Müzelerde Dijital Dönüşümün İncelenmesi
Year 2025,
Volume: 1 Issue: 9, 13 - 39, 16.03.2025
Gülnihal Köken
,
Caner Özdemir
,
Neslihan Birkan
,
Levent Mercin
Abstract
Bu makale, müzelerdeki dijital dönüşüm süreçlerini ve bu süreçlerin müze deneyimine olan etkilerini incelemektedir. Singapur'daki National Museum of Singapore, Cleveland Sanat Müzesi, İstanbul Modern Sanat Müzesi, Efes Deneyim Müzesi ve İstanbul'daki Masumiyet Müzesi'nin dijitalleşme stratejileri, ziyaretçi deneyimlerine olan etkileri ve TripAdvisor yorumları analiz edilmiştir. Araştırmanın bulguları, dijital teknolojilerin müzelerde interaktif ve katılımcı deneyimler sunma potansiyelini artırdığını ve kültürel mirasın daha geniş kitlelere aktarılmasına katkıda bulunduğunu göstermektedir. Özellikle sanal, arttırılmış ve karma gerçeklik teknolojilerinin kullanımı, ziyaretçilere daha zengin ve öğretici deneyimler sunmaktadır. Bu çalışmada, müzelerin dijital dönüşüm stratejilerinin daha iyi anlaşılması ve bu süreçlerin eğitim, kültürel mirasın korunması ve halka sunulmasındaki etkilerinin değerlendirilmesi amaçlanmıştır. Nitel araştırma yöntemlerinden doküman incelemesi ile gerçekleştirilen bu araştırma, müzelerin dijitalleşme süreçlerine dair mevcut çalışmalar ve teorik çerçeveleri de incelemektedir.
References
- Azuma, R. (1997). A Survey of Augmented Reality. Presence: Teleoperators and Virtual Environments, 6, 355-385. https://doi.org/10.1162/pres.1997.6.4.355.
- Betchoo, N.K. (2016). Digital transformation and its impact on human resource management: a case analysis of two unrelated businesses in the mauritian public service. 2016 IEEE International Conference on Emerging Technologies and Innovative Business Practices for the Transformation of Societies, 3-6 August Mauritius, Balaclava.
- Bimber, O., & Raskar, R. (2005). Spatial Augmented Reality: Merging Real and Virtual Worlds (1st ed.). A K Peters/CRC Press. https://doi.org/10.1201/b10624.
- Craig, A. B. (2013). Understanding augmented reality: Concepts and applications. Morgan Kaufmann.
- Çevik, S. (2018). Kurgusal Mekânlarda Edebiyat Turizmi Deneyimi: “Masumiyet Müzesi” Örneği. Art-E Sanat Dergisi, 11(22), 302-337. https://doi.org/10.21602/sduarte.466075.
- Ekiz Kaya, M. (2024). Educatıon In Museums In Terms of Visual Culture: Learning And Technology Integration. Baçini Sanat Dergisi, 2(4), 1-29.
- Karakullukcu, B., ve Şahin, E. (2018). Gelenekselden Dijitale Pazarlama 4.0 Bağlamında Transmedya Hikâyeleştirme: Masumiyet Müzesi Örneği. 23. Pazarlama Kongresi (s. 259-283). Kocaeli: Kocaeli Üniversitesi.
- Khalil, S., Kallmuenzer, A., & Kraus, S. (2023). Visiting Museums Via Augmented Reality: An Experience Fast-Tracking The Digital Transformation of The Tourism Industry. European Journal of Innovation Management.
- Kipper, G., & Rampolla, J. (2012). Augmented reality: Principles and practice. Addison-Wesley.
- Mercin, L. (2006). Resim Dersini Müze Kaynaklı Oluşturmacı Öğrenme Yaklaşımı Etkinliklerine göre Uygulamanın Erişiye, Kalıcılığa ve Tutuma Etkisi (Diyarbakır İli Örneği). Ankara: Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümü Resim-İş Öğretmenliği Bilim Dalı Doktora Tezi.
