BibTex RIS Cite

REKABET AVANTAJI SAĞLAMADA STRATEJİK MALİYET YÖNETİMİNİN MUHASEBE UYGULAMALARIYLA İLİŞKİLERİ

Year 2006, Issue: 15, - , 20.06.2015

Abstract

Global rivalry, continual tecnological innovation and increasing pressure of change removed domination above quality, function and prices of products. These are datum for managers. Therefore, traditional cost accounting techniques couldn’t serve business enterprises strategic and rivalvary advantage target of todays business enterprises. For this reason, strategic cost management have become important than ever before.Strategic cost management (SCM), is the application of cost management techniques so that they sumultaneously improve the strategic position of a firm and reduce costs. It is about managing costs for both financial and competitive advantage, longer-term as well as short-term.SCM includes value chain analysis, strategic position analysis and cost drivers analysis. In our study each analysis in SCM and useful accounting matters were presented

References

  • Kitaplar
  • BLOCKER Edward J., CHEN Kung H., LIN Thomas W., (2002). Cost Management, A Strategic Emphasis, Boston, Mc Graw Hill.
  • BURSAL N., ERCAN Y., (1999). Maliyet Muhasebesi İlkeler ve Uygulama, İstanbul, Der Yayınları No: 103, 7. Tıpkı Basım.
  • DRURY Colin, (1992). Management And Cost Accounting, Londra, Chapman & Hall, 3. Basım.
  • ERGİN Hüseyin, (1997). Stratejik Yönetim Muhasebesi, Kütahya, 2. Baskı
  • GRUNDY Tony, (1996). Strategic Business Finance Using Finance For Strategic Advantage, Londra, Kogan Page.
  • KARCIOĞLU Reşat, (2000). Stratejik Maliyet Yönetimi/Maliyet ve Yönetim Muhasebesinde Yeni Yaklaşımlar, Erzurum, Aktif Yayınevi.
  • KARTAL Ali, SEVİM A., GÜNDÜZ H.E. (Edit: Kerim BANAR), (2004). Maliyet Muhasebesi, Eskişehir, TC. Anadolu Üniversitesi Yayın No: 1524, 2. Baskı.
  • SHANK John K., GOVINDARAJAN Vijay, (1993). Strategic Cost Management, New York, The Free Press.
  • ŞAKRAK, Münir, (1997). Maliyet Yönetimi,İstanbul, Yasa Yayınları. Makaleler
  • AGRAWAL S.P., SIEGEL P.H., (1998). “Cost Management System: An Operational Overview”, Managerial Finance, Vol 24, No: 1, 60-78.
  • CHANG Janie C., HWANG Nen-Chen, (2002). “The Effects of Country And Industry On Implementing Value Chain Cost Analysis”, The International Journal Of Accounting, 37, 123-140.
  • COOPER Robin, Regine SLAGMULDER, (2003). “Strategic Cost Management Cost Management Expanding Scope and Boundaries”, Cost Management, Jan/Feb., 23-30.
  • DEKKER Henri, (2003). “Value Chain Analysis in Interfirm Relationships:a Field Study”, Management Accounting Research, 14, 1-23.
  • DESS Gregory G., DAVIS Peter S., (1984), “Porter’s (1980) Generic Strategies As Determinants Of Strategic Group Membership And Organizational Performance”, Academy Of Management Journal, Vol: 27, No: 3, 467-488.
  • ELLRAM Lisa M., (2000). “Purchasing And Supply Management’s Participation In The Target Costing Process”, The Journal Of Supply Chain Management, Spring, 39-48.
  • ERGİN Hüseyin, ELMACI Orhan, (1999). “Maliyet ve Yönetim Muhasebesinde Yeni Açılımlar: Stratejik Yönetim Muhasebesi”, DPÜ Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, S.3, s.17-50.
  • ERGİN Hüseyin, ELMACI Orhan, (2001). “Maliyet ve Yönetim Muhasebesinde Yeni Açılımlar II: Stratejik Alternatiflerin Analizi ve Uygun Stratejinin Seçiminde Stratejik Yönetim Muhasebesinin Rolü”, DPÜ Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, S.5, s.195-216.
  • HOSKING George, (1993), “Strategic Management Of Costs”, Planning Review, Vol: 21, No: 5, 51-56.
  • LOCKAMY III Archie, SMİTH Wilbur I., (2000). “Target Costing For Supply Chain Management: Criteria And Selection”, Industrial Management & Data Systems, Vol: 100, No: 5, 210-218.
  • PORTER Michael E., (1991). “Towards a Dynamic Theory of Strategy”, Strategic Management Journal, 12, 95-117.
  • WILLIAMSON Andrew, (1997). “Target And Kaizen Costing”, Manufacturing Engineer, February, 22-24.
  • WONG Martin, (1996). “Strategic Cost Management”, Management Accounting, Vol: 74, No: 4, 30-31.

