Businesses
need a specific market to maintain their assets. The concept of market can be
called “society” when it is considered
in its broadest sense with all its socio-cultural links. For businesses,
society is both area of yield and area of responsibility in which it also comes
to life. For this reason, businesses, the communities they operate; they cannot
act independently of their culture, problems, needs and value judgments. In
this respect, companies that perform social responsibility activities try to
announce these activities to their target masses through more communication
tools. Social media that enables bidirectional communication has become the
most important of these communication tools. In this way, businesses will be
able to communicate their social responsibility projects to the society through
social media and provide them with more access (influence and responsibility)
as well as two-way interaction. In this study, intreaction rates and video
image on socil media of “Duyan Eller/Hearing Hands” project by Samsung brand
examined through a questionnaire conducted tu users that interact with Project
video image on social media. As a result, it was found that social
responsibility projects affect consumers’ brand preferences and image
perceptions and increase interaciton rate on social media.
İşletmeler
varlıklarını devam ettirebilmek için belirli bir pazara ihtiyaç duyarlar. Pazar
kavramı en geniş anlamında bütün sosyo-kültürel bağlantılarıyla ele alındığında
“toplum” olarak adlandırılabilir. İşletmeler için toplum, hem kazanç sağlamanın
alanıdır hem de kendisinin de içinde hayat bulduğu bir sorumluluk alanıdır. Bu
nedenle işletmeler, faaliyet gösterdikleri toplumların; kültürlerinden,
sorunlarından, ihtiyaçlarından ve değer yargılarından bağımsız hareket
edemezler. Bu doğrultuda sosyal sorumluluk faaliyetleri gerçekleştiren
işletmeler, bu faaliyetlerini daha çok iletişim araçları vasıtasıyla hedef
kitlelerine duyurmaya çalışırlar. Çift yönlü iletişime olanak sağlayan sosyal
medya bu iletişim araçlarının en önemlisi haline gelmiştir. Bu sayede
işletmeler hazırlamış oldukları sosyal sorumluluk projelerini sosyal medya
aracılığıyla topluma duyurarak hem daha fazla erişim (etki ve sorumluluk)
sağlayacak hem de çift yönlü etkileşim sayesinde kullanıcıların işletme hakkındaki
düşüncelerine kolayca ulaşmış olacaktır. Bu çalışmada, Samsung markasının gerçekleştirmiş olduğu
“Duyan Eller” projesinin sosyal medyada yer alan video görüntüsünün etkileşim
oranları ve sonuçları, sosyal medyada kampanya video görüntüsüyle etkileşim
kuran kullanıcılara uygulanan anket aracılığıyla irdelenmiştir. Sonuç olarak
sosyal sorumluluk projelerinin tüketicilerin marka tercihlerini ve imaj
algılamalarını etkilediği ve sosyal medyanın etkileşim oranını arttırdığı
ortaya çıkmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | September 30, 2019 |
Submission Date | April 16, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 7 Issue: 2 |