The aim of this study is to investigate the effects of learning orientation, organizational memory, ethical climate, team spirit and innovation competency on organizational performance. In this context, the research hypotheses were determined in the light of theoretical discussions and empirical findings in the literature and tested by the data obtained via questionnaire method from 609 managers working in private manufacturing organizations operating in Kocaeli province. Descriptive statistical methods, factor, correlation and regression analyses were used to analyze the data. Analysis results revealed that innovation competency have positive effects on quantitative performance. Additionally, learning orientation, ethical climate, team spirit, and innovation competency were found to have positive effects on qualitative performance. Another finding indicated that learning orientation and innovation competency have posititive effects on organizational performance. Implications for researchers and managers are discussed at the end
Bu çalışmanın amacı, öğrenme odaklılık, örgütsel hafıza, etik iklim, takım ruhu ve yenilik yetkinliği değişkenlerininörgüt performansı üzerindeki etkilerini incelemektir. Bu amaç doğrultusunda, literatürdeki kuramsal tartışmalar ve araştırma bulguları dikkate alınarak araştırmanın hipotezleri belirlenmiştir. Araştırma hipotezleri, Kocaeli bölgesinde faaliyet gösteren özel üretim işletmelerinin 609 yöneticisinden anket yöntemi ile elde edilen veriler kullanılarak test edilmiştir. Verilerin analizinde tanımlayıcı istatistiksel yöntemler, faktör, korelasyon ve regresyon analizleri kullanılmıştır. Analiz sonuçları, yenilik yetkinliğinin nicel performans üzerinde olumlu yönde etkisinin olduğunu göstermiştir. Ayrıca öğrenme odaklılık, etik iklim, takım ruhu ve yenilik yetkinliği değişkenlerinin nitel performans üzerinde olumlu yönde etkilerinin olduğu tespit edilmiştir. Bir diğer bulgu, öğrenme odaklılık ve yenilik yetkinliği değişkenlerinin genel örgüt performansı üzerinde olumlu yönde etkisinin olduğuna işaret etmektedir. Çalışmanın sonunda uygulamacılar ve araştırmacılar için öneriler sunulmaktadır
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 20, 2015 |
Published in Issue | Year 2014 Issue: 40 |
Dergimiz EBSCOhost, ULAKBİM/Sosyal Bilimler Veri Tabanında, SOBİAD ve Türk Eğitim İndeksi'nde yer alan uluslararası hakemli bir dergidir.