- Mercin, L. ve İ. Diksoy (2023). Kent Müzelerinde Minimalist Bilgilendirme Tasarımı Uygulamaları. Sanat/Tasarım Alanında Akademik Çalışmalar / Grafik Tasarım (Bölüm 1). Ed: Sibel Kılıç. Artikel Yayıncılık. E-ISBN: 978-625-6627-07-9 Basım Sayısı: 1. Basım, Aralık 2023. https://artikelakademi.com/kitaplar/Sanat-Tasarim-Alaninda-Akademik-Calismalar-Grafik-Tasarim-139. S.9-31.
- Mercin, L.; Ö. Z. Kubat; E. E. Kılıçkaya; F. Ç. Özcan (2023). Kültürel Mirasın Tanıtımında Dijital Dönüşümün Etkileri ve Üniversite Müzeleri. ERKİN (Ondokuz Mayıs Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Uluslararası Sanat ve Tasarım Araştırmaları Dergisi. Yıl 2023, Cilt: 1 Sayı: 1, 1 - 15, 30.11.2023.
- Milgram, P., & Kishino, F. (1994). A taxonomy of mixed reality visual displays. IEICE Transactions on Information and Systems, E77-D(12), 1321-1329.
- Parsehyan, B. G. (2020). Digital Transformation in Museum Management: The Usage of Information and Communication Technologies. Turkish Studies - Social Sciences, 15(8), 3539-3550.
- Smith, A., & Brown, T. (2020). AR applications in vocational training. Journal of Applied Technologies, 27(1), 101-115.
- Smith, L. (2021). Advancements in AI-driven security systems. Cybersecurity Review, 27(3), 44-58.
- Srinivasan, P. (2020). AI and its role in modern security solutions. International Journal of Security Studies, 38(4), 203-219.
- Wilson, P. (2020). Enhancing customer experience through AR marketing. Marketing Innovations, 29(3), 201-215.
- İnternet Kaynakları
Karadeniz, C. (2019). Müze, Müze Nedir? Tanım ve Kavramlar, Ankara Üniversitesi,
https://acikders.ankara.edu.tr/pluginfile.php/124154/mod_resource/content/1/2.hafta.pdf, Erişim tarihi: 10.04.2024.
Kültür.limited, (2022). ICOM’dan yeni müze tanımı, https://kulturlimited.com/icomdan-yeni-muze-tanimi/, Erişim tarihi: 12.04.2024
- National Museum of Singapore, About Us, https://www.nhb.gov.sg/nationalmuseum/about-us/about-us, Erişim tarihi: 04.04.2024.
- Singapore Academy of Corporate Management, National Museum of Singapore, https://singapore-academy.org/index.php/en/education/library-media-center/singapore-museums/item/231-national-museum-of-singapore, Erişim tarihi: 04.04.2024.
- Sufyan, (2023). Singapore Night Festival 2023, https://thehoneycombers.com/singapore/singapore-night-festival, Erişim tarihi: 09.04.2024.
- TeamLab, Story of the Forest, https://www.teamlab.art/w/story-of-the-forest/nms/, Erişim tarihi: 07.04.2024.
Ho, (2016). Singapore museum adds an interactive virtual forest, https://mashable.com/article/virtual-forest-singapore-national-museum-teamlab, Erişim tarihi: 07.04.2024.
- Ismail, (2017). The Story of the Forest, https://www.roots.gov.sg/stories-landing/stories/the-story-of-the-forest/story, Erişim tarihi: 08.04.2024.
- Tripadvisor, National Museum of Singapore, Reviews, https://www.tripadvisor.com.sg/Attraction_Review-g294265-d324550-Reviews-or10-National_Museum_of_Singapore-Singapore.html, Erişim tarihi: 14.05.2024.
- Cleveland, (2024). The Cleveland Museum of Art, https://www.clevelandart.org, Erişim tarihi: 21.03.2024.
