Research Article
BibTex RIS Cite

PAZARLAMA VE POPÜLER KÜLTÜR: YÜZÜKLERİN EFENDİSİ’NİN PAZARLAMA STRATEJİLERİYLE YENİDEN ÜRETİMİ

Year 2020, Volume: 8 Issue: 2, 900 - 929, 30.09.2020
https://doi.org/10.19145/e-gifder.647311

Abstract

Pazarlama iletişiminde marka stratejilerinin belirlenmesinde popüler kültür referanslarından faydalanılmaktadır. Bazı markalar, pazarlama amaçları doğrultusunda, hedef müşteri gruplarını bir popüler kültür referansına bağlayarak popüler kültürden yararlanmada son derece başarılı olmaktadır. Bir marka doğru fırsatı doğru zamanda belirleyebiliyorsa, popüler kültür eğilimli pazarlama çabalarının sonuçları çok büyük olabilmektedir. Ürünlere eğlenceli, özendirici ve cezbedici bir bağlam sağlamak için filmler, diziler, müzikler ya da bir ünlü, bir sanatçı, bir TV eğlence/şov programı, bir spor ödül töreni vd. pazarlama programlarına ayrıntılı bir şekilde entegre edilebilmektedir. Bu durum, sosyal medya kanallarında ya da TV’de popüler olan bir şeye bağlanmanın ötesinde, popüler kültür referanslarının en iyi uygulamalarının inşa edilmesini ve pazarlama iletişimi adına markanın ürün veya hizmetleriyle bağlantı kurmanın yaratıcı yollarını sunabilmektedir. Popüler kültür unsurları, yeniden üretime girdiklerinde de pazarlama iletişimi açısından artı değer sağlama özelliğine sahiptirler. Söz konusu üretim, popüler kültür ürünün sıfırdan üretilmesi değil, farklı metalaşma ve hatta markalaşma süreçlerine girerek yeniden pazarlanması ve tüketilmesi ile gerçekleşmektedir. Dolayısıyla söz konusu ürün farklı mecralarda yeniden pazarlanabilmektedir. Makalenin amacı popüler kültür ürünlerinin neden ve nasıl yaygın bir pazarlama başarısı elde ettiklerini ve satış performanslarının ardındaki nedenleri açıklamaktır. Bu bağlamda çalışmada; bir popüler kültür ürünü olan Yüzüklerin Efendisi roman serisinin farklı mecralarda yeniden dolaşıma sokulmasıyla nasıl bir pazarlama başarısı haline geldiğinin analizi yapılmaya çalışılmıştır. Yüzüklerin Efendisi temalı ürünlerin farklı pazarlarda nasıl yeniden üretildiğinin pazarlama stratejileri açısından değerlendirilmesi amacına yönelik; toplanan verinin özgün formuna sadık kalınarak Yüzüklerin Efendisi romanı ve filmi üzerinden betimsel ve karşılaştırmalı analiz; devamında ise bazı nedensel ve açıklayıcı sonuçlara varmayı sağlayan sistematik analiz yapılmıştır.

