BibTex RIS Kaynak Göster

TÜKETICILERIN INTERNET BANKACILIGINI KULLANMAMA NEDENLERI ÜZERINE BIR ARASTIRMA

Yıl 2005, Cilt: 6 Sayı: 2, 279 - 290, 01.07.2005

Öz

Ülkemizdeki bankaların çoğunluğu ürünlerinin tamamına yakınını internet üzerinden, ya tamamen bedava ya da çok cüzi tutara tüketicilerin hizmetine sunmalarına rağmen, internet bankacılığı İB kullanımının hala çok düşük olduğu görülmektedir. Veriler, internet kullanan yetişkinlerin sadece %20-30'unun internet bankacılığından yararlandığını göstermektedir. Bu araştırma, internet kullanan tüketicilerin İB kullanmama nedenlerini belirlemeyi amaçlamaktadır. Anket yöntemi ile elde edilen sonuçlar, İB kullanmamanın en önemli nedeni olarak, tüketicilerin paralarını sanal aleme teslim etme konusunda duydukları "güvenlik kaygıları" olduğunu ortaya koymuştur. İlişki testleri, tüketicilerin güvenlik kaygılarının önem derecesinin, demografik değişkenlerden cinsiyet hariç ve internet kullanma alışkanlıklarından internet'e giriş yeri hariç etkilenmediğini göstermektedir. İşlem maliyetlerini azaltarak rekabette avantajı sağlamak isteyen bankaların, İB'nin güvenliği, kullanımı, faydaları ve işlem maliyetleri hakkında tüketicileri bilgilendirmeyi pazarlama programlarına almaları gerekir.

Kaynakça

  • AD Interactive Reklam Ajansi, [Internet], Elektronik ticaret ve internet Reklamciligi. /01.htm [Erisim tarihi : 9 Aralik 2003].
  • AGARWAL, R. ve KARAHANNA, E. (2000). Time flies when you’re having fun: cognitive absorption and beliefs about information technologhy usage. MIS Quarterly, 24 (4), 665-694.ss.
  • AKINCI, A., AKSOY, S. ve ATILGAN, E. (2004). Adoption of internet banking among sophisticated consumer segments in an advanced developing country, The International Journal of Bank Marketing. Vol. 22, No. 3, 212-232.ss.
  • BEKAR, B., (2004) Güvenli islem internete talebi artiriyor. Ekonomist, 18 Nisan, 368.s.
  • Bankacilik sektöründeki gelismeler. http://www.geocities.com/aligunertemelli/ bankgelismesi.html [Erisim tarihi : 21 Ocak 2004].
  • DEVLET PERSONEL BASKANLIGI, (2004). Kamu kurumlarina ait serbest kadrolarin yillar itibariyle dagilimi. Istatistik/is1.xls [Erisim tarihi : 2 Mart 2005].
  • www.basbakanlik-dpb.gov.tr/ali/
  • GENÇTÜRK, M. (2004). http://turk.internet.com/haber/yaziyaz.php3?yaziid=9259 [Erisim tarihi : 25 Subat 2005].
  • Global Online populations.(2004) http://212.123.30.214/multiple/upload/users /u1000001/globalonlinepopulation.html [Erisim tarihi : 25 Subat 2005].
  • KARAHANNA, E. ve STRAUB, D.W. (1999). The psychological origins of perceived usefulness and ease-of-use. Information and Management. 35 (4) 237-250.ss.
