This study aims to determine the effect of using the concept-mapping technique and traditional methods on the achievement, retention and attitudes of students through meta-analysis. It also has purpose of specifying to what extent there is a significant difference in effect sizes to be achieved from the combination of the effect sizes of each study in terms of the factors of educational level, subject matter and application period. In this respect, 41 studies carried out in the national and international area concerning the effectiveness of the concept-mapping technique on academic achievement, retention and attitudes of students between the years 2008 and 2013 were considered in this meta-analytical researchbased on the inclusion criteria used. The research results show that the concept-mapping technique has a positive and large effect on academic achievement and retention (ESAcademic achievement=1.0696, ESRetention=1.132) while it has a medium effect on students’ attitudes (ESAttitude=0.714) in respect of the random effects model. In addition, it is seen that there is a significant difference in effect sizes in terms of educational level, while there is no difference in terms of subject matter and the application period
Bu araştırmada kavram haritası tekniği ile geleneksel öğrenme yönteminin kullanılmasının öğrencilerin başarıları, bilgilerin kalıcılığı ve tutumlarına etkisinin meta-analiz yöntemiyle incelenmesi ve çalışmaların etki büyüklüklerinin birleştirilerek elde edilecek etki büyüklüğü değerinin öğretim kademeleri, ders alanları ve uygulama sürelerine göre ne düzeyde farklılık gösterdiğinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Bu bağlamda, 2008-2013 yılları arasında kavram haritalarının akademik başarı, kalıcılık ve tutum üzerindeki etkisini inceleyen, dâhil edilme kriterlerine uygun, ulusal ve uluslar arası alanda 41 adet çalışma meta-analitik araştırma için seçilmiştir. Araştırma sonucunda, kavram haritası tekniğinin rastgele etkiler modeline göre akademik başarı ve kalıcılık üzerinde pozitif ve geniş düzeyde (ESAkademik Başarı=1.0696, ESKalıcılık=1.132), tutum üzerinde ise orta düzeyde bir etkiye (ESTutum=0.714) sahip olduğu ortaya çıkmış ve etki büyüklüklerinin ders alanları ve uygulama sürelerine göre farklılık göstermediği, öğretim kademelerine göre ise anlamlı farklılık gösterdiği anlaşılmıştır
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 20, 2015 |
Published in Issue | Year 2014 Issue: 42 |
Dergimiz EBSCOhost, ULAKBİM/Sosyal Bilimler Veri Tabanında, SOBİAD ve Türk Eğitim İndeksi'nde yer alan uluslararası hakemli bir dergidir.