Today, traditional political communication is being replaced
by online political communication. For successful online political
communication, the effective and correct use of social networks is of utmost
importance. In this context, political actors use their personal accounts in
social networks to create their own candidate images and interact with voters.
In Instagram, Turkey is one of the most important online political
communication social networks in terms of the number of online users increasing
every day and the frequency of use. In this study, it is aimed to reveal how
and effective to what extent political leaders use their Instagram accounts. In
this direction, all the posts made by Recep Tayyip Erdoğan, leader of the
ruling party, and Kemal Kılıçdaroğlu, leader of the opposition party, on
Instagram were subjected to content analysis. Frequency distributions, mean,
standard deviation, correlation, Mann Withney U and Kruskal Wallis H tests were
used in the analysis of the data obtained. It has been observed that the
political actors in Turkey can not benefit from the opportunities of the online
political communication. As a conclusion, it has been revealed that the
political actors in Turkey can not yet comprehend the online political
communication features and the effects of interaction opportunities and they
are trying to use it unidirectionally, in the same way as they use traditional
mass media.
Günümüzde geleneksel siyasal iletişim
yerini çevrimiçi siyasal iletişime bırakmaktadır. Başarılı bir çevrimiçi
siyasal iletişim için sosyal ağların etkin ve doğru bir biçimde kullanılması
büyük önem taşımaktadır. Bu bağlamda siyasi aktörler sosyal ağlardaki kişisel
hesaplarını kendi aday imajlarını oluşturmada ve seçmenlerle etkileşim kurmakta
kullanmaktadırlar. Instagram’da Türkiye her gün artan kullanıcı sayısı ve
kullanım sıklığı açısından çevrimiçi siyasal iletişimdeki sosyal ağların en
önemlilerinden biridir. Bu çalışmada, siyasal liderlerin Instagram hesaplarını
nasıl ve ne derece etkin kullandıklarının ortaya çıkarılması amaçlanmıştır. Bu
doğrultuda iktidar ve ana muhalefet liderleri olan Recep Tayyip Erdoğan ve
Kemal Kılıçdaroğlu’nun Instagram’da yaptıkları tüm paylaşımlar içerik analizine
tabi tutulmuştur. Elde edilen verilerin analizinde frekans dağılımları,
ortalama, standart sapma, korelasyon, Mann Withney U ve Kruskal Wallis H
testleri kullanılmıştır. Türkiye’deki
siyasal aktörlerin çevrimiçi siyasal iletişimin sunduğu fırsatlardan
yararlanamadığı görülmektedir. Sonuç olarak Türkiye’deki siyasal aktörlerin
çevrimiçi siyasal iletişimin özelliklerini ve etkileşim imkanlarının
sağlayabileceği etkileri henüz kavrayamadıkları, geleneksel kitle iletişim
araçlarını nasıl kullanıyorlarsa aynı şekilde tek yönlü olarak kullanmaya
çalıştıkları ortaya konulmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | September 30, 2019 |
Submission Date | April 24, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 7 Issue: 2 |