Araştırmanın amacı, iktisadi idari bilimler fakültesindeki son sınıf öğrencilerinin kariyer planlamasında ülkenin ekonomik itibarının ve kariyer kaygısının etkisinin belirlenmesidir. Araştırmanın örneklemi, bir devlet üniversitesinin kamu yönetimi, işletme ve iktisat programlarındaki 129 son sınıf öğrencisidir. Araştırmada veri toplama aracı olarak anket formu, verilerin analizi için ise SPSS 21 paket programı kullanılmıştır. Verilere faktör analizi, güvenilirlik analizi, tanımlayıcı istatistikler, korelasyon analizi ve regresyon analizi uygulanmıştır. Araştırmada öğrencilerin düşük düzeyde kariyer kaygısı yaşadıkları, ülkenin ekonomik itibarını olumsuz olarak algıladıkları ve bir örgütte sabit kariyer yapma planlarının olmadığı görülmüştür. Ülkenin ekonomik itibarının ve kariyer kaygısının öğrencilerin kariyer planları üzerinde düşük düzeyde etkisinin olduğu tespit edilmiştir.
The aim of the research is to determine the impact of the country's economic reputation and career anxiety in the career planning of senior students in the faculty of economics and administrative sciences. The sample of the research is 129 senior students in a public university's public administration, business, and economics programs. The questionnaire was used to collect data, and SPSS 21 package program was used to analyze data. Factor analysis, reliability analysis, descriptive statistics, correlation analysis, and regression analysis were used to analyze the data. The research concluded that the students have a low level of career anxiety, perceive the country's economic reputation as negative, and do not have any hard career plans in an organization. It was determined that the country's economic reputation and career anxiety have a low impact on students' career plans
Career Career Anxiety Economic Reputation of the Country Protean Career Boundaryless Career.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | January 1, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 22 Issue: 1 |