Research Article
BibTex RIS Cite

Dijital Emeğin ve Sosyal Medyanın Tüketiciler Üzerindeki Etkisi

Year 2024, , 1100 - 1117, 30.09.2024
https://doi.org/10.19145/e-gifder.1517182

Abstract

Son yıllarda iletişim teknolojilerindeki yaşanan değişim ve gelişimle birlikte sosyal medya kullanımı oldukça fazladır. Bu kullanım kişinin farkında olmadan etkileşim halinde olup emek harcamasına neden olmaktadır. Emek sosyal medyanın kullanım alanında maddi olarak karşılığı alınmadığından dolayı emek “dijital emek”e dönüşmektedir. Dijital emek kavramı sosyal medya kullanıcılarının üretken emek olup olmadığı tartışması üzerine çıkmış bir kavramdır. Dijital emek kavramında zaman ve mekân olgusu olmadığından dolayı emek, dijital bir boyut kazanarak evrilmiştir. Yaşanan bu durum iletişim teknolojilerindeki değişimle birlikte gerek kullanıcı emeği gerekse dijital emek arasında bir ayrıma neden olmaktadır. Bu ayrım sosyal medya bağlamında tüketici tercihlerini de etkilemektedir. Dolayısıyla dijitalleşmenin getirisi olan tüketim sosyal medya ile birleşerek tüketiciyi doğrudan etkilemektedir.
Buradan hareketle bu çalışmanın ortaya çıkış nedeni dijital emeğin sosyal medya bağlamında tüketiciyi nasıl değiştirdiğine dair etkisine odaklanmaktadır. Hayatımızın her anına eşlik eden sosyal medya, dijital emek kavramıyla birleşerek kullanıcıları nasıl etkilemektedir ve bu etki tüketiciyi ne kadar değiştirmektedir çalışmada incelenen konulardan biridir. 18-25 yaş arasında sosyal medya kullanıcıları üzerinde yapılan bu çalışmada yüz yüze anket tekniğinden yararlanılarak dijital emek ile sosyal medya kullanımı tüketiciyi nasıl değiştirdiği ortaya konulmaya çalışılmaktadır.

Project Number

Yok

References

  • AKSOY, Suat (2017). “Değ:şen Teknoloj:ler ve Endüstr: 4.0: Endüstr: 4.0’ı Anlamaya Da:r B:r G:r:ş”. Katkı (Sosyal Araştırma Vakfı), (4), s. 34-44. ASLAN, Ş. Emre (2014). Marka 2.0 Stratej:ler: Bağlamında Global Markaların Sosyal Medyada Gündem Bel:rlemes:: Markaların 2.0 Gündem:, Gaz: Ün:vers:tes: Sosyal B:l:mler Enst:tüsü Doktora Tez:, Ankara. BAUMAN, Zygmunt (2019). Akışkan Modern:te (Çev: S:nan Okan Çavuş). İstanbul: Can Yayınları. BERNERS-LEE, T:m., HENDLER, James and LASSILA, Ora (2001). “The Semant:c Web”, Sc:ent:f:c Amer:can, 284(5), s. 34-43. BÜYÜKÖZTÜRK, Şener (2011). Sosyal B:l:mler İç:n Ver: Anal:z: El K:tabı. Ankara: PEGEM Akadem:. CHOUDHURY, Nupur (2014). “World W:de Web and Its Journey From Web 1.0 to Web 4.0”, Internat:onal Journal of Computer Sc:ence and Informat:on Technolog:es, 5(6), s. 8096-8100.
Year 2024, , 1100 - 1117, 30.09.2024
https://doi.org/10.19145/e-gifder.1517182

Abstract

Project Number

Yok

References

  • AKSOY, Suat (2017). “Değ:şen Teknoloj:ler ve Endüstr: 4.0: Endüstr: 4.0’ı Anlamaya Da:r B:r G:r:ş”. Katkı (Sosyal Araştırma Vakfı), (4), s. 34-44. ASLAN, Ş. Emre (2014). Marka 2.0 Stratej:ler: Bağlamında Global Markaların Sosyal Medyada Gündem Bel:rlemes:: Markaların 2.0 Gündem:, Gaz: Ün:vers:tes: Sosyal B:l:mler Enst:tüsü Doktora Tez:, Ankara. BAUMAN, Zygmunt (2019). Akışkan Modern:te (Çev: S:nan Okan Çavuş). İstanbul: Can Yayınları. BERNERS-LEE, T:m., HENDLER, James and LASSILA, Ora (2001). “The Semant:c Web”, Sc:ent:f:c Amer:can, 284(5), s. 34-43. BÜYÜKÖZTÜRK, Şener (2011). Sosyal B:l:mler İç:n Ver: Anal:z: El K:tabı. Ankara: PEGEM Akadem:. CHOUDHURY, Nupur (2014). “World W:de Web and Its Journey From Web 1.0 to Web 4.0”, Internat:onal Journal of Computer Sc:ence and Informat:on Technolog:es, 5(6), s. 8096-8100.
There are 1 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Communication Studies
Journal Section Articles
Authors

Çağla Tokgöz 0000-0002-8815-6370

Murat Toksarı 0000-0002-4941-4664

Project Number Yok
Publication Date September 30, 2024
Submission Date July 16, 2024
Acceptance Date August 26, 2024
Published in Issue Year 2024

Cite

APA Tokgöz, Ç., & Toksarı, M. (2024). Dijital Emeğin ve Sosyal Medyanın Tüketiciler Üzerindeki Etkisi. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 12(3), 1100-1117. https://doi.org/10.19145/e-gifder.1517182
AMA Tokgöz Ç, Toksarı M. Dijital Emeğin ve Sosyal Medyanın Tüketiciler Üzerindeki Etkisi. e-gifder. September 2024;12(3):1100-1117. doi:10.19145/e-gifder.1517182
Chicago Tokgöz, Çağla, and Murat Toksarı. “Dijital Emeğin Ve Sosyal Medyanın Tüketiciler Üzerindeki Etkisi”. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi 12, no. 3 (September 2024): 1100-1117. https://doi.org/10.19145/e-gifder.1517182.
EndNote Tokgöz Ç, Toksarı M (September 1, 2024) Dijital Emeğin ve Sosyal Medyanın Tüketiciler Üzerindeki Etkisi. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi 12 3 1100–1117.
IEEE Ç. Tokgöz and M. Toksarı, “Dijital Emeğin ve Sosyal Medyanın Tüketiciler Üzerindeki Etkisi”, e-gifder, vol. 12, no. 3, pp. 1100–1117, 2024, doi: 10.19145/e-gifder.1517182.
ISNAD Tokgöz, Çağla - Toksarı, Murat. “Dijital Emeğin Ve Sosyal Medyanın Tüketiciler Üzerindeki Etkisi”. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi 12/3 (September 2024), 1100-1117. https://doi.org/10.19145/e-gifder.1517182.
JAMA Tokgöz Ç, Toksarı M. Dijital Emeğin ve Sosyal Medyanın Tüketiciler Üzerindeki Etkisi. e-gifder. 2024;12:1100–1117.
MLA Tokgöz, Çağla and Murat Toksarı. “Dijital Emeğin Ve Sosyal Medyanın Tüketiciler Üzerindeki Etkisi”. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, vol. 12, no. 3, 2024, pp. 1100-17, doi:10.19145/e-gifder.1517182.
Vancouver Tokgöz Ç, Toksarı M. Dijital Emeğin ve Sosyal Medyanın Tüketiciler Üzerindeki Etkisi. e-gifder. 2024;12(3):1100-17.