- Tripadvisor, Cleveland Museum of Art, Reviews, https://www.tripadvisor.com.tr/Attraction_Review-g50207-d137616-Reviews-or10-Cleveland_Museum_of_Art-Cleveland_Ohio.html, Erişim tarihi: 23.07.2024.
- Tripadvisor, İstanbul Modern Müzesi, Yorumlar, https://www.tripadvisor.com.tr/Attraction_Review-g293974-d555738-Reviews-or10-Istanbul_Modern_Istanbul_Museum_of_Modern_Art-Istanbul.html, Erişim tarihi: 23.07.2024.
- DEM Müzecilik, Biz Kimiz, https://www.demmuseums.com/tr/biz-kimiz/, Erişim tarihi: 12.04.2024.
Cansız, (2024). Efes Deneyim Müzesi, https://www.arkitera.com/proje/efes-deneyim-muzesi/, Erişim tarihi: 12.04.2024.
- Dolby Laboratories. (2020). Dolby Atmos: Sesin geleceği, https://www.dolby.com/technologies/dolby-atmos/, Erişim tarihi: 12.04.2024.
- Tripadvisor, Efes Deneyim Müzesi, Yorumlar, https://www.tripadvisor.com.tr/ShowUserReviews-g298006-d25361037-r923786413-Ephesus_Experience_Museum_Efes_Deneyim_Muzesi-Izmir_Izmir_Province_Turkish_Aege.html, Erişim tarihi: 24.07.2024.
- Masumiyet Müzesi, https://www.masumiyetmuzesi.org/m%C3%BCze, Erişim tarihi: 20.05.2024.
- Kavak, (2012). Masumiyet Müzesi nihayet açılıyor, https://www.sabitfikir.com/haber/masumiyet-muzesi-nihayet-aciliyor, Erişim tarihi: 20.05.2024.
- Google Arts & Culture, Masumiyet Müzesi, https://artsandculture.google.com/story/fQXB5WJstlG5LQ?hl=tr, Erişim tarihi: 22.05.2024.
- Karcı, (2015). Masumiyet Müzesi: Gerçek ve Hayalin İç İçe Geçtiği Yer, https://www.themagger.com/gercek-ve-hayalin-ic-ice-gectigi-yer-masumiyet-muzesi/, Erişim tarihi: 25.05.2024.
- Tripadvisor, Masumiyet Müzesi, Yorumlar, https://www.tripadvisor.com.tr/Attraction_Review-g293974-d3202914-Reviews-or10-Museum_of_Innocence-Istanbul.html, 26.05.2024.
- Görsel Kaynaklar
Görsel 1. Raffles Museum in Singapore, 1900, https://en.wikipedia.org/wiki/National_Museum_of_Singapore#/media/File:KITLV_-_105738_-_Raffles_Museum_in_Singapore_-_circa_1900.tif, Erişim tarihi: 12.04.2024.
- Görsel 2. Singapore Night Festival, 2023, https://www.nightfestival.gov.sg/gallery, Erişim tarihi: 12.04.2024.
- Görsel 3. Crown Clony, https://www.nhb.gov.sg/nationalmuseum/whats-on/exhibition/singapore-history-gallery, Erişim tarihi: 13.04.2024.
- Görsel 4. School Programmes, https://www.nhb.gov.sg/nationalmuseum/whats-on/programme/school-programmes---special-needs-education, Erişim tarihi: 13.04.2024.
- Görsel 5. Story of the Forest, 2016, teamLab, https://www.teamlab.art/w/story-of-the-forest/nms/, Erişim tarihi: 13.04.2024.
- Görsel 6. Story of the Forest, 2016, teamLab, https://www.teamlab.art/w/story-of-the-forest/nms/, Erişim tarihi: 13.04.2024.
- Görsel 7. Story of the Forest, augmented reality app, https://mashable.com/article/virtual-forest-singapore-national-museum-teamlab, Erişim tarihi: 14.04.2024.
- Görsel 8. Ismail, (2017). Sambar deer from the William Farquhar Collection of Natural History Drawings, https://www.roots.gov.sg/stories-landing/stories/the-story-of-the-forest/story, Erişim tarihi: 14.04.2024.
