Bu araştırma, anne baba tutumları ile adolesan saldırganlığı arasındaki iliskinin incelenmesi amacıyla tanımlayıcı-ilişkisel olarak yapılmıştır. Araştırmanın evrenini Erzurum'da bir lisede okuyan oğrenciler oluşturmuştur. Evrenin tümünün araştırmaya alınması planlandığı için örneklemin büyüklüğü belirlenmemiş ve araştırmaya katılmayı kabul eden, 15- 18 yaşları arasındaki 525 adölesan ile araştırma tamamlanmıştır. Araştırmanın verileri sosyo demoğrafik bilgileri içeren form, anne baba tutum envanteri ve saldırganlık envanteri kullanılarak Nisan 2007- Temmuz 2008 tarihleri arasında araştırmacı tarafından toplanmıştır. İstatistiksel değerlendirmede SPSS paket programı kullanılmış, verilerin analizinde t testi, korelasyon ve varyans analizleri kullanılmıştır. Elde edilen verilere göre, cinsiyet ile saldırganlık arasında anlamlı bir ilişki olduğu ve erkek adölesanların saldırganlık puanları (29.6±7.9) kızlarınkine (26.6±8.7) göre daha saldırgan tutuma sahip oldukları bulunmuştur. Adölesanların yaşları arttıkça daha fazla saldırgan tutum sergiledikleri bulunmuş ve gruplar arasındaki farkın önemli olduğu saptanmıstır (p<0.01). Anne baba tutumunu algılamada, adölesanların cinsiyetlerinin ve baba eğitim düzeyinin etkili olduğu, erkek adolesanların anne baba tutumlarını kız adolesanlara göre daha fazla demokratik olarak algıladıkları saptanmıştır. Adölesanların baba eğitim düzeyi arttıkça demokratik tutum algılamalarının arttığı bulunmuştur. Bulgular anne babaların tutumları ile adölesanların saldırganlık düzeyleri arasında ilişki olduğunu göstermiştir. Anne babası otoriter ve ilgisiz tutuma sahip olan adölesanların saldırganlık eğiliminin yüksek, anne babası demokratik tutuma sahip adölesanların ise saldırganlık eğiliminin düşük bulunmuştur. Anne baba tutumları ile saldırganlık arasında istatistiksel olarak anlamlı bir ilişkinin olduğu saptanmıştır. Bu sonuçlar doğrultusunda, adölesanlara yönelik olarak güvenli ve destekleyici çevre oluşturulması, anne babalara çocuk yetiştirme konusunda eğitim verilmesi ve demokratik aile tutumunun sergilemesinin sağlanması için girişimlerde bulunulması önerilebilir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | January 15, 2013 |
Submission Date | December 9, 2011 |
Published in Issue | Year 2011 Volume: 1 Issue: 3 |