BibTex RIS Cite

Hemşirelik Eğitimi Mesleki Benlik Saygısını Değiştirir mi?

Year 2011, Volume: 1 Issue: 3, 12 - 16, 15.01.2013

Abstract

Araştırma, Düzce Üniversitesi Sağlık Yüksekokulu Hemşirelik Bölümü’nde okuyan öğrencilerin aldıkları eğitimin mesleki benlik
saygılarına olan etkisini belirlemek amacıyla tanımlayıcı olarak yapılmıştır. Araştırmanın evrenini Düzce Üniversitesi Sağlık
Yüksekokulu Hemşirelik Bölümü’nde öğrenim gören 31 öğrenci, örneklemini ise araştırmaya katılmayı kabul eden 29 öğrenci
oluşturmuştur. Aynı öğrenci grubuna 1. sınıfta ve 4. sınıfın sonunda sosyo-demografik özellikleri, mesleği seçme nedenleri ve mesleğe
bakış açılarını değerlendirmek için; araştırmacılar tarafından oluşturulan “Kişisel Bilgi Formu”, mesleki benlik saygılarını
değerlendirmek için Arıcak (1999) tarafından geliştirilen “Arıcak Mesleki Benlik Saygısı Ölçeği” uygulanmıştır. Mesleği kendi isteği
ile seçen ve bölüme gelmeden önce hemşirelikle ile ilgili olumlu düşünen öğrencilerin mesleki benlik saygıları yüksek, hemşirelik
bölümünde okuduğunu söylemekten çekinen öğrencilerin ise mesleki benlik saygıları düşük bulunmuştur (p<0,05). Mesleki benlik
saygısı ölçeğinden alınan ortalama puanlar 1. sınıfta 117,24±18.04 iken, 4. sınıfta 116,93±14.60 olduğu ve aralarındaki farkın
istatistiksel olarak anlamlı olmadığı belirlenmiştir (p>0.05). Öğrencilerin mesleki benlik saygılarının, meslek seçiminde kendi
seçimlerini uygulamaları, meslek hakkındaki düşünceleri ve aldıkları hemşirelik eğitiminden ve eğiticilerden etkilendiği bulunmuştur.
Eğitim içeriğinde öğrencilerin hemşireliği daha yakından ve gerçekçi olarak tanıyabilecekleri etkinliklerin oluşturulması önerilmektedir.

