmakta, yarıya yakını (%47,6) ise nadiren basılı sözlük kullanmaktadır. Mobil /çevrimiçi sözlükler söz varlığı açısından kısmen yeterli görülürken, basılı sözlükler büyük oranda yeterli görülmektedir. Kelimeye hızlı erişim ve kullanım kolaylığı mobil sözlüklerin avantajlı tarafı olarak belirlenmiştir. “Google Translate” (% 65,7) en sık kullanılan çevrimiçi sözlük olarak belirlenmiştir. TDK Almanca-Türkçe sözlük (% 41,5) en çok kullanılan basılı sözlük olarak belirlenmiştir.

References

  • Akcan, Pınar İbe (2015): Üniversite Düzeyinde Dil Öğrencilerinin Sözlük Kullanımı, Hacettepe Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, Cilt: 32, Sayı: 2, s. 89-104. Aslan, Erdiç (2017): Akıllı telefonların ders aracı olarak yabancı dil öğretiminde kullanma yeterliliklerinin incelenmesi. IJLET, Volume 5, Issue 2, June 2017, s. 121-128. Balcı, Tahir (1992): Wörterbuchbenutzung beim Fremdsprachenerwerb , Unisono, vol.1, s. 21-23. Dönger, Ahmet (2009): Sözlük Kullanma Eğitiminin Yabancı Dil Olarak Almanca Öğrenimine Etkisi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Adana. Harmer, Jeremy (1994): The practice of English language teaching. London: Longman. İlhan, Nadir (2007):Geçmişten Günümüze Sözlükçülük Geleneği ve Türk Dili Sözlükleri, Elazığ: Manas Yay. Keskin, Nilgün Özdamar ve Kılınç, Hakan (2015): Mobil öğrenme uygulamalarına yönelik geliştirme platformlarının karşılaştırılması ve örnek uygulamalar. AUAd, 1(3), s. 68-90. Kukulska-Hulme, Agnes (2007): Mobile usability in educational contexts: what have we learnt? International Review of Research in Open and Distance Learning, 8(2), 1–16. Kukulska-Hulme, Agnes and Shield, Lesley (2008): An overview of mobile assisted language learning: from content delivery to supported collaboration and ınteraction. ReCALL, 20, 271-289. Lu, Marina - Minhui (2008): Effectiveness of vocabulary learning via mobile phone. Journal of Computer Assisted Learning, 24(6), s. 515–525. Melanlıoğlu, Deniz (2013): Ortaokul Öğrencilerinin Sözlük Kullanma Alışkanlıkları: Nitel Bir Araştırma. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 2(2), s. 266-284. Nation, I. S. P. (2001): Learning vocabulary in another language. Cambridge: Cambridge University Press. Onan, Bilginer (2010): Beynin bilişsel işlevleri üzerine yapılan araştırmalar ve ana dili eğitimine yansımaları, TÜBAR-XXVII, Bahar, s. 521-561. Osaki, Satsuki; Ochiai, Natsue; Iso, Tatsuo and Aizawa, Kazumi (2003): Electronic dictionary vs. printed dictionary: Accessing the appropriate meaning, reading comprehension, and retention. Proceedings of ASIALEX, 3, s. 205-212. Özkırımlı, Atilla (1994): Dil ve Anlatım. Ankara: Ümit Yayıncılık. Rezaei Mojtaba and Davoudi Mohammad (2016): The Influence of Electronic Dictionaries on Vocabulary Knowledge Extension. Journal of Education and Learning; Vol. 5, No. 3 ISSN 1927-5250. Saran, Murat; Seferoğlu, Golge and Cağıltay, Kürşat (2009): Mobile assisted language learning: English pronunciation at learners’ fingertips. Eğitim Araştırmaları – Eurasian Journal of Educational Research, 34, s. 97–114. Sarıgül, Ece (2017): Yabancı dil öğretiminde sözcük öğrenimi ve öğretimi sürecine genel bir bakış. The Journal of Academic Social Science Studies. 