- Görsel 9. Ismail, (2017). The three-dimensional render of the sambar deer for Story of the Forest by teamLab, https://www.roots.gov.sg/stories-landing/stories/the-story-of-the-forest/story, Erişim tarihi: 14.04.2024.
- Görsel 10-11-12-13-14. Cleveland Sanat Müzesi’nde Teknoloji Kullanımı, https://www.clevelandart.org, Erişim tarihi: 22.03.2024.
- Görsel 15. İstanbul Modern Sanatlar Müzesinin AR Uygulaması, https://www.istanbulmodern.org/, Erişim Tarihi: 01.06.2024.
- Görsel 16-17. İstanbul Modern Sanatlar Müzesinin Sanal Tur Teknolojisi, https://www.istanbulmodern.org/, Erişim tarihi: 01.06.2024.
- Görsel 18. Tatar, (2023). Efes Deneyim Müzesi, https://www.24saatgazetesi.com/efes-deneyim-muzesi-ziyaretcilerine-altin-cag-yasatiyor, Erişim tarihi: 12.04.2024.
- Görsel 19. (2023). DEM Müzesi Sergi Eseri, https://www.arkeolojikhaber.com/haber-efes-dijital-deneyim-muzesi-torenle-acildi-38070/, Erişim tarihi: 12.04.2024.
- Görsel 20. (2023). DEM Müzesi Sergi Eseri, https://xxi.com.tr/i/efes-deneyim-muzesinde-antik-caglara-yolculuk, Erişim tarihi: 12.04.2024.
- Görsel 21. (2023). DEM Müzesi İç Tasarımı, https://xxi.com.tr/i/efes-deneyim-muzesinde-antik-caglara-yolculuk, Erişim tarihi: 12.04.2024.
- Görsel 22. Masumiyet Müzesi https://www.masumiyetmuzesi.org/m%C3%BCze, Erişim tarihi: 22.05.2024.
- Görsel 23. Masumiyet Müzesi, Sesli Rehber, https://www.masumiyetmuzesi.org/sesli-rehber, Erişim tarihi: 22.05.2024.
- Görsel 24. Müzeden Vitrinler ve Görüntüler, https://artsandculture.google.com/story/fQXB5WJstlG5LQ?hl=tr, Erişim tarihi: 25.05.2024.
Examining Digital Transformation in Museums
Year 2025,
Volume: 1 Issue: 9, 13 - 39, 16.03.2025
Gülnihal Köken
,
Caner Özdemir
,
Neslihan Birkan
,
Levent Mercin
Abstract
This article examines digital transformation processes in museums and the effects of these processes on the museum experience. The digitalization strategies, effects on visitor experiences and TripAdvisor comments of the National Museum of Singapore, Cleveland Museum of Art, Istanbul Museum of Modern Art, Ephesus Experience Museum and the Museum of Innocence in Istanbul were analyzed. The findings of the research show that digital technologies increase the potential of providing interactive and participatory experiences in museums and contribute to the transfer of cultural heritage to wider audiences. In particular, the use of virtual, augmented and mixed reality technologies offers visitors richer and more educational experiences. This study aims to better understand the digital transformation strategies of museums and evaluate the effects of these processes on education, preservation of cultural heritage and presentation to the public. This research, conducted through document analysis, one of the qualitative research methods, also examines existing studies and theoretical frameworks on the digitalization processes of museums.
References
- Azuma, R. (1997). A Survey of Augmented Reality. Presence: Teleoperators and Virtual Environments, 6, 355-385. https://doi.org/10.1162/pres.1997.6.4.355.
- Betchoo, N.K. (2016). Digital transformation and its impact on human resource management: a case analysis of two unrelated businesses in the mauritian public service. 2016 IEEE International Conference on Emerging Technologies and Innovative Business Practices for the Transformation of Societies, 3-6 August Mauritius, Balaclava.
- Bimber, O., & Raskar, R. (2005). Spatial Augmented Reality: Merging Real and Virtual Worlds (1st ed.). A K Peters/CRC Press. https://doi.org/10.1201/b10624.
- Craig, A. B. (2013). Understanding augmented reality: Concepts and applications. Morgan Kaufmann.
- Çevik, S. (2018). Kurgusal Mekânlarda Edebiyat Turizmi Deneyimi: “Masumiyet Müzesi” Örneği. Art-E Sanat Dergisi, 11(22), 302-337. https://doi.org/10.21602/sduarte.466075.
- Ekiz Kaya, M. (2024). Educatıon In Museums In Terms of Visual Culture: Learning And Technology Integration. Baçini Sanat Dergisi, 2(4), 1-29.
- Karakullukcu, B., ve Şahin, E. (2018). Gelenekselden Dijitale Pazarlama 4.0 Bağlamında Transmedya Hikâyeleştirme: Masumiyet Müzesi Örneği. 23. Pazarlama Kongresi (s. 259-283). Kocaeli: Kocaeli Üniversitesi.
- Khalil, S., Kallmuenzer, A., & Kraus, S. (2023). Visiting Museums Via Augmented Reality: An Experience Fast-Tracking The Digital Transformation of The Tourism Industry. European Journal of Innovation Management.
- Kipper, G., & Rampolla, J. (2012). Augmented reality: Principles and practice. Addison-Wesley.
- Mercin, L. (2006). Resim Dersini Müze Kaynaklı Oluşturmacı Öğrenme Yaklaşımı Etkinliklerine göre Uygulamanın Erişiye, Kalıcılığa ve Tutuma Etkisi (Diyarbakır İli Örneği). Ankara: Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümü Resim-İş Öğretmenliği Bilim Dalı Doktora Tezi.
- Mercin, L. ve İ. Diksoy (2023). Kent Müzelerinde Minimalist Bilgilendirme Tasarımı Uygulamaları. Sanat/Tasarım Alanında Akademik Çalışmalar / Grafik Tasarım (Bölüm 1). Ed: Sibel Kılıç. Artikel Yayıncılık. E-ISBN: 978-625-6627-07-9 Basım Sayısı: 1. Basım, Aralık 2023. https://artikelakademi.com/kitaplar/Sanat-Tasarim-Alaninda-Akademik-Calismalar-Grafik-Tasarim-139. S.9-31.
- Mercin, L.; Ö. Z. Kubat; E. E. Kılıçkaya; F. Ç. Özcan (2023). Kültürel Mirasın Tanıtımında Dijital Dönüşümün Etkileri ve Üniversite Müzeleri. ERKİN (Ondokuz Mayıs Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Uluslararası Sanat ve Tasarım Araştırmaları Dergisi. Yıl 2023, Cilt: 1 Sayı: 1, 1 - 15, 30.11.2023.
- Milgram, P., & Kishino, F. (1994). A taxonomy of mixed reality visual displays. IEICE Transactions on Information and Systems, E77-D(12), 1321-1329.
- Parsehyan, B. G. (2020). Digital Transformation in Museum Management: The Usage of Information and Communication Technologies. Turkish Studies - Social Sciences, 15(8), 3539-3550.
- Smith, A., & Brown, T. (2020). AR applications in vocational training. Journal of Applied Technologies, 27(1), 101-115.
- Smith, L. (2021). Advancements in AI-driven security systems. Cybersecurity Review, 27(3), 44-58.
- Srinivasan, P. (2020). AI and its role in modern security solutions. International Journal of Security Studies, 38(4), 203-219.
- Wilson, P. (2020). Enhancing customer experience through AR marketing. Marketing Innovations, 29(3), 201-215.
- İnternet Kaynakları
Karadeniz, C. (2019). Müze, Müze Nedir? Tanım ve Kavramlar, Ankara Üniversitesi,
https://acikders.ankara.edu.tr/pluginfile.php/124154/mod_resource/content/1/2.hafta.pdf, Erişim tarihi: 10.04.2024.
Kültür.limited, (2022). ICOM’dan yeni müze tanımı, https://kulturlimited.com/icomdan-yeni-muze-tanimi/, Erişim tarihi: 12.04.2024
- National Museum of Singapore, About Us, https://www.nhb.gov.sg/nationalmuseum/about-us/about-us, Erişim tarihi: 04.04.2024.
- Singapore Academy of Corporate Management, National Museum of Singapore, https://singapore-academy.org/index.php/en/education/library-media-center/singapore-museums/item/231-national-museum-of-singapore, Erişim tarihi: 04.04.2024.
- Sufyan, (2023). Singapore Night Festival 2023, https://thehoneycombers.com/singapore/singapore-night-festival, Erişim tarihi: 09.04.2024.
- TeamLab, Story of the Forest, https://www.teamlab.art/w/story-of-the-forest/nms/, Erişim tarihi: 07.04.2024.
Ho, (2016). Singapore museum adds an interactive virtual forest, https://mashable.com/article/virtual-forest-singapore-national-museum-teamlab, Erişim tarihi: 07.04.2024.
- Ismail, (2017). The Story of the Forest, https://www.roots.gov.sg/stories-landing/stories/the-story-of-the-forest/story, Erişim tarihi: 08.04.2024.
- Tripadvisor, National Museum of Singapore, Reviews, https://www.tripadvisor.com.sg/Attraction_Review-g294265-d324550-Reviews-or10-National_Museum_of_Singapore-Singapore.html, Erişim tarihi: 14.05.2024.
- Cleveland, (2024). The Cleveland Museum of Art, https://www.clevelandart.org, Erişim tarihi: 21.03.2024.
- Tripadvisor, Cleveland Museum of Art, Reviews, https://www.tripadvisor.com.tr/Attraction_Review-g50207-d137616-Reviews-or10-Cleveland_Museum_of_Art-Cleveland_Ohio.html, Erişim tarihi: 23.07.2024.
- Tripadvisor, İstanbul Modern Müzesi, Yorumlar, https://www.tripadvisor.com.tr/Attraction_Review-g293974-d555738-Reviews-or10-Istanbul_Modern_Istanbul_Museum_of_Modern_Art-Istanbul.html, Erişim tarihi: 23.07.2024.
- DEM Müzecilik, Biz Kimiz, https://www.demmuseums.com/tr/biz-kimiz/, Erişim tarihi: 12.04.2024.
Cansız, (2024). Efes Deneyim Müzesi, https://www.arkitera.com/proje/efes-deneyim-muzesi/, Erişim tarihi: 12.04.2024.
- Dolby Laboratories. (2020). Dolby Atmos: Sesin geleceği, https://www.dolby.com/technologies/dolby-atmos/, Erişim tarihi: 12.04.2024.
- Tripadvisor, Efes Deneyim Müzesi, Yorumlar, https://www.tripadvisor.com.tr/ShowUserReviews-g298006-d25361037-r923786413-Ephesus_Experience_Museum_Efes_Deneyim_Muzesi-Izmir_Izmir_Province_Turkish_Aege.html, Erişim tarihi: 24.07.2024.
- Masumiyet Müzesi, https://www.masumiyetmuzesi.org/m%C3%BCze, Erişim tarihi: 20.05.2024.
- Kavak, (2012). Masumiyet Müzesi nihayet açılıyor, https://www.sabitfikir.com/haber/masumiyet-muzesi-nihayet-aciliyor, Erişim tarihi: 20.05.2024.
- Google Arts & Culture, Masumiyet Müzesi, https://artsandculture.google.com/story/fQXB5WJstlG5LQ?hl=tr, Erişim tarihi: 22.05.2024.
- Karcı, (2015). Masumiyet Müzesi: Gerçek ve Hayalin İç İçe Geçtiği Yer, https://www.themagger.com/gercek-ve-hayalin-ic-ice-gectigi-yer-masumiyet-muzesi/, Erişim tarihi: 25.05.2024.
- Tripadvisor, Masumiyet Müzesi, Yorumlar, https://www.tripadvisor.com.tr/Attraction_Review-g293974-d3202914-Reviews-or10-Museum_of_Innocence-Istanbul.html, 26.05.2024.
- Görsel Kaynaklar
Görsel 1. Raffles Museum in Singapore, 1900, https://en.wikipedia.org/wiki/National_Museum_of_Singapore#/media/File:KITLV_-_105738_-_Raffles_Museum_in_Singapore_-_circa_1900.tif, Erişim tarihi: 12.04.2024.
- Görsel 2. Singapore Night Festival, 2023, https://www.nightfestival.gov.sg/gallery, Erişim tarihi: 12.04.2024.
- Görsel 3. Crown Clony, https://www.nhb.gov.sg/nationalmuseum/whats-on/exhibition/singapore-history-gallery, Erişim tarihi: 13.04.2024.
- Görsel 4. School Programmes, https://www.nhb.gov.sg/nationalmuseum/whats-on/programme/school-programmes---special-needs-education, Erişim tarihi: 13.04.2024.
- Görsel 5. Story of the Forest, 2016, teamLab, https://www.teamlab.art/w/story-of-the-forest/nms/, Erişim tarihi: 13.04.2024.
- Görsel 6. Story of the Forest, 2016, teamLab, https://www.teamlab.art/w/story-of-the-forest/nms/, Erişim tarihi: 13.04.2024.
- Görsel 7. Story of the Forest, augmented reality app, https://mashable.com/article/virtual-forest-singapore-national-museum-teamlab, Erişim tarihi: 14.04.2024.
- Görsel 8. Ismail, (2017). Sambar deer from the William Farquhar Collection of Natural History Drawings, https://www.roots.gov.sg/stories-landing/stories/the-story-of-the-forest/story, Erişim tarihi: 14.04.2024.
- Görsel 9. Ismail, (2017). The three-dimensional render of the sambar deer for Story of the Forest by teamLab, https://www.roots.gov.sg/stories-landing/stories/the-story-of-the-forest/story, Erişim tarihi: 14.04.2024.
- Görsel 10-11-12-13-14. Cleveland Sanat Müzesi’nde Teknoloji Kullanımı, https://www.clevelandart.org, Erişim tarihi: 22.03.2024.
- Görsel 15. İstanbul Modern Sanatlar Müzesinin AR Uygulaması, https://www.istanbulmodern.org/, Erişim Tarihi: 01.06.2024.
- Görsel 16-17. İstanbul Modern Sanatlar Müzesinin Sanal Tur Teknolojisi, https://www.istanbulmodern.org/, Erişim tarihi: 01.06.2024.
- Görsel 18. Tatar, (2023). Efes Deneyim Müzesi, https://www.24saatgazetesi.com/efes-deneyim-muzesi-ziyaretcilerine-altin-cag-yasatiyor, Erişim tarihi: 12.04.2024.
- Görsel 19. (2023). DEM Müzesi Sergi Eseri, https://www.arkeolojikhaber.com/haber-efes-dijital-deneyim-muzesi-torenle-acildi-38070/, Erişim tarihi: 12.04.2024.
- Görsel 20. (2023). DEM Müzesi Sergi Eseri, https://xxi.com.tr/i/efes-deneyim-muzesinde-antik-caglara-yolculuk, Erişim tarihi: 12.04.2024.
- Görsel 21. (2023). DEM Müzesi İç Tasarımı, https://xxi.com.tr/i/efes-deneyim-muzesinde-antik-caglara-yolculuk, Erişim tarihi: 12.04.2024.
- Görsel 22. Masumiyet Müzesi https://www.masumiyetmuzesi.org/m%C3%BCze, Erişim tarihi: 22.05.2024.
- Görsel 23. Masumiyet Müzesi, Sesli Rehber, https://www.masumiyetmuzesi.org/sesli-rehber, Erişim tarihi: 22.05.2024.
- Görsel 24. Müzeden Vitrinler ve Görüntüler, https://artsandculture.google.com/story/fQXB5WJstlG5LQ?hl=tr, Erişim tarihi: 25.05.2024.