That the heightness of labor force
participation rate showing that how much of the civilian population wants to
work give acceleration to the growth of the economy by increasing its
production power. The labor force participation rate in Turkey as of March 2017
is 32.9% for women and 71.9% for men. Turkey ranks 125th among 138 countries in
terms of labor force participation rate of women.
The aim of this study is to
demonstrate the effect of public education expenditures on the participation of
women and men to the labor force in Turkey. For this purpose, the relationship
between public education expenditures in Turkey and the participation of women
and men to the labor force was investigated via the VAR model using monthly
data for the period 2006-2016 in this study. Finally, it was found that the
increase in public education expenditures cause women to participate to labor
force in higher rate than men, and that the the effect of the change in male labor force on education
expenditures is relatively more.
Sivil nüfusun ne
kadarının çalışmak istediğini gösteren işgücüne katılım oranının yüksek olması,
ekonominin üretim gücünü arttırarak, büyümesine ivme katmaktadır. Türkiye’de, Mart
2017 itibarıyla işgücüne katılım oranı kadınlarda % 32,9 iken, erkeklerde %
71,9’dur. Türkiye, kadınların işgücüne
katılım oranı açısından 138 ülke içinde, 125. sırada yer almaktadır.
Türkiye’de kamu eğitim harcamaları
ile kadınların ve erkeklerin işgücüne katılımları arasındaki ilişkiyi ortaya
koyabilmek amacıyla yapılan bu çalışmada 2006-2016 dönemine ilişkin aylık
veriler, VAR modeli ile incelenmiştir. Sonuç olarak, kamu eğitim
harcamalarındaki artışın, kadınların
erkeklere göre daha yüksek oranda işgücüne katılımlarını sağladığı, erkek
işgücündeki değişimin de eğitim harcamaları üzerindeki etkisinin görece daha
fazla olduğu bulunmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | April 29, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Issue: 60 |
Dergimiz EBSCOhost, ULAKBİM/Sosyal Bilimler Veri Tabanında, SOBİAD ve Türk Eğitim İndeksi'nde yer alan uluslararası hakemli bir dergidir.