References

  • ADORNO, Theodor. W. (2011). Kültür Endüstrisi-Kültür Yönetimi, (Çev. Nihat Ülner, Mustafa Tüzel ve Elçin Gen). İstanbul: İletişim Yayınları.
  • ANDERSON, Robin (1996). Consumer Culture and TV Programming. Boulder CO: Westview Press.
  • BENNET, Tony, MERCER, Colin and WOOLACOTT, Janet (1986). Popular Culture and Social Relations. Maidenhead, Berkshire: Open University Press Publisher,
  • ÇAKMUR, Barış (1998). “Kültürel Üretimin Ekonomi Politiği”, Kültür ve İletişim. 1 (2), s. 111-148.
  • ÇİFTÇİ, Kemal (2009). Marka Oluşturmada Popüler Kültür Unsuru Olarak Starlar, http://www.kemalcifci.com/icerik/marka-olusturmada-populer-kultur-unsuru-olarak-starlar-24.aspx, Erişim Tarihi: 05.08.2019.
  • EHRENBERG, Nick (2014). Beyond Newsjacking: Pop Culture in Content Marketing with Movies, TV and Memes, TopRank Marketing Smart, Creative, Focused on Results - Content Marketing, Online Marketing, Social Media, https://www.toprankblog.com/2014/04/pop-culture-content-marketing/, Erişim Tarihi: 03.08.2019.
  • ERDOĞAN, İrfan (1999). Popüler Kültür: Kültür Alanında Egemenlik ve Mücadele. (Derleyen) Nazife Güngör. Popüler Kültür ve İktidar, Ankara: Vadi Yayınları, s.18-53.
  • ERDOĞAN, İrfan (2004). “Popüler Kültürün Ne Olduğu Üzerine”. Bilim ve Aklın Aydınlığında Eğitim Dergisi., 57, s. 1-18.
  • ERDOĞAN, İrfan ve ALEMDAR, Korkmaz (2005). Popüler Kültür ve İletişim, İstanbul: Erk Yayınları.
  • ERDOĞAN, İrfan ve ALEMDAR, Korkmaz (2011). Kültür ve İletişim. Ankara: Erk Yayınları.
  • FORBES MEDIA LLC (2018). How Do Brands Become Part Of Our Culture?, Innovation, Quora - Consumer Tech., https://www.forbes.com/sites/quora/2018/08/10/how-do-brands-become-part-of-our-culture/#4c77f0597935, Erişim Tarihi: 10.09.2019.
  • FOWLES, Jib (1996). Advertising and Popular Culture. Thousand Oaks: Sage Publication.
  • HALL, Stuart (1994). Notes on Deconstructing ‘The Popular’, (Editor) John Storey. Cultural Theory and Popular Culture: A Reader, Cambridge: University Press, s. 455-466.
  • KABAN KADIOĞLU, Zeynep (2014). Tüketim İletişimi, Süreçler, Algılar ve Tüketici. İstanbul: Pales Yayınları.
  • KELLNER, Dougles (1982). TV, Ideologyan Demancipatory Popular Culture. (Editor) Horace Newcomb. Television: The Critical View, Oxford: Oxford University Press, s.386-421.
  • ÖZER, Ömer ve DAĞTAŞ, Erdal (2011). Popüler Kültürün Hâkimiyeti. Konya: Literatürk Yayınları.
  • PETRACCA, Michael F., MADELEİNE Sorapure (1995). Common Culture: Reading and Writing about American Popular Culture. New Jersey: Prentice-Hall Inc.
  • SIMLER, Kevin (2014). Ads Don't Work That Way, Cultural Imprinting = Shallow Emotional İnception + Common Knowledge, Inception Into Consensus Reality Underhanded Advertising, Melting Asphalt Offical Web, https://meltingasphalt.com/ads-dont-work-that-way/
  • THE LORD OF THE RINGS (FILM SERIES) https://en.wikipedia.org/wiki/The_Lord_of_the_Rings_(film_series), Erişim Tarihi: 10.10.2019
  • THE LORD OF THE RINGS: THE FELLOWSHIP OF THE RING, https://www.boxofficemojo.com/movies/?id=fellowshipofthering.htm, Erişim Tarihi: 10.10.2019
  • THE LORD OF THE RINGS: THE RETURN OF THE KING, https://www.boxofficemojo.com/movies/?id=returnoftheking.htm, Erişim Tarihi: 10.10.2019
  • THE LORD OF THE RINGS: THE TWO TOWERS https://www.boxofficemojo.com/movies/?id=twotowers.htm, Erişim Tarihi: 10.10.2019
  • THE TOLKEIN SOCIETY, https://www.tolkiensociety.org/membership/join/, Erişim Tarihi: 10.10.2019
  • ÜNALAN, Duygu (2016). Milli Mücadele Dönemi yazarlarından Halide Edip Adıvar, Reşat Nuri Güntekin ve Yakup Kadri Karaosmanoğlu’nun romanlarının popüler kültür içerik özellikleri bağlamında incelenmesi. Yayımlanmamış doktora tezi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • ÜNALAN, Duygu (2018). “Milli Mücadele Dönemi Yazarlarından Halide Edip Adıvar, Reşat Nuri Güntekin ve Yakup Kadri Karaosmanoğlu’nun Romanlarının Popüler Kültür İçerik Özellikleri Bağlamında İncelenmesi”. Folklor/Edebiyat, 24(95), s. 261-278.
  • YAYLAGÜL, Levent (2006). Kapitalizm, Medya, Popüler Kültür ve İdeoloji. (Derleyen) Levent Yaylagül. Kitle İletişiminin Ekonomi Politiği, Ankara: Dalbaz Yayıncılık, s. 289-326.
  • YILDIRIM, Ali ve ŞİMŞEK, Hasan (1999). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • YÜZÜKLERİN EFENDİSİ YÜZÜK KARDEŞLİĞİ ROMANI VE ÖZETİ https://edebiyatvesanatakademisi.com/yabanci-roman-ozetleri/yuzuklerin-efendisi-yuzuk-kardesligi-romani-ve-ozeti-tolkien/4531, Erişim Tarihi: 10.10.2019

