Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

THE EFFECT OF EMPLOYEE TRAINING ON INNOVATION PERFORMANCE OF EMPLOYEES IN ORGANIZATION: BANDIRMA SAMPLE

Yıl 2023, Cilt: 24 Sayı: 2, 31 - 44, 10.07.2023
https://doi.org/10.31671/doujournal.1208105

Öz

Innovation refers to innovations that can achieve big returns with small touches without incurring large costs. Innovation is a very important element that creates added value, as it provides an increase in revenues without increasing costs too much. Innovation performances of companies make great contributions to both micro economics and macro economics. Today, all companies have realized this fact and intensified their innovative product development studies. The purpose of this research is to examine the effect of employee training in enterprises on the innovation performance of employees. Within the scope of the research, a questionnaire was applied to 108 employees in three production enterprises operating in Bandırma. Correlation and regression analyzes were performed with the obtained data. As a result of the analysis, it was determined that employee training had a positive and significant effect on innovation performance. However, it has been concluded that employee training has a significant and positive effect on the management innovation of the employees, and that the employee training has a significant and positive effect on the technical innovation of the employees.

Kaynakça

  • Abdullah, N.H., Ping, L.L., Wahab, E. ve Shamsuddin, A. (2014). Perception on training and employee ınnovativeness: An evidence from small firms. Proceedings of the 2014 IEEE ICMIT, 76- 80.
  • Appiah, K., Hunter, A., Meng, H., Yue, S., Hobden, M., Priestley, N. ve Pettit, C. (2009). A binary self- organizing map and its fpga implementation. In 2009 International Joint Conference on Neural Networks, 164-171. IEEE. doi: https://doi.org/10.1109/IJCNN.2009.5179001
  • Batmantaş, H. (2019). Üniversite bünyesindeki kuluçka merkezlerinin inovatif değer yaratma katkısı (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Bandırma Onyedi Eylül Üniversitesi S.B.E. İzmir.
  • Baynazoğlu, M. E. (2009). 5 yıldızlı otel işletmelerinde hizmet içi eğitim ve iş tatmini ilişkisi: İstanbul Beşiktaş ilçesinde bir alan araştırması (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Beykent Üniversitesi S.B.E. İstanbul.
  • Birch, P. ve Clegg, B. (1997). İş hayatında yaratıcılık. (Çev. T. Savaşer) İstanbul: Rota Yayıncılık.
  • Caloghirou, Y., Giotopoulos, I., Korra, E. ve Tsakanikas, A. (2018). How do employee training and knowledge stocks affect product innovation?. Economics of Innovation and New Technology, 27(4), 343-360.
  • Demirtaş, Ö. (2015). Stratejik insan kaynakları yönetimi ve örgütsel inovasyon. Marmara Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 35(2), 261-290.
  • Dostie, B. (2018). The impact of training on ınnovation. Industrial and Labor Relations Review. 71(1), 64-87. doi: https://doi.org/10.1177%2F0019793917701116
  • Durbin, J., Watson, G.S. (1992) Testing for serial correlation in least squares regression II. In Breakthroughs in statistics (260-266, pp.). New York: Springer-Verlag Inc. doi: 10.1007/978-1-4612-4380-9_21
  • Elçi, Ş. (2006). İnovasyon: Kalkınmanın ve rekabetin anahtarı. İstanbul: Meteksan Bilişim Grubu Yayınevi.
  • Elnagar, İ.S.S. (2020). The impact of training on improving the performance of employees: The case of banking sector in Libya (Yayınlanmamış doktora tezi). Karabük Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Karabük.
  • Frenz, M. ve Lambert, R. (2019). Boyuna küçük işletmeler anketini kullanarak eğitim ve yenilik arasındaki bağlantıyı keşfetme. Kurumsal Araştırma Merkezi Araştırma Raporu, 80, 1-34.