References

  • Aslan D, Köksal Akyol, A. Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutumları ve Mesleki Benlik Saygılarının İncelenmesi. Ç.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 15(2):51–60, 2006.
  • Sarıkaya T, Khorshıd, L. Üniversite Öğrencilerinin Meslek Seçimini Etkileyen Etmenlerin İncelenmesi: Üniversite Öğrencilerinin Meslek Seçimi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi. 7(2):393–423,2009.
  • Önler E, Saraçoğlu GV. Hemşirelikte Meslek Seçimi Ölçeğinin Güvenilirlik ve Geçerliliği. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Elektronik Dergisi. 3(2):78–85, 2010.
  • Ünal E, Şimşek S. İlköğretim Bölümü Anabilim Dallarında Öğrenim Gören Öğretmen Adaylarının Mesleki Benlik Saygılarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. İlköğretim Online. 7(1):41–52, 2008.
  • Körükçü Ö, Oğuz V. Okul Öncesi Eğitimi Öğretmen Adaylarının Mesleki Benlik Saygıları. Kuramsal Eğitimbilim, 4 (2):77–85, 2011.
  • Baloğlu N, Karadağ E, Çalışkan N, Korkmaz T. İlköğretim Öğretmenlerinin Mesleki Benlik Saygısı ve İş Doyumları Arasındaki Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi. 7(2):345–358, 2006. Evran
  • Dilmaç B, Çıkılı Y, Işık H, Sungur C. Teknik Öğretmen Adaylarının Öğretmenlik Mesleklerine İlişkin Tutumlarının Yordayıcısı Olarak Mesleki Benlik Saygısı. Teknik-Online Dergi. 8(2):127–143, 2009.
  • Girgin G, Özyılmaz Akamca G, Ellez AM, Oğuz M. Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutumları, Mesleki Benlik Saygıları ve Mesleki Yeterlik İnançları. Buca Eğitim Fakültesi Dergisi. 28:1–15, 2010.
  • Demir V, Gürsoy F, Ada Ş. Okulöncesi Öğretmen Adaylarının Mesleki Benlik Saygılarının İncelenmesi. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 10(1):597-614.
  • Dinçer F, Öztunç G. Hemşirelik ve Ebelik Öğrencilerinin Benlik Saygısı ve Atılganlık Düzeyleri. Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Hemşirelik Dergisi, 22–33, 2009.
  • Güdücü Tüfekci F, Yıldız A. “Öğrencilerin Hemşireliği Tercih Etme Gerekçeleri ve Gelecekleri İle İlgili Görüşleri. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi. 12(1):31–3, 2009.
  • Arıcak OT, Dilmaç B. Psikolojik Danışma ve Rehberlik Öğrencilerinin Bir Takım Değişkenler Açısından Benlik Saygısı ile Mesleki Benlik Saygısı Düzeylerinin İncelenmesi. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 3 (1):1–8, 2003.
  • Edwards D, Burnard P, Bennett K Hebden U.A. Longitudinal Study of Stress and Self-Esteem in Student Nurses. Nurse Education Today. 30:78–84, 2010.
  • Milisen K., Busser T.D, Kayaert A, Abraham I, Casterle B.D. The Evolving Professional Nursing Self-İmage of Students in Baccalaureate Programs: A Cross-Sectional Survey. International Journal of Nursing Studies. 47: 688–698, 2010.
Year 2011, Volume: 1 Issue: 3, 12 - 16, 15.01.2013

Abstract

References

  • Aslan D, Köksal Akyol, A. Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutumları ve Mesleki Benlik Saygılarının İncelenmesi. Ç.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 15(2):51–60, 2006.
  • Sarıkaya T, Khorshıd, L. Üniversite Öğrencilerinin Meslek Seçimini Etkileyen Etmenlerin İncelenmesi: Üniversite Öğrencilerinin Meslek Seçimi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi. 7(2):393–423,2009.
  • Önler E, Saraçoğlu GV. Hemşirelikte Meslek Seçimi Ölçeğinin Güvenilirlik ve Geçerliliği. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Elektronik Dergisi. 3(2):78–85, 2010.
  • Ünal E, Şimşek S. İlköğretim Bölümü Anabilim Dallarında Öğrenim Gören Öğretmen Adaylarının Mesleki Benlik Saygılarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. İlköğretim Online. 7(1):41–52, 2008.
  • Körükçü Ö, Oğuz V. Okul Öncesi Eğitimi Öğretmen Adaylarının Mesleki Benlik Saygıları. Kuramsal Eğitimbilim, 4 (2):77–85, 2011.
  • Baloğlu N, Karadağ E, Çalışkan N, Korkmaz T. İlköğretim Öğretmenlerinin Mesleki Benlik Saygısı ve İş Doyumları Arasındaki Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi. 7(2):345–358, 2006. Evran
  • Dilmaç B, Çıkılı Y, Işık H, Sungur C. Teknik Öğretmen Adaylarının Öğretmenlik Mesleklerine İlişkin Tutumlarının Yordayıcısı Olarak Mesleki Benlik Saygısı. Teknik-Online Dergi. 8(2):127–143, 2009.
  • Girgin G, Özyılmaz Akamca G, Ellez AM, Oğuz M. Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutumları, Mesleki Benlik Saygıları ve Mesleki Yeterlik İnançları. Buca Eğitim Fakültesi Dergisi. 28:1–15, 2010.
  • Demir V, Gürsoy F, Ada Ş. Okulöncesi Öğretmen Adaylarının Mesleki Benlik Saygılarının İncelenmesi. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 10(1):597-614.
  • Dinçer F, Öztunç G. Hemşirelik ve Ebelik Öğrencilerinin Benlik Saygısı ve Atılganlık Düzeyleri. Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Hemşirelik Dergisi, 22–33, 2009.
  • Güdücü Tüfekci F, Yıldız A. “Öğrencilerin Hemşireliği Tercih Etme Gerekçeleri ve Gelecekleri İle İlgili Görüşleri. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi. 12(1):31–3, 2009.
  • Arıcak OT, Dilmaç B. Psikolojik Danışma ve Rehberlik Öğrencilerinin Bir Takım Değişkenler Açısından Benlik Saygısı ile Mesleki Benlik Saygısı Düzeylerinin İncelenmesi. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 3 (1):1–8, 2003.
  • Edwards D, Burnard P, Bennett K Hebden U.A. Longitudinal Study of Stress and Self-Esteem in Student Nurses. Nurse Education Today. 30:78–84, 2010.
  • Milisen K., Busser T.D, Kayaert A, Abraham I, Casterle B.D. The Evolving Professional Nursing Self-İmage of Students in Baccalaureate Programs: A Cross-Sectional Survey. International Journal of Nursing Studies. 47: 688–698, 2010.
There are 14 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Articles
Authors

