Social networks, which are an important part of the daily life of
individuals, have influenced various fields, especially communication styles. The broadcasting sector
is one of the areas affected by social networks.Turkey and the world in the
development of Internet-based publishing and social networks began to be used
in conjunction with the expansion as a new publishing platform. At this point,
various platforms such as Youtube, Facebook, Instagram are being used in social
media platforms which are frequently used today. Working under the operation of
reception which will be held in the world and posted on a social media platform
in Turkey, which is the first horror series "Eşik" has also Instagram
series, was published in nine sections. In this context, it is aimed to analyze
developing internet publishing and examining Instagram as a new publishing
platform and analyzing the Threshold sequence by the audience. In this point, in-depth interviewing method is used as a method of qualitative data collection in the stage of conducting audience retrieval. In the analysis of the data obtained as a result of the semi-structured interview, the ways in which audiences use cue retrieval and social media are examined using the approach and satisfaction as a sociological approach.
Bireylerin günlük
yaşamının önemli bir parçası halinde olan sosyal ağlar başta iletişim biçimleri
olmak üzere çeşitli alanları etkilemiştir. Yayıncılık sektörü sosyal ağlardan
etkilenen alanların başında gelmektedir. Dünyada ve Türkiye’de internet tabanlı
yayıncılığın gelişmesi ve yaygınlaşması ile birlikte sosyal ağlar da yeni bir
yayıncılık platformu olarak kullanılmaya başlamıştır. Bu noktada Youtube,
Facebook, Instagram gibi günümüzde sıklıkla kullanılmakta olan sosyal medya
platformlarında çeşitli yayınların yapılması söz konusu olmaktadır. Çalışma
kapsamında alımlama çalışması yapılacak olan dünyada ve Türkiye’de bir sosyal
medya platformunda yayınlanan ilk korku dizisi olma özelliği taşıyan “Eşik”
adlı dizi Instagram’da, dokuz bölüm halinde yayınlanmıştır. Bu bağlamda
araştırma kapsamında, gelişmekte olan internet yayıncılığı ve yeni bir yayın
platformu olarak Instagram’ın incelenmesi ile Eşik dizisinin izleyici
tarafından alımlama biçiminin analiz edilmesi hedeflenmektedir. Bu noktada
araştırmanın, izleyici alımlamasının yapılması aşamasında, kalitatif veri toplama
yöntemi olarak derinlemesine görüşme yöntemine yer verilmiştir. Yarı
yapılandırılmış görüşme sonucu elde edilen verilerin analiz edilmesinde,
sosyolojik bir yaklaşım olarak kullanımlar ve doyumlar yaklaşımından
yararlanılarak izleyicilerin diziyi alımlama ve sosyal medyayı kullanma
biçimleri incelenmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | September 30, 2019 |
Submission Date | May 8, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 7 Issue: 2 |