54, Spring I, 2017, s. 91-104. Tabell, Tuure (2017): I trust the prınted ones more: finnish upper secondary school students’ use of print and electronic dictionaries (Bachelor’s thesis) University of Jyväskylä. Upadhyay, Nitin (2006): M-Learning – a new paradigm in education. International Journal of Instructional Technology and Distance Learning, Volume 3 Number 2, s. 27-34. Wilkins, David Arthur (1972): Linguistics in language teaching. London: Edward Arnold. Yaman, Havva / Dağtaş, Abdullah. (2014). Ortaokul 6, 7 ve 8. sınıf Öğrencilerinin Sözlüklere Yönelik Tutumları: Betimsel Bir Analiz. Turkish Studies - International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic Volume 9/3, s. 1581-1597. Zhang, Haisen; Song, Wei and Burston, Jack (2011): Reexamining the effectiveness of vocabulary learning via mobile phones. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 10(3), s. 203–214. Colazzo, Luigi; Ronchetti, Marco; Trifonova, Anna and Molinari, Andrea (2003): Towards a multi-vendor mobile learning management system. in A. Rossett (Ed.), Proceedings of e-learn 2003--world conference on e-learning in corporate, government, healthcare, and higher education (pp. 2097-2100). Phoenix, Arizona, USA: Association for the Advancement of Computing in Education (AACE). Retrieved July 3, 2018 from https://www.learntechlib.org/primary/p/12291/ (Erişim tarihi: 20.06.2019) GTB ( 2017): Türkiye İsraf Raporu, https://tuketici.gtb.gov.tr/kurumsal-haberler/turkiye-israf-rapor (Erişim tarihi: 08.06.2018). Nielsen(2016): MillennialsAreTopSmartphoneUsers. http://www.nielsen.com/us/en/insights/news/2016/millennials-are-top-smartphone-users.html (Erişim tarihi: 20.6.2018) O’Malley, Claire; Vavoula, Giasemi; Glew, Jp.; Taylor, Josie and Sharples, Mike (2003): Guidelines for learning/teaching/tutoring/in a mobile environment. Mobilearn project. www.mobilearn.org/download/results/guidelines.pdf (Erişim tarihi: 08.04.2018). Oflaz, Adnan (2015): Geleneksel ve Alternatif Yabancı Dil Öğretim Yöntemlerinde Almanca Kelime Öğretimi. Turkish Studies Volume 10/3 Winter 2015, s. 695-712. DOI Number: http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.7941. Steel, Caroline (2012): Fitting learning into life: Language students’ perspectives on benefits of using mobile apps. Proceedings of ascilite 2012, Future Challenges Sustainable Future. Wellington, New Zealand. Available at: http://www.ascilite.org.au/conferences/wellington12/2012/images/custom/steel%2c_caroline_-_fitting_learning.pdf. (Erişim tarihi: 08.04.2018)

