Aim:
This study was planned as cross-sectional and
correlational to compare the empathy levels of the students studying in Social
Work and Computer Engineering departments of Duzce University.
Material
and Methods: By applying proportional stratified sampling method, a
research sample was created by randomly selected 100 students from each
department and agreed to participate in the study. Personal information form and Empathy Level Determination Scale
were used to collect the data.
Results:
It was found that the empathy level of the students studying in the Social Work
department was significantly higher than the empathy level of the
students studying in the Computer Engineering department. According to the department,
socio-demographic characteristics such as parents' education levels, gender,
class, family type, place of residence (except for cognitive empathy level),
status of dealing with art/sports did not affect students' empathy level. Only
the difference between the cognitive empathy subscale scores measured from them
according to place of residence was found to be different in both departments. The cognitive empathy
subscale score of the students in Social Work department living in the
town/village was significantly higher than the score of the students studying
in the Computer Engineering living in the town/village (p<0.001). Similar
findings were obtained for students studying in different departments that
living in the city and metropolitan. In addition, the cognitive empathy
subscale score of the students living in the town/village studying in Computer
Engineering was significantly lower than the scores of the students living in
other settlements in the same department (p<0.05).
Conclusion: It can be said that the empathy levels of
the students are different due to the different course content and education in
the departments where they are educated. As empathy skills can be improved
through education, it may be suggested to offer similar trainings and / or
elective courses in other numerical intensive faculties and departments as well
as in Social Work department.
Amaç: Bu araştırma
Düzce Üniversitesi Sosyal Hizmet ve Bilgisayar Mühendisliği bölümlerinde
öğrenim gören öğrencilerin empati düzeylerinin karşılaştırılması amacıyla
kesitsel ve korelasyonel olarak planlanmıştır.
Gereç ve
Yöntemler: Orantılı
tabakalı örnekleme yöntemi uygulanarak, her bir bölümden rastgele seçilen ve
çalışmaya katılmayı kabul eden 100'er öğrenci alarak araştırma örneklemi
oluşturulmuştur. Verilerin toplanmasında kişisel bilgi formu ve Empati Düzeyi
Belirleme Ölçeği kullanılmıştır.
Bulgular: Sosyal Hizmet
bölümünde öğrenim gören öğrencilerin empati düzeyinin, Bilgisayar Mühendisliği
bölümünde öğrenim gören öğrencilerin empati düzeyinden anlamlı düzeyde daha
yüksek olduğu saptanmıştır. Öğrenim görülen bölüme göre öğrencilerin anne ve
baba eğitim düzeyleri, cinsiyet, sınıf, aile tipi, çoğunlukla yaşanılan yer
(bilişsel empati düzeyi dışında), sanat/spor ile ilgilenme durumu gibi sosyo-demografik
özelliklerin öğrencilerin empati düzeyini etkilemediği belirlenmiştir. Sadece
çoğunlukla yaşanılan yere göre ölçülen bilişsel empati alt ölçek puanları
arasındaki farkın her iki bölümde farklı olduğu saptanmıştır. Kasaba/köyde
yaşayan Sosyal Hizmet bölümünde öğrenim gören öğrencilerin bilişsel empati alt
ölçek puanı, kasaba/köyde yaşayan Bilgisayar Mühendisliğinde öğrenim gören
öğrencilerin puanından anlamlı düzeyde daha yüksektir (p<0,001). Benzer
bulgular şehir ve büyükşehirde yaşayan farklı bölümlerde öğrenim gören
öğrenciler için de elde edilmiştir. Ayrıca Bilgisayar Mühendisliğinde öğrenim
gören kasaba/köyde yaşayan öğrencilerin bilişsel empati alt ölçek puanı, aynı
bölümde öğrenim gören diğer yerleşim yerlerinde yaşayan öğrencilerin
puanlarından anlamlı düzeyde daha düşüktür (p<0,05).
Sonuç: Öğrenim görülen
bölümlerdeki ders içeriklerinin ve eğitimlerinin farklı olması nedeniyle
öğrencilerin empati düzeylerinin farklı olduğu söylenebilir. Empati becerisi
eğitimle geliştirilebileceğinden Sosyal Hizmet bölümünde olduğu gibi diğer
sayısal ağırlıklı fakülte ve bölümlerde de benzeri eğitimlerin ve/veya seçmeli derslerin
verilmesi önerilebilir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Health Care Administration |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | May 31, 2020 |
Submission Date | October 14, 2019 |
Published in Issue | Year 2020 |