REKABET AVANTAJI SAĞLAMADA STRATEJİK MALİYET YÖNETİMİNİN MUHASEBE UYGULAMALARIYLA İLİŞKİLERİ

Year 2006, Issue: 15, - , 20.06.2015

Abstract

Küresel rekabet, sürekli teknolojik yenilenme ve iş süreçlerindeki değişimin büyüyen baskısı, işletmelerin ürün, kalite, fonksiyonellik ve satış fiyatı üzerindeki hâkimiyetini ortadan kaldırmıştır. Bunlar yöneticiler için veridir. Böylece geleneksel maliyet hesaplama yöntemleri günümüz işletmelerinin stratejik ve rekabet avantajı hedeflerine hizmet edemez hale gelmiştir. Bu yüzden stratejik maliyet yönetimi daha önceden olmadığı kadar önemli hale getirmiştir.Stratejik maliyet yönetimi (SMY), işletmelerin stratejik pozisyonlarını sürekli geliştirmek ve maliyetlerini düşürmek için maliyet yönetim tekniklerini uygulamasıdır. SMY, maliyetleri hem finansal amaçlar hem de maliyet avantajı sağlamak için kısa dönemli olduğu kadar, daha uzun dönemli yönetmektir.SMY kapsamında değer zinciri analizi, stratejik konum analizi ve maliyet etkenleri analizi yer alır. Çalışmamızda stratejik maliyet yönetimi kapsamındaki her bir analiz ve bunların herbirinde kullanılabilecek muhasebe konuları sunulmuştur

References

  • Kitaplar
  • BLOCKER Edward J., CHEN Kung H., LIN Thomas W., (2002). Cost Management, A Strategic Emphasis, Boston, Mc Graw Hill.
  • BURSAL N., ERCAN Y., (1999). Maliyet Muhasebesi İlkeler ve Uygulama, İstanbul, Der Yayınları No: 103, 7. Tıpkı Basım.
  • DRURY Colin, (1992). Management And Cost Accounting, Londra, Chapman & Hall, 3. Basım.
  • ERGİN Hüseyin, (1997). Stratejik Yönetim Muhasebesi, Kütahya, 2. Baskı
  • GRUNDY Tony, (1996). Strategic Business Finance Using Finance For Strategic Advantage, Londra, Kogan Page.
  • KARCIOĞLU Reşat, (2000). Stratejik Maliyet Yönetimi/Maliyet ve Yönetim Muhasebesinde Yeni Yaklaşımlar, Erzurum, Aktif Yayınevi.
  • KARTAL Ali, SEVİM A., GÜNDÜZ H.E. (Edit: Kerim BANAR), (2004). Maliyet Muhasebesi, Eskişehir, TC. Anadolu Üniversitesi Yayın No: 1524, 2. Baskı.
  • SHANK John K., GOVINDARAJAN Vijay, (1993). Strategic Cost Management, New York, The Free Press.
  • ŞAKRAK, Münir, (1997). Maliyet Yönetimi,İstanbul, Yasa Yayınları. Makaleler
  • AGRAWAL S.P., SIEGEL P.H., (1998). “Cost Management System: An Operational Overview”, Managerial Finance, Vol 24, No: 1, 60-78.
  • CHANG Janie C., HWANG Nen-Chen, (2002). “The Effects of Country And Industry On Implementing Value Chain Cost Analysis”, The International Journal Of Accounting, 37, 123-140.
  • COOPER Robin, Regine SLAGMULDER, (2003). “Strategic Cost Management Cost Management Expanding Scope and Boundaries”, Cost Management, Jan/Feb., 23-30.
  • DEKKER Henri, (2003). “Value Chain Analysis in Interfirm Relationships:a Field Study”, Management Accounting Research, 14, 1-23.
  • DESS Gregory G., DAVIS Peter S., (1984), “Porter’s (1980) Generic Strategies As Determinants Of Strategic Group Membership And Organizational Performance”, Academy Of Management Journal, Vol: 27, No: 3, 467-488.
  • ELLRAM Lisa M., (2000). “Purchasing And Supply Management’s Participation In The Target Costing Process”, The Journal Of Supply Chain Management, Spring, 39-48.
  • ERGİN Hüseyin, ELMACI Orhan, (1999). “Maliyet ve Yönetim Muhasebesinde Yeni Açılımlar: Stratejik Yönetim Muhasebesi”, DPÜ Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, S.3, s.17-50.
  • ERGİN Hüseyin, ELMACI Orhan, (2001). “Maliyet ve Yönetim Muhasebesinde Yeni Açılımlar II: Stratejik Alternatiflerin Analizi ve Uygun Stratejinin Seçiminde Stratejik Yönetim Muhasebesinin Rolü”, DPÜ Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, S.5, s.195-216.
  • HOSKING George, (1993), “Strategic Management Of Costs”, Planning Review, Vol: 21, No: 5, 51-56.
  • LOCKAMY III Archie, SMİTH Wilbur I., (2000). “Target Costing For Supply Chain Management: Criteria And Selection”, Industrial Management & Data Systems, Vol: 100, No: 5, 210-218.
  • PORTER Michael E., (1991). “Towards a Dynamic Theory of Strategy”, Strategic Management Journal, 12, 95-117.
  • WILLIAMSON Andrew, (1997). “Target And Kaizen Costing”, Manufacturing Engineer, February, 22-24.
  • WONG Martin, (1996). “Strategic Cost Management”, Management Accounting, Vol: 74, No: 4, 30-31.
There are 23 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Selçuk Yalçın This is me