Die Nutzung von mobil/online und gedruckten Wörterbüchern im DaF-Unterricht

Year 2019, Volume: 7 Issue: 1, 125 - 139, 01.07.2019

Abstract

Eines der wichtigsten Materialien im Fremdsprachenunterricht ist das Wörterbuch. Die Lernenden schlagen gleich im Wörterbuch nach, wenn sie ein neues und unbekanntes Wort lernen. Es ist wahr, dass das Wörterbuch eine entscheidende Rolle im Fremdsprachenunterricht spielt. Heutzutage kann man die Bedeutung des unbekannten Wortes mit Hilfe von mobilen und online-Wörterbüchern ganz einfach und ganz schnell erreichen. Im Lernprozess einer Fremdsprache gebrauchen die Lernenden oft Programme, die auf Smartphone installiert werden können oder auch kostenlose online Übersetzungsseiten.
In dieser Studie wurde die Nutzung von Wörterbüchern (gedruckt, mobil und online) bei 42 Studenten, die in den Vorbereitungsklassen Deutsch lernen, untersucht. Im Rahmen der Studie wurde unter Studenten eine Umfrage durchgeführt. Durch diese Befragung wurde die Nutzung von Wörterbüchern quantitativ vergleichend untersucht. Übrigens wurden Namen und Nutzungshäufigkeiten der Wörterbücher festgestellt.
Den Ergebnissen zufolge verwenden 95,2 % der Studenten ein mobiles/online Wörterbuch. Fast die Hälfte aller Befragten (47,6 %) verwendet ein gedrucktes Wörterbuch. Die Studenten finden den Wortschatzumfang bei den “mobil/online” Wörterbüchern nicht “ausreichend” und “informativ”. Dagegen wurde der Wortschatzumfang bei gedruckten Wörterbüchern als “ausreichend” angesehen. Die Wörter sehr schnell zu erreichen und Benutzerfreundlichkeit sind die Vorteile von mobil/online Wörterbüchern. “Google Übersetzer” (65,7 %) wurde als das häufigst verwendete “online” Wörterbuch festgestellt. Und das gedruckte “Deutsch-Türkisch Wörterbuch” (41,5 %) (Herausgegeben vom Türkischen Sprachinstitut) wurde als häufigst verwendetes “gedrucktes” Wörterbuch festgestellt.