  • González, X., Miles-Touya, D. ve Pazó, C. (2016). R&D, Worker training and ınnovation: firm- level evidence. Industry and Innovation, 23(8), 694-712. doi: https://doi.org/10.1080/13662716.2016.1206463
  • Günay, D. ve Çalık, A. (2019). İnovasyon, icat, teknoloji ve bilim kavramları üzerine. Üniversite Araştırmaları Dergisi, 2(1), 1-11.
  • Hussein, B.A. (2016). İnsan kaynakları eğitiminin çalışanların algılanan performansları üzerine etkisi: Somali-Türkiye iletişim işletmeleri karşılaştırılması (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi), Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kayseri.
  • Ibarra, H. (1993). Network centrality, power, and innovation involvement: determinants of technical and administrative roles. Academy of Management Journal, 36(3), 471-501.
  • Kale, E. (2010). Konaklama işletmelerinde örgüt içi faktörlerin yenilik ve yaratıcılık performansına etkileri (Yayınlanmamış doktora tezi). Erciyes Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kayseri.
  • Keith, E. L. ve Theodore, G. J. (1984). Characterization of innovations introduced on The U.S.: Market in 1982, The Futures Group, U.S: Small Business Administration.
  • Mohan, P., Strobl, E. ve Watson, P. (2018). Firma içi eğitim, yenilik ve verimlilik: karayipler küçük ada gelişmekte olan ülkeler örneği. Girişimcilik ve Bölgesel Kalkınma, 30(9-10), 987-1011.
  • Müstakil Sanayici ve İş Adamları Derneği (MUSİAD) Araştırma Raporları: 76 (2012, Mart), Küresel rekabet için Ar-Ge ve inovasyon. Erişim adresi: https://www.musiad.org.tr/uploads/yayinlar/arastirma-raporlari/pdf/kuresel_rekabet_icin_ar-ge_ve_inovasyon.pdf
  • Na, K. (2021). The effect of on-the-job training and education level of employees on ınnovation in emerging markets. Journal of Open Innovation: Technology, Market and Complexity. 7(47), 2-18, doi: https://doi.org/10.3390/joitmc7010047
  • Oslo Kılavuzu (2005). Yenilik verilerinin toplanması ve yorumlanması için ilkeler (3.bs.). Ankara: TÜBİTAK Yayınları.
  • Öztürk, M. ve Sancak, S. (2007). Hizmet içi eğitim uygulamalarının çalışma hayatına etkileri. Journal of Yaşar University, 2(7), 761-794.
  • Öztürk Gül, D. (2018). Yenilik performansının demografik özellikler açısından incelenmesi. IV. International Caucasus-Central Asia Foreign Trade And Logistics Congress, Eylül 7-8, 1051-1059, Didim/AYDIN
  • Rosli, M. M. ve Mahmood, R. (2013). Moderating effects of human resource management practices and entrepreneur training on innovation and small-medium firm performance. Journal of Management and Strategy, 4(2), 60. doi: https://doi.org/10.5430/jms.v4n2p60
  • Selimoğlu, Ö. G. E. ve Yılmaz, Ö. G. H. B. (2009). Hizmet içi eğitimin kurum ve çalışanlar üzerine etkileri. Paradoks, Ekonomi, Sosyoloji ve Politika Dergisi, 5(1).
  • Sipahi, B., Yurtkoru, E.S. ve Çinko, M. (2018). Sosyal bilimlerde SPSS’le veri analizi. İstanbul: Beta Yayınları. Tabachnick, B. G. ve Fidell, L. S. (2007). Using multivariate statistics. Boston: Pearson Education Inc.
  • Taymaz, H. (1997). Hizmet içi eğitim. Ankara: Takav Matbaası.
  • Toraman, C., Abdioğlu, H. ve İşgüden, B. (2009). İşletmelerde inovasyon sürecinde entelektüel sermaye ve yönetim muhasebesi kapsamında değerlendirilmesi. Afyon Kocatepe Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 11(1), 91-120.
  • Yavuz, Ç. (2010). İşletmelerde inovasyon-performans ilişkisinin incelenmesine dönük bir çalışma. Girişimcilik ve Kalkınma Dergisi, 5(2), 143-173.

ÖRGÜTLERDE İŞ GÖREN EĞİTİMİNİN ÇALIŞANLARIN İNOVASYON PERFORMANSI ÜZERİNDEKİ ETKİSİ: BANDIRMA ÖRNEĞİ

Yıl 2023, Cilt: 24 Sayı: 2, 31 - 44, 10.07.2023
https://doi.org/10.31671/doujournal.1208105