Publication Date June 20, 2015
Published in Issue Year 2006 Issue: 15

Cite

APA Yalçın, S. (2015). REKABET AVANTAJI SAĞLAMADA STRATEJİK MALİYET YÖNETİMİNİN MUHASEBE UYGULAMALARIYLA İLİŞKİLERİ. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi(15).
AMA Yalçın S. REKABET AVANTAJI SAĞLAMADA STRATEJİK MALİYET YÖNETİMİNİN MUHASEBE UYGULAMALARIYLA İLİŞKİLERİ. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. June 2015;(15).
Chicago Yalçın, Selçuk. “REKABET AVANTAJI SAĞLAMADA STRATEJİK MALİYET YÖNETİMİNİN MUHASEBE UYGULAMALARIYLA İLİŞKİLERİ”. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, no. 15 (June 2015).
EndNote Yalçın S (June 1, 2015) REKABET AVANTAJI SAĞLAMADA STRATEJİK MALİYET YÖNETİMİNİN MUHASEBE UYGULAMALARIYLA İLİŞKİLERİ. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 15
IEEE S. Yalçın, “REKABET AVANTAJI SAĞLAMADA STRATEJİK MALİYET YÖNETİMİNİN MUHASEBE UYGULAMALARIYLA İLİŞKİLERİ”, Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, no. 15, June 2015.
ISNAD Yalçın, Selçuk. “REKABET AVANTAJI SAĞLAMADA STRATEJİK MALİYET YÖNETİMİNİN MUHASEBE UYGULAMALARIYLA İLİŞKİLERİ”. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 15 (June 2015).
JAMA Yalçın S. REKABET AVANTAJI SAĞLAMADA STRATEJİK MALİYET YÖNETİMİNİN MUHASEBE UYGULAMALARIYLA İLİŞKİLERİ. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2015.
MLA Yalçın, Selçuk. “REKABET AVANTAJI SAĞLAMADA STRATEJİK MALİYET YÖNETİMİNİN MUHASEBE UYGULAMALARIYLA İLİŞKİLERİ”. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, no. 15, 2015.
Vancouver Yalçın S. REKABET AVANTAJI SAĞLAMADA STRATEJİK MALİYET YÖNETİMİNİN MUHASEBE UYGULAMALARIYLA İLİŞKİLERİ. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2015(15).

Dergimiz EBSCOhost, ULAKBİM/Sosyal Bilimler Veri Tabanında, SOBİAD ve Türk Eğitim İndeksi'nde yer alan uluslararası hakemli bir dergidir.