References

  • Akcan, Pınar İbe (2015): Üniversite Düzeyinde Dil Öğrencilerinin Sözlük Kullanımı, Hacettepe Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, Cilt: 32, Sayı: 2, s. 89-104. Aslan, Erdiç (2017): Akıllı telefonların ders aracı olarak yabancı dil öğretiminde kullanma yeterliliklerinin incelenmesi. IJLET, Volume 5, Issue 2, June 2017, s. 121-128. Balcı, Tahir (1992): Wörterbuchbenutzung beim Fremdsprachenerwerb , Unisono, vol.1, s. 21-23. Dönger, Ahmet (2009): Sözlük Kullanma Eğitiminin Yabancı Dil Olarak Almanca Öğrenimine Etkisi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Adana. Harmer, Jeremy (1994): The practice of English language teaching. London: Longman. İlhan, Nadir (2007):Geçmişten Günümüze Sözlükçülük Geleneği ve Türk Dili Sözlükleri, Elazığ: Manas Yay. Keskin, Nilgün Özdamar ve Kılınç, Hakan (2015): Mobil öğrenme uygulamalarına yönelik geliştirme platformlarının karşılaştırılması ve örnek uygulamalar. AUAd, 1(3), s. 68-90. Kukulska-Hulme, Agnes (2007): Mobile usability in educational contexts: what have we learnt? International Review of Research in Open and Distance Learning, 8(2), 1–16. Kukulska-Hulme, Agnes and Shield, Lesley (2008): An overview of mobile assisted language learning: from content delivery to supported collaboration and ınteraction. ReCALL, 20, 271-289. Lu, Marina - Minhui (2008): Effectiveness of vocabulary learning via mobile phone. Journal of Computer Assisted Learning, 24(6), s. 515–525. Melanlıoğlu, Deniz (2013): Ortaokul Öğrencilerinin Sözlük Kullanma Alışkanlıkları: Nitel Bir Araştırma. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 2(2), s. 266-284. Nation, I. S. P. (2001): Learning vocabulary in another language. Cambridge: Cambridge University Press. Onan, Bilginer (2010): Beynin bilişsel işlevleri üzerine yapılan araştırmalar ve ana dili eğitimine yansımaları, TÜBAR-XXVII, Bahar, s. 521-561. Osaki, Satsuki; Ochiai, Natsue; Iso, Tatsuo and Aizawa, Kazumi (2003): Electronic dictionary vs. printed dictionary: Accessing the appropriate meaning, reading comprehension, and retention. Proceedings of ASIALEX, 3, s. 205-212. Özkırımlı, Atilla (1994): Dil ve Anlatım. Ankara: Ümit Yayıncılık. Rezaei Mojtaba and Davoudi Mohammad (2016): The Influence of Electronic Dictionaries on Vocabulary Knowledge Extension. Journal of Education and Learning; Vol. 5, No. 3 ISSN 1927-5250. Saran, Murat; Seferoğlu, Golge and Cağıltay, Kürşat (2009): Mobile assisted language learning: English pronunciation at learners’ fingertips. Eğitim Araştırmaları – Eurasian Journal of Educational Research, 34, s. 97–114. Sarıgül, Ece (2017): Yabancı dil öğretiminde sözcük öğrenimi ve öğretimi sürecine genel bir bakış. The Journal of Academic Social Science Studies. 54, Spring I, 2017, s. 91-104. Tabell, Tuure (2017): I trust the prınted ones more: finnish upper secondary school students’ use of print and electronic dictionaries (Bachelor’s thesis) University of Jyväskylä. Upadhyay, Nitin (2006): M-Learning – a new paradigm in education. International Journal of Instructional Technology and Distance Learning, Volume 3 Number 2, s. 27-34. Wilkins, David Arthur (1972): Linguistics in language teaching. London: Edward Arnold. Yaman, Havva / Dağtaş, Abdullah. (2014). Ortaokul 6, 7 ve 8. sınıf Öğrencilerinin Sözlüklere Yönelik Tutumları: Betimsel Bir Analiz. Turkish Studies - International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic Volume 9/3, s. 1581-1597. Zhang, Haisen; Song, Wei and Burston, Jack (2011): Reexamining the effectiveness of vocabulary learning via mobile phones. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 10(3), s. 203–214. Colazzo, Luigi; Ronchetti, Marco; Trifonova, Anna and Molinari, Andrea (2003): Towards a multi-vendor mobile learning management system. in A. Rossett (Ed.), Proceedings of e-learn 2003--world conference on e-learning in corporate, government, healthcare, and higher education (pp. 2097-2100). Phoenix, Arizona, USA: Association for the Advancement of Computing in Education (AACE). Retrieved July 3, 2018 from https://www.learntechlib.org/primary/p/12291/ (Erişim tarihi: 20.06.2019) GTB ( 2017): Türkiye İsraf Raporu, https://tuketici.gtb.gov.tr/kurumsal-haberler/turkiye-israf-rapor (Erişim tarihi: 08.06.2018). Nielsen(2016): MillennialsAreTopSmartphoneUsers. http://www.nielsen.com/us/en/insights/news/2016/millennials-are-top-smartphone-users.html (Erişim tarihi: 20.6.2018) O’Malley, Claire; Vavoula, Giasemi; Glew, Jp.; Taylor, Josie and Sharples, Mike (2003): Guidelines for learning/teaching/tutoring/in a mobile environment. Mobilearn project. www.mobilearn.org/download/results/guidelines.pdf (Erişim tarihi: 08.04.2018). Oflaz, Adnan (2015): Geleneksel ve Alternatif Yabancı Dil Öğretim Yöntemlerinde Almanca Kelime Öğretimi. Turkish Studies Volume 10/3 Winter 2015, s. 695-712. DOI Number: http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.7941. Steel, Caroline (2012): Fitting learning into life: Language students’ perspectives on benefits of using mobile apps. Proceedings of ascilite 2012, Future Challenges Sustainable Future. Wellington, New Zealand. Available at: http://www.ascilite.org.au/conferences/wellington12/2012/images/custom/steel%2c_caroline_-_fitting_learning.pdf. (Erişim tarihi: 08.04.2018)
Year 2019, Volume: 7 Issue: 1, 125 - 139, 01.07.2019