Dilek Konuk Şener

Aysel Karaca

Ferhan Açıkgöz

Filiz Süzer

Publication Date January 15, 2013
Submission Date January 3, 2012
Published in Issue Year 2011 Volume: 1 Issue: 3

Cite

APA Konuk Şener, D., Karaca, A., Açıkgöz, F., Süzer, F. (2013). Hemşirelik Eğitimi Mesleki Benlik Saygısını Değiştirir mi?. Düzce Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 1(3), 12-16.
AMA Konuk Şener D, Karaca A, Açıkgöz F, Süzer F. Hemşirelik Eğitimi Mesleki Benlik Saygısını Değiştirir mi?. DÜ Sağlık Bil Enst Derg. January 2013;1(3):12-16.
Chicago Konuk Şener, Dilek, Aysel Karaca, Ferhan Açıkgöz, and Filiz Süzer. “Hemşirelik Eğitimi Mesleki Benlik Saygısını Değiştirir Mi?”. Düzce Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi 1, no. 3 (January 2013): 12-16.
EndNote Konuk Şener D, Karaca A, Açıkgöz F, Süzer F (January 1, 2013) Hemşirelik Eğitimi Mesleki Benlik Saygısını Değiştirir mi?. Düzce Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi 1 3 12–16.
IEEE D. Konuk Şener, A. Karaca, F. Açıkgöz, and F. Süzer, “Hemşirelik Eğitimi Mesleki Benlik Saygısını Değiştirir mi?”, DÜ Sağlık Bil Enst Derg, vol. 1, no. 3, pp. 12–16, 2013.
ISNAD Konuk Şener, Dilek et al. “Hemşirelik Eğitimi Mesleki Benlik Saygısını Değiştirir Mi?”. Düzce Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi 1/3 (January 2013), 12-16.
JAMA Konuk Şener D, Karaca A, Açıkgöz F, Süzer F. Hemşirelik Eğitimi Mesleki Benlik Saygısını Değiştirir mi?. DÜ Sağlık Bil Enst Derg. 2013;1:12–16.
MLA Konuk Şener, Dilek et al. “Hemşirelik Eğitimi Mesleki Benlik Saygısını Değiştirir Mi?”. Düzce Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, vol. 1, no. 3, 2013, pp. 12-16.
Vancouver Konuk Şener D, Karaca A, Açıkgöz F, Süzer F. Hemşirelik Eğitimi Mesleki Benlik Saygısını Değiştirir mi?. DÜ Sağlık Bil Enst Derg. 2013;1(3):12-6.