The aim of this study is to determine the applications used by students undergoing compulsory German and English language education in the preparatory education units of Trakya University School of Foreign Languages during the hybrid education process. It was observed that despite some students did not participate in online classes, they received valid scores in exams, while their absence from speaking exams was detected by instructors. These negative occurrences have led to questioning the validity and reliability of online exams. Thus, the current research developed around two hypotheses: “Students cheat in online exams using different online applications.” and “Students receive assistance from an individual with foreign language proficiency during their online examinations.” To test these hypotheses, a questionnaire consisting of twenty questions was prepared and answered by ten voluntary participants online. Five of the participants are German, while the remaining five are students from the English preparatory class. In the pertinent study, qualitative research methods were employed, and the gathered data were systematized according to content analysis and interpreted descriptively. In conclusion, both hypotheses were tested, with only the first one being confirmed. In this context, some suggestions were made to enhance the validity and reliability of future online exams.
Bu çalışmanın amacı Trakya Üniversitesi Yabancı Diller Yüksekokulu hazırlık eğitimi birimlerinde zorunlu Almanca ve İngilizce dil eğitimi gören öğrencilerin hibrit eğitim sürecindeki çevrimiçi sınavlarda kullandıkları uygulamaların belirlenmesidir. Zira bazı öğrencilerin çevrimiçi derslere katılmadıkları halde, sınavlardan geçerli puan aldıkları, konuşma sınavlarına ise katılmadıkları öğretim elemanlarınca tespit edilmiştir. Yaşanan bu olumsuzluklar nedeniyle çevrimiçi sınavların geçerliği ve güvenirliği sorgulanır hale gelmiştir. Dolayısıyla, mevcut araştırma: “öğrenciler çevrimiçi sınavlarda farklı çevrimiçi uygulamalardan kopya çeker” ve “öğrenciler çevrimiçi sınavlarda yabancı dil bilen birinden yardım alır “ şeklinde iki hipotez üzerinden gelişmiştir. Hipotezlerin test edilmesi için yirmi sorudan oluşan bir anket hazırlanmış ve internet ortamında gönüllü on katılımcı tarafından cevaplanmıştır. Katılımcıların beşi Almanca, beşi de İngilizce hazırlık sınıfı öğrencisidir. İlgili araştırmada nitel araştırma yöntemleri kullanılmıştır ve toplanan veriler içerik analizine göre sistemleştirilerek betimsel olarak yorumlanmıştır. Araştırma neticesinde elde edilen bulgular sadece birinci hipotezi doğrulamıştır. Bu bağlamda, ileride yapılması düşünülen çevrimiçi sınavların geçerliğini ve güvenirliğini artırıcı bazı önerilerde de bulunulmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Language Studies (Other) |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 15, 2024 |
Submission Date | February 19, 2024 |
Acceptance Date | June 15, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 12 Issue: 1 |
www.gerder.org.tr/diyalog