  • KARJALUOTO, H., MATILLA, M. ve PENTO, T. (2002). Electronic banking in Finland : consumer beliefs and reactions to a new delivery channel. Journal of Financial Services Marketing. 6 (4), 346-361.ss.
  • LIAO, Z. ve CHEUNG,T. (2002) Internet-based e-banking and consumer attitudes : an empirical study. Information & Management 39, 283-295.ss.
  • MATILLA, M., KARJALUOTO , H., ve PENTO, T. (2003). Internet banking adoption among mature customer:early majority or laggards? Journal Of Service Marketing, Vol.17, No. 5, 514-528.ss.
  • NTVMSNBC, (2002). E-dönüsüm ve elektronik bankacilik. http://www.ntvmsnbc. com/news/193496.asp [Erisim tarihi : 7 Aralik 2003].
  • OTT, R. (2000). Building trust online. Computer Fraut and Security, 2, 10-12.ss.
  • POLATOGLU, V.N. ve EKIN, S. (2001). An empiricial investigation of the Turkish consumers’ acceptance of Internet banking services. International Journal of Bank Marketing, 19 (4), 156-165.ss.
  • ROBERTS, P. ve HENDERSON, R. (2000). Information Technology acceptance in a sample of goverment employees: a test of the technology acceptance model. Interacting with Computer,12 (5), 427-443.ss.
  • ROTCHANAKITUMNUAI, S. ve SPEECE, M. (2003) Barriers to Internet banking adoption: aqualitative study among corporate customers in Thailand. International Journal of Bank Marketing, 21/6/7, 312-323.ss.
  • SOHAIL,M.S. ve SHANMUGHAM, B. (2000). E-banking and customer preferences in Malaysia: An empirical investigation. Information Science, 150, 207-217.ss.
  • SATHYE, M. (1999). Adoption of Internet banking by Australian consuners: an empiricial investigation. International Journal of Bank Marketing, 17 (7), 324- 334.ss.
  • SUH, B. ve HAN, I. (2002) Effect of trust on customer acceptance of Internet banking. Electronic Commerce Research and Applications, 1, 247-263.ss.
  • SANLI, U. (2003). Rota Internet Baska Yolu Yok. http://www.arsiv.aksiyon.com.tr /arsiv/ 250/pages/dosyalar/dos1.html, [Erisim tarihi : 3 Aralik 2003].
  • TÜRKIYE BANKALAR BIRLIGI, (2005). Türk bankacilik sistemi : gruplar bazinda, banka ve bankalarin sube sayilari. http://www.tbb.org.tr/asp/ bankalarimiz.asp ; http://www.ofkbir.org/ [Erisim tarihi : 20 Subat 2005].
  • USTA, R. (2002) Tüketici tatmini ve sikayet davranisi : Otobüs ile sehirlerarasi yolculuk yapanlarin sikayet davranisinin belirlenmesine yönelik bir arastirma. Afyon I.I.B.F. Dergisi, 4 (2), 103-118.ss.
  • VAKIFLAR BANKASI, (2003). Ekonomik arastirmalar : bankacilik sektörünün 10 yillik gelisimi, www.vakifbank.com.tr/earastirma/Banka10yiillik.doc. Aralik 2003, [Erisim tarihi : 18 Ocak 2004].
  • VENKATESH, V. ve DAVIS, F.D. (2000). A theoretical extension of the technology acceptance model: four longitudinal field stidies, Management Science, 46 (2), 186-204.ss.