MARKETING AND POPULAR CULTURE: THE REPRODUCTION OF THE LORD OF THE RINGS WITH MARKETING STRATEGIES

Year 2020, Volume: 8 Issue: 2, 900 - 929, 30.09.2020
https://doi.org/10.19145/e-gifder.647311

Abstract

Popular culture references are used in determining brand strategies in marketing communication. Some brands are very successful in benefiting from popular culture by linking target customer groups to a popular culture reference for marketing purposes. If a brand can determine the right opportunity at the right time, the results of popular culture-oriented marketing efforts can be enormous. To provide products with a fun, stimulating and attractive context, films, series, music or a celebrity, an artist, a TV entertainment/show program, a sports award ceremony can be integrated into marketing programs. Beyond being linked to something popular on social media channels or on TV, this can offer the best practices of popular cultural references to be built and creative ways to connect with the brand's products or services for marketing communication. Popular culture elements also have the property of providing added value in terms of marketing communication when they enter production. The production in question does not come from the production of popular culture products from scratch, but through re-marketing and consumption by entering into different commodification and even branding processes. Therefore, the product can be re-marketed in different channels. The aim of this article is to explain why and how popular culture products have achieved widespread marketing success and the reasons behind their sales performance. In this context; An attempt was made to analyze how it became a marketing success by recirculating the Lord of the Rings novel, a popular cultural product, in different media. The aim of this course is to evaluate how the Lord of the Rings themed products are produced in different markets in terms of marketing strategies; descriptive and comparative analysis through the novel and film The Lord of the Rings, faithful to the original form of the collected data; and then systematic analysis was conducted to reach some causal and explanatory conclusions.