Abstract

References

  • Akcan, Pınar İbe (2015): Üniversite Düzeyinde Dil Öğrencilerinin Sözlük Kullanımı, Hacettepe Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, Cilt: 32, Sayı: 2, s. 89-104. Aslan, Erdiç (2017): Akıllı telefonların ders aracı olarak yabancı dil öğretiminde kullanma yeterliliklerinin incelenmesi. IJLET, Volume 5, Issue 2, June 2017, s. 121-128. Balcı, Tahir (1992): Wörterbuchbenutzung beim Fremdsprachenerwerb , Unisono, vol.1, s. 21-23. Dönger, Ahmet (2009): Sözlük Kullanma Eğitiminin Yabancı Dil Olarak Almanca Öğrenimine Etkisi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Adana. Harmer, Jeremy (1994): The practice of English language teaching. London: Longman. İlhan, Nadir (2007):Geçmişten Günümüze Sözlükçülük Geleneği ve Türk Dili Sözlükleri, Elazığ: Manas Yay. Keskin, Nilgün Özdamar ve Kılınç, Hakan (2015): Mobil öğrenme uygulamalarına yönelik geliştirme platformlarının karşılaştırılması ve örnek uygulamalar. AUAd, 1(3), s. 68-90. Kukulska-Hulme, Agnes (2007): Mobile usability in educational contexts: what have we learnt? International Review of Research in Open and Distance Learning, 8(2), 1–16. Kukulska-Hulme, Agnes and Shield, Lesley (2008): An overview of mobile assisted language learning: from content delivery to supported collaboration and ınteraction. ReCALL, 20, 271-289. Lu, Marina - Minhui (2008): Effectiveness of vocabulary learning via mobile phone. Journal of Computer Assisted Learning, 24(6), s. 515–525. Melanlıoğlu, Deniz (2013): Ortaokul Öğrencilerinin Sözlük Kullanma Alışkanlıkları: Nitel Bir Araştırma. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 2(2), s. 266-284. Nation, I. S. P. (2001): Learning vocabulary in another language. Cambridge: Cambridge University Press. Onan, Bilginer (2010): Beynin bilişsel işlevleri üzerine yapılan araştırmalar ve ana dili eğitimine yansımaları, TÜBAR-XXVII, Bahar, s. 521-561. Osaki, Satsuki; Ochiai, Natsue; Iso, Tatsuo and Aizawa, Kazumi (2003): Electronic dictionary vs. printed dictionary: Accessing the appropriate meaning, reading comprehension, and retention. Proceedings of ASIALEX, 3, s. 205-212. Özkırımlı, Atilla (1994): Dil ve Anlatım. Ankara: Ümit Yayıncılık. Rezaei Mojtaba and Davoudi Mohammad (2016): The Influence of Electronic Dictionaries on Vocabulary Knowledge Extension. Journal of Education and Learning; Vol. 5, No. 3 ISSN 1927-5250. Saran, Murat; Seferoğlu, Golge and Cağıltay, Kürşat (2009): Mobile assisted language learning: English pronunciation at learners’ fingertips. Eğitim Araştırmaları – Eurasian Journal of Educational Research, 34, s. 97–114. Sarıgül, Ece (2017): Yabancı dil öğretiminde sözcük öğrenimi ve öğretimi sürecine genel bir bakış. The Journal of Academic Social Science Studies. 54, Spring I, 2017, s. 91-104. Tabell, Tuure (2017): I trust the prınted ones more: finnish upper secondary school students’ use of print and electronic dictionaries (Bachelor’s thesis) University of Jyväskylä. Upadhyay, Nitin (2006): M-Learning – a new paradigm in education. International Journal of Instructional Technology and Distance Learning, Volume 3 Number 2, s. 27-34. Wilkins, David Arthur (1972): Linguistics in language teaching. London: Edward Arnold. Yaman, Havva / Dağtaş, Abdullah. (2014). Ortaokul 6, 7 ve 8. sınıf Öğrencilerinin Sözlüklere Yönelik Tutumları: Betimsel Bir Analiz. Turkish Studies - International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic Volume 9/3, s. 1581-1597. Zhang, Haisen; Song, Wei and Burston, Jack (2011): Reexamining the effectiveness of vocabulary learning via mobile phones. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 10(3), s. 203–214. Colazzo, Luigi; Ronchetti, Marco; Trifonova, Anna and Molinari, Andrea (2003): Towards a multi-vendor mobile learning management system. in A. Rossett (Ed.), Proceedings of e-learn 2003--world conference on e-learning in corporate, government, healthcare, and higher education (pp. 2097-2100). Phoenix, Arizona, USA: Association for the Advancement of Computing in Education (AACE). Retrieved July 3, 2018 from https://www.learntechlib.org/primary/p/12291/ (Erişim tarihi: 20.06.2019) GTB ( 2017): Türkiye İsraf Raporu, https://tuketici.gtb.gov.tr/kurumsal-haberler/turkiye-israf-rapor (Erişim tarihi: 08.06.2018). Nielsen(2016): MillennialsAreTopSmartphoneUsers. http://www.nielsen.com/us/en/insights/news/2016/millennials-are-top-smartphone-users.html (Erişim tarihi: 20.6.2018) O’Malley, Claire; Vavoula, Giasemi; Glew, Jp.; Taylor, Josie and Sharples, Mike (2003): Guidelines for learning/teaching/tutoring/in a mobile environment. Mobilearn project. www.mobilearn.org/download/results/guidelines.pdf (Erişim tarihi: 08.04.2018). Oflaz, Adnan (2015): Geleneksel ve Alternatif Yabancı Dil Öğretim Yöntemlerinde Almanca Kelime Öğretimi. Turkish Studies Volume 10/3 Winter 2015, s. 695-712. DOI Number: http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.7941. Steel, Caroline (2012): Fitting learning into life: Language students’ perspectives on benefits of using mobile apps. Proceedings of ascilite 2012, Future Challenges Sustainable Future. Wellington, New Zealand. Available at: http://www.ascilite.org.au/conferences/wellington12/2012/images/custom/steel%2c_caroline_-_fitting_learning.pdf. (Erişim tarihi: 08.04.2018)
There are 1 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Adnan Oflaz 0000-0002-8731-3610

Publication Date July 1, 2019
Submission Date February 8, 2019
Published in Issue Year 2019 Volume: 7 Issue: 1

Cite

APA Oflaz, A. (2019). Yabancı Dil Olarak Almanca Öğreniminde Mobil/Çevrimiçi ve Basılı Sözlük Kullanımı. Diyalog Interkulturelle Zeitschrift Für Germanistik, 7(1), 125-139.

www.gerder.org.tr/diyalog