A STUDY ON THE REASONS OF WHY THE INTERNET BANKING IS NOT USED WIDELY BY CONSUMERS

Yıl 2005, Cilt: 6 Sayı: 2, 279 - 290, 01.07.2005

Öz

Although the majority of the banks in Turkey offers their products completely or almost free via Internet to consumers, it is a fact that the use of IB is still very low. The data shows that only 20-30 % of the adults using the Internet benefit from IB. This paper aims to explore the reasons why Internet using consumers do not use Internet banking IB . According to the results obtained from our questionnaire study the most important reason for not using IB is the consumers’ “security concerns” about conducting their banking transactions in cyberspace. Chi-square and correlation tests show that the degree of impotance given by the consumers’ to the security concerns has nothing to do with demographic variables except for gender and Internet using habits except for the place where the users enter Internet . Banks aiming at having an advantage over their rivals in competition by decreasing the transaction costs, need to take the security, the use , the benefits and the transaction costs of the IB into account when formulating their marketing programs to increase the awareness of consumers

Kaynakça

  • AD Interactive Reklam Ajansi, [Internet], Elektronik ticaret ve internet Reklamciligi. /01.htm [Erisim tarihi : 9 Aralik 2003].
  • AGARWAL, R. ve KARAHANNA, E. (2000). Time flies when you’re having fun: cognitive absorption and beliefs about information technologhy usage. MIS Quarterly, 24 (4), 665-694.ss.
  • AKINCI, A., AKSOY, S. ve ATILGAN, E. (2004). Adoption of internet banking among sophisticated consumer segments in an advanced developing country, The International Journal of Bank Marketing. Vol. 22, No. 3, 212-232.ss.
  • BEKAR, B., (2004) Güvenli islem internete talebi artiriyor. Ekonomist, 18 Nisan, 368.s.
  • Bankacilik sektöründeki gelismeler. http://www.geocities.com/aligunertemelli/ bankgelismesi.html [Erisim tarihi : 21 Ocak 2004].
  • DEVLET PERSONEL BASKANLIGI, (2004). Kamu kurumlarina ait serbest kadrolarin yillar itibariyle dagilimi. Istatistik/is1.xls [Erisim tarihi : 2 Mart 2005].
  • www.basbakanlik-dpb.gov.tr/ali/
  • GENÇTÜRK, M. (2004). http://turk.internet.com/haber/yaziyaz.php3?yaziid=9259 [Erisim tarihi : 25 Subat 2005].
  • Global Online populations.(2004) http://212.123.30.214/multiple/upload/users /u1000001/globalonlinepopulation.html [Erisim tarihi : 25 Subat 2005].
  • KARAHANNA, E. ve STRAUB, D.W. (1999). The psychological origins of perceived usefulness and ease-of-use. Information and Management. 35 (4) 237-250.ss.
  • KARJALUOTO, H., MATILLA, M. ve PENTO, T. (2002). Electronic banking in Finland : consumer beliefs and reactions to a new delivery channel. Journal of Financial Services Marketing. 6 (4), 346-361.ss.
  • LIAO, Z. ve CHEUNG,T. (2002) Internet-based e-banking and consumer attitudes : an empirical study. Information & Management 39, 283-295.ss.
  • MATILLA, M., KARJALUOTO , H., ve PENTO, T. (2003). Internet banking adoption among mature customer:early majority or laggards? Journal Of Service Marketing, Vol.17, No. 5, 514-528.ss.
  • NTVMSNBC, (2002). E-dönüsüm ve elektronik bankacilik. http://www.ntvmsnbc. com/news/193496.asp [Erisim tarihi : 7 Aralik 2003].
  • OTT, R. (2000). Building trust online. Computer Fraut and Security, 2, 10-12.ss.
  • POLATOGLU, V.N. ve EKIN, S. (2001). An empiricial investigation of the Turkish consumers’ acceptance of Internet banking services. International Journal of Bank Marketing, 19 (4), 156-165.ss.
  • ROBERTS, P. ve HENDERSON, R. (2000). Information Technology acceptance in a sample of goverment employees: a test of the technology acceptance model. Interacting with Computer,12 (5), 427-443.ss.
  • ROTCHANAKITUMNUAI, S. ve SPEECE, M. (2003) Barriers to Internet banking adoption: aqualitative study among corporate customers in Thailand. International Journal of Bank Marketing, 21/6/7, 312-323.ss.
  • SOHAIL,M.S. ve SHANMUGHAM, B. (2000). E-banking and customer preferences in Malaysia: An empirical investigation. Information Science, 150, 207-217.ss.
  • SATHYE, M. (1999). Adoption of Internet banking by Australian consuners: an empiricial investigation. International Journal of Bank Marketing, 17 (7), 324- 334.ss.
  • SUH, B. ve HAN, I. (2002) Effect of trust on customer acceptance of Internet banking. Electronic Commerce Research and Applications, 1, 247-263.ss.
  • SANLI, U. (2003). Rota Internet Baska Yolu Yok. http://www.arsiv.aksiyon.com.tr /arsiv/ 250/pages/dosyalar/dos1.html, [Erisim tarihi : 3 Aralik 2003].
  • TÜRKIYE BANKALAR BIRLIGI, (2005). Türk bankacilik sistemi : gruplar bazinda, banka ve bankalarin sube sayilari. http://www.tbb.org.tr/asp/ bankalarimiz.asp ; http://www.ofkbir.org/ [Erisim tarihi : 20 Subat 2005].
  • USTA, R. (2002) Tüketici tatmini ve sikayet davranisi : Otobüs ile sehirlerarasi yolculuk yapanlarin sikayet davranisinin belirlenmesine yönelik bir arastirma. Afyon I.I.B.F. Dergisi, 4 (2), 103-118.ss.
  • VAKIFLAR BANKASI, (2003). Ekonomik arastirmalar : bankacilik sektörünün 10 yillik gelisimi, www.vakifbank.com.tr/earastirma/Banka10yiillik.doc. Aralik 2003, [Erisim tarihi : 18 Ocak 2004].
  • VENKATESH, V. ve DAVIS, F.D. (2000). A theoretical extension of the technology acceptance model: four longitudinal field stidies, Management Science, 46 (2), 186-204.ss.
Toplam 26 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Resul Usta Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Temmuz 2005
Yayımlandığı Sayı Yıl 2005 Cilt: 6 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Usta, R. (2005). TÜKETICILERIN INTERNET BANKACILIGINI KULLANMAMA NEDENLERI ÜZERINE BIR ARASTIRMA. Doğuş Üniversitesi Dergisi, 6(2), 279-290.