Öz

İnovasyon, büyük maliyetlere katlanmaksızın küçük dokunuşlarla büyük getiriler elde edilebilen yenilikleri ifade etmektedir. Maliyetleri çok fazla arttırmadan gelirlerde yükseliş sağlaması nedeniyle inovasyon, katma değer yaratan çok önemli bir unsurdur. Firmaların inovasyon performansları hem mikro ekonomiye hem de makro ekonomiye büyük katkılar sunmaktadır. Günümüzde tüm firmalar bu gerçeğin farkına varmış, inovatif ürün geliştirme çalışmalarını yoğunlaştırmışlardır. Yapılan bu çalışmalardan biri de iş görenlerin yeniliklere uyum süreci konusunda verilen eğitimlerdir. Firma yöneticileri iş görenlere yönelik planlamış oldukları bu düzenli eğitimler neticesinde firmalarının inovasyon performanslarında artış yaşanmasını beklemektedirler. Bu araştırmanın amacı, işletmelerdeki iş gören eğitiminin, çalışanların inovasyon performansı üzerindeki etkisinin incelenmesidir. Araştırma kapsamında, Bandırma’da faaliyet gösteren üç üretim işletmesindeki 108 iş görene anket çalışması uygulanmıştır. Elde edilen veriler ile korelasyon ve regresyon analizleri gerçekleştirilmiştir. Analizlerin sonucunda iş gören eğitiminin inovasyon performansı üzerinde olumlu ve anlamlı etkisinin olduğu belirlenmiştir. Bununla birlikte, iş gören eğitiminin çalışanların yönetim inovasyonunu anlamlı ve pozitif yönde etkilediği, iş gören eğitiminin çalışanların teknik inovasyonunu anlamlı ve pozitif yönde etkilediği sonucuna varılmıştır.