References

  • ADORNO, Theodor. W. (2011). Kültür Endüstrisi-Kültür Yönetimi, (Çev. Nihat Ülner, Mustafa Tüzel ve Elçin Gen). İstanbul: İletişim Yayınları.
  • ANDERSON, Robin (1996). Consumer Culture and TV Programming. Boulder CO: Westview Press.
  • BENNET, Tony, MERCER, Colin and WOOLACOTT, Janet (1986). Popular Culture and Social Relations. Maidenhead, Berkshire: Open University Press Publisher,
  • ÇAKMUR, Barış (1998). “Kültürel Üretimin Ekonomi Politiği”, Kültür ve İletişim. 1 (2), s. 111-148.
  • ÇİFTÇİ, Kemal (2009). Marka Oluşturmada Popüler Kültür Unsuru Olarak Starlar, http://www.kemalcifci.com/icerik/marka-olusturmada-populer-kultur-unsuru-olarak-starlar-24.aspx, Erişim Tarihi: 05.08.2019.
  • EHRENBERG, Nick (2014). Beyond Newsjacking: Pop Culture in Content Marketing with Movies, TV and Memes, TopRank Marketing Smart, Creative, Focused on Results - Content Marketing, Online Marketing, Social Media, https://www.toprankblog.com/2014/04/pop-culture-content-marketing/, Erişim Tarihi: 03.08.2019.
  • ERDOĞAN, İrfan (1999). Popüler Kültür: Kültür Alanında Egemenlik ve Mücadele. (Derleyen) Nazife Güngör. Popüler Kültür ve İktidar, Ankara: Vadi Yayınları, s.18-53.
  • ERDOĞAN, İrfan (2004). “Popüler Kültürün Ne Olduğu Üzerine”. Bilim ve Aklın Aydınlığında Eğitim Dergisi., 57, s. 1-18.
  • ERDOĞAN, İrfan ve ALEMDAR, Korkmaz (2005). Popüler Kültür ve İletişim, İstanbul: Erk Yayınları.
  • ERDOĞAN, İrfan ve ALEMDAR, Korkmaz (2011). Kültür ve İletişim. Ankara: Erk Yayınları.
  • FORBES MEDIA LLC (2018). How Do Brands Become Part Of Our Culture?, Innovation, Quora - Consumer Tech., https://www.forbes.com/sites/quora/2018/08/10/how-do-brands-become-part-of-our-culture/#4c77f0597935, Erişim Tarihi: 10.09.2019.
  • FOWLES, Jib (1996). Advertising and Popular Culture. Thousand Oaks: Sage Publication.
  • HALL, Stuart (1994). Notes on Deconstructing ‘The Popular’, (Editor) John Storey. Cultural Theory and Popular Culture: A Reader, Cambridge: University Press, s. 455-466.
  • KABAN KADIOĞLU, Zeynep (2014). Tüketim İletişimi, Süreçler, Algılar ve Tüketici. İstanbul: Pales Yayınları.
  • KELLNER, Dougles (1982). TV, Ideologyan Demancipatory Popular Culture. (Editor) Horace Newcomb. Television: The Critical View, Oxford: Oxford University Press, s.386-421.
  • ÖZER, Ömer ve DAĞTAŞ, Erdal (2011). Popüler Kültürün Hâkimiyeti. Konya: Literatürk Yayınları.
  • PETRACCA, Michael F., MADELEİNE Sorapure (1995). Common Culture: Reading and Writing about American Popular Culture. New Jersey: Prentice-Hall Inc.
  • SIMLER, Kevin (2014). Ads Don't Work That Way, Cultural Imprinting = Shallow Emotional İnception + Common Knowledge, Inception Into Consensus Reality Underhanded Advertising, Melting Asphalt Offical Web, https://meltingasphalt.com/ads-dont-work-that-way/
  • THE LORD OF THE RINGS (FILM SERIES) https://en.wikipedia.org/wiki/The_Lord_of_the_Rings_(film_series), Erişim Tarihi: 10.10.2019
  • THE LORD OF THE RINGS: THE FELLOWSHIP OF THE RING, https://www.boxofficemojo.com/movies/?id=fellowshipofthering.htm, Erişim Tarihi: 10.10.2019
  • THE LORD OF THE RINGS: THE RETURN OF THE KING, https://www.boxofficemojo.com/movies/?id=returnoftheking.htm, Erişim Tarihi: 10.10.2019
  • THE LORD OF THE RINGS: THE TWO TOWERS https://www.boxofficemojo.com/movies/?id=twotowers.htm, Erişim Tarihi: 10.10.2019
  • THE TOLKEIN SOCIETY, https://www.tolkiensociety.org/membership/join/, Erişim Tarihi: 10.10.2019
  • ÜNALAN, Duygu (2016). Milli Mücadele Dönemi yazarlarından Halide Edip Adıvar, Reşat Nuri Güntekin ve Yakup Kadri Karaosmanoğlu’nun romanlarının popüler kültür içerik özellikleri bağlamında incelenmesi. Yayımlanmamış doktora tezi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • ÜNALAN, Duygu (2018). “Milli Mücadele Dönemi Yazarlarından Halide Edip Adıvar, Reşat Nuri Güntekin ve Yakup Kadri Karaosmanoğlu’nun Romanlarının Popüler Kültür İçerik Özellikleri Bağlamında İncelenmesi”. Folklor/Edebiyat, 24(95), s. 261-278.
  • YAYLAGÜL, Levent (2006). Kapitalizm, Medya, Popüler Kültür ve İdeoloji. (Derleyen) Levent Yaylagül. Kitle İletişiminin Ekonomi Politiği, Ankara: Dalbaz Yayıncılık, s. 289-326.
  • YILDIRIM, Ali ve ŞİMŞEK, Hasan (1999). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • YÜZÜKLERİN EFENDİSİ YÜZÜK KARDEŞLİĞİ ROMANI VE ÖZETİ https://edebiyatvesanatakademisi.com/yabanci-roman-ozetleri/yuzuklerin-efendisi-yuzuk-kardesligi-romani-ve-ozeti-tolkien/4531, Erişim Tarihi: 10.10.2019
There are 28 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Şeyhmus Doğan 0000-0002-5993-0363

Publication Date September 30, 2020
Submission Date November 15, 2019
Published in Issue Year 2020 Volume: 8 Issue: 2

Cite

APA Doğan, Ş. (2020). PAZARLAMA VE POPÜLER KÜLTÜR: YÜZÜKLERİN EFENDİSİ’NİN PAZARLAMA STRATEJİLERİYLE YENİDEN ÜRETİMİ. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 8(2), 