France has very long-lasting history about cinema journalism for more than hundred years. On the contrary of
Turkish movie press the academic or popular journals in France has long-term productivity period in publishing
process. This article written based on current digital resources aims to understand how film criticism and cinema
journalism effect to cinema industry of France in historical perspective from past to nowadays. This study has an
important role while putting a value into Turkish cinema literature which film criticism and film journalism are
not very common subjects to be searched for. This article uses historical scanning method to make clear of a film
journal’s position which is called Positif within context of film journalism tradition in France. The success of
long-lasting film journalism in France is concerned to film activities hold by cinematheques which spread to
whole society and also the film critics’ features who they are proactive in media, education, cultural and artistic life as an interdisciplinary behaviour. The journal of Positif is an intellectual interest of France in cinema
industry with its institutional durableness. When it looks at the critics’ typology it seems that they are very
productive both in academic and commercial markets with their multiphasic personality.
Fransa’da sinema dergiciliği 100 yılı aşkın şekilde varlığı ile oldukça uzun bir geçmişe sahiptir. Akademik
olduğu kadar popüler alanda da birçok derginin Türkiye’dekilerin aksine uzun bir zaman dilimine yayılmış
şekilde yayın hayatında oldukları görülmektedir. Güncel dijital kaynakların derlenmesi kapsamında yapılan bu
çalışma Fransa’da sinemanın gelişimine zemin teşkil eden alanlar olarak film eleştirmenliği ve sinema
dergiciliğinin Fransa’daki sinema endüstrisinin gelişimindeki katkısını anlamaya çalışmaktadır. Türkçe sinema
araştırmalarında henüz bir aşama kaydetmemiş olan film eleştirisi ve sinema dergiciliği düşünüldüğünde çalışma
ilgili literatürdeki eksikliği gidermek noktasında önemli bir işlev üstlenmektedir. Bu çalışma tarihsel tarama
metodunu kullanarak hem Fransız sinema dergiciliği geleneğinin oluşumunu hem de bu gelenek içinde Positif
dergisinin konumunu belirlemeye çalışmaktadır. Bu çalışma göstermiştir ki Fransa’da sinema dergiciliğinin
gelişiminin arka planında sinematek etkinlikleri kapsamındaki etkinliklerin tabana yayılmasının etkinliği yanında
eleştirmenlerin proaktif ve interdisipliner şekilde sanatsal, kültürel, eğitsel ve medyatik etkinliklerin içinde yer
almaları bulunmaktadır. Positif dergisi de kurumsal süreklilik bakımından Fransa’nın sinemanın entelektüel
tarafına gösterdiği değerin bir işareti konumundadır. Yazarların tipolojilerine ve çalışmalarına bakıldığında gerek
akademik gerekse piyasa koşullarında oldukça üretken oldukları ve ayrıca sinema dışından da beslenerek alana
değer katmaya çalışan çok yönlü kişiler oldukları tespit edilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | September 29, 2018 |
Submission Date | May 29, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 6 Issue: 2 |