Kaynakça

  • Abdullah, N.H., Ping, L.L., Wahab, E. ve Shamsuddin, A. (2014). Perception on training and employee ınnovativeness: An evidence from small firms. Proceedings of the 2014 IEEE ICMIT, 76- 80.
  • Appiah, K., Hunter, A., Meng, H., Yue, S., Hobden, M., Priestley, N. ve Pettit, C. (2009). A binary self- organizing map and its fpga implementation. In 2009 International Joint Conference on Neural Networks, 164-171. IEEE. doi: https://doi.org/10.1109/IJCNN.2009.5179001
  • Batmantaş, H. (2019). Üniversite bünyesindeki kuluçka merkezlerinin inovatif değer yaratma katkısı (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Bandırma Onyedi Eylül Üniversitesi S.B.E. İzmir.
  • Baynazoğlu, M. E. (2009). 5 yıldızlı otel işletmelerinde hizmet içi eğitim ve iş tatmini ilişkisi: İstanbul Beşiktaş ilçesinde bir alan araştırması (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Beykent Üniversitesi S.B.E. İstanbul.
  • Birch, P. ve Clegg, B. (1997). İş hayatında yaratıcılık. (Çev. T. Savaşer) İstanbul: Rota Yayıncılık.
  • Caloghirou, Y., Giotopoulos, I., Korra, E. ve Tsakanikas, A. (2018). How do employee training and knowledge stocks affect product innovation?. Economics of Innovation and New Technology, 27(4), 343-360.
  • Demirtaş, Ö. (2015). Stratejik insan kaynakları yönetimi ve örgütsel inovasyon. Marmara Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 35(2), 261-290.
  • Dostie, B. (2018). The impact of training on ınnovation. Industrial and Labor Relations Review. 71(1), 64-87. doi: https://doi.org/10.1177%2F0019793917701116
  • Durbin, J., Watson, G.S. (1992) Testing for serial correlation in least squares regression II. In Breakthroughs in statistics (260-266, pp.). New York: Springer-Verlag Inc. doi: 10.1007/978-1-4612-4380-9_21
  • Elçi, Ş. (2006). İnovasyon: Kalkınmanın ve rekabetin anahtarı. İstanbul: Meteksan Bilişim Grubu Yayınevi.
  • Elnagar, İ.S.S. (2020). The impact of training on improving the performance of employees: The case of banking sector in Libya (Yayınlanmamış doktora tezi). Karabük Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Karabük.
  • Frenz, M. ve Lambert, R. (2019). Boyuna küçük işletmeler anketini kullanarak eğitim ve yenilik arasındaki bağlantıyı keşfetme. Kurumsal Araştırma Merkezi Araştırma Raporu, 80, 1-34.
  • González, X., Miles-Touya, D. ve Pazó, C. (2016). R&D, Worker training and ınnovation: firm- level evidence. Industry and Innovation, 23(8), 694-712. doi: https://doi.org/10.1080/13662716.2016.1206463
  • Günay, D. ve Çalık, A. (2019). İnovasyon, icat, teknoloji ve bilim kavramları üzerine. Üniversite Araştırmaları Dergisi, 2(1), 1-11.
  • Hussein, B.A. (2016). İnsan kaynakları eğitiminin çalışanların algılanan performansları üzerine etkisi: Somali-Türkiye iletişim işletmeleri karşılaştırılması (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi), Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kayseri.
  • Ibarra, H. (1993). Network centrality, power, and innovation involvement: determinants of technical and administrative roles. Academy of Management Journal, 36(3), 471-501.
  • Kale, E. (2010). Konaklama işletmelerinde örgüt içi faktörlerin yenilik ve yaratıcılık performansına etkileri (Yayınlanmamış doktora tezi). Erciyes Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kayseri.
  • Keith, E. L. ve Theodore, G. J. (1984). Characterization of innovations introduced on The U.S.: Market in 1982, The Futures Group, U.S: Small Business Administration.
  • Mohan, P., Strobl, E. ve Watson, P. (2018). Firma içi eğitim, yenilik ve verimlilik: karayipler küçük ada gelişmekte olan ülkeler örneği. Girişimcilik ve Bölgesel Kalkınma, 30(9-10), 987-1011.
  • Müstakil Sanayici ve İş Adamları Derneği (MUSİAD) Araştırma Raporları: 76 (2012, Mart), Küresel rekabet için Ar-Ge ve inovasyon. Erişim adresi: https://www.musiad.org.tr/uploads/yayinlar/arastirma-raporlari/pdf/kuresel_rekabet_icin_ar-ge_ve_inovasyon.pdf
  • Na, K. (2021). The effect of on-the-job training and education level of employees on ınnovation in emerging markets. Journal of Open Innovation: Technology, Market and Complexity. 7(47), 2-18, doi: https://doi.org/10.3390/joitmc7010047
  • Oslo Kılavuzu (2005). Yenilik verilerinin toplanması ve yorumlanması için ilkeler (3.bs.). Ankara: TÜBİTAK Yayınları.
  • Öztürk, M. ve Sancak, S. (2007). Hizmet içi eğitim uygulamalarının çalışma hayatına etkileri. Journal of Yaşar University, 2(7), 761-794.
  • Öztürk Gül, D. (2018). Yenilik performansının demografik özellikler açısından incelenmesi. IV. International Caucasus-Central Asia Foreign Trade And Logistics Congress, Eylül 7-8, 1051-1059, Didim/AYDIN
  • Rosli, M. M. ve Mahmood, R. (2013). Moderating effects of human resource management practices and entrepreneur training on innovation and small-medium firm performance. Journal of Management and Strategy, 4(2), 60. doi: https://doi.org/10.5430/jms.v4n2p60
  • Selimoğlu, Ö. G. E. ve Yılmaz, Ö. G. H. B. (2009). Hizmet içi eğitimin kurum ve çalışanlar üzerine etkileri. Paradoks, Ekonomi, Sosyoloji ve Politika Dergisi, 5(1).
  • Sipahi, B., Yurtkoru, E.S. ve Çinko, M. (2018). Sosyal bilimlerde SPSS’le veri analizi. İstanbul: Beta Yayınları. Tabachnick, B. G. ve Fidell, L. S. (2007). Using multivariate statistics. Boston: Pearson Education Inc.
  • Taymaz, H. (1997). Hizmet içi eğitim. Ankara: Takav Matbaası.
  • Toraman, C., Abdioğlu, H. ve İşgüden, B. (2009). İşletmelerde inovasyon sürecinde entelektüel sermaye ve yönetim muhasebesi kapsamında değerlendirilmesi. Afyon Kocatepe Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 11(1), 91-120.
  • Yavuz, Ç. (2010). İşletmelerde inovasyon-performans ilişkisinin incelenmesine dönük bir çalışma. Girişimcilik ve Kalkınma Dergisi, 5(2), 143-173.
Toplam 30 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İşletme
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Hatice Batmantaş 0000-0002-4293-5504

Edip Örücü 0000-0002-3301-7496

Yayımlanma Tarihi 10 Temmuz 2023
Gönderilme Tarihi 21 Kasım 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 24 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Batmantaş, H., & Örücü, E. (2023). ÖRGÜTLERDE İŞ GÖREN EĞİTİMİNİN ÇALIŞANLARIN İNOVASYON PERFORMANSI ÜZERİNDEKİ ETKİSİ: BANDIRMA ÖRNEĞİ. Doğuş Üniversitesi Dergisi, 24(2), 31-44. https://doi.org/10.31671/doujournal.1208105