BLDC motorlarının kendiliğinden çalışabilme (self-starting) özelliği için asimetrik bir hava aralığı gereklidir; ancak bu durum, motor performansını olumsuz etkileyen vuruntu momentinin artmasına neden olur. Bu çalışmada, iç rotorlu tek fazlı fırçasız doğru akım (BLDC) motorlarında vuruntu momentini azaltmak amacıyla, stator ayaklarına açılan çentiklerin (notch) parametrik analizi gerçekleştirilmiştir. Ansys Maxwell 2D yazılımı kullanılarak yapılan sonlu elemanlar analizlerinde, hava aralığı bölgesindeki stator ayaklarına farklı konum ve geometrilerde çentikler modellenmiştir. Parametrik çalışmalar kapsamında, bu çentikler hava aralığının hem minimum hem de maksimum bölgelerindeki etkileri incelenmiş ve en uygun konumun minimum hava aralığı bölgesi olduğu belirlenmiştir. Üretim aşamasında, çentikli bir stator imal edilmiş ve bu çentiklerin üretim sürecine ve üretilebilirliğe olan etkileri değerlendirilmiştir. Simülasyon sonuçlarına göre, yeni oluşturulan çentikli stator modeli vuruntu momentinde yaklaşık %28,5 oranında bir azalma sağlamıştır.
Asimetrik hava aralığı Asimetrik çentik konumu Vuruntu momenti Tek fazlı BLDC motor Ansys Maxwell 2D
An asymmetric air gap is required for the self-starting capability of BLDC motors; however, this condition causes an increase in cogging torque, which negatively affects motor performance. In this study, a parametric analysis of notches opened on the stator legs was conducted to reduce cogging torque in inner rotor single-phase brushless DC (BLDC) motors. In the finite element analyses performed using Ansys Maxwell 2D software, notches with different positions and geometries were modeled on the stator legs in the air gap region. Within the scope of the parametric studies, the effects of the notches were examined in regions where the air gap is both at its minimum and maximum, and the optimum position was determined to be the region with the minimum air gap. During the production phase, a notched stator was manufactured, and the impact of these notches on the production processes and manufacturability was evaluated. According to the simulation results, the newly created notched stator model achieved approximately a 28.5% reduction in cogging torque.
Asymmetric air gap Asymmetric position notch Cogging torque Single-phase brushless DC motor Ansys Maxwell 2D
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Electrical Machines and Drives |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | September 30, 2025 |
Publication Date | October 8, 2025 |
Submission Date | June 30, 2025 |
Acceptance Date | August 13, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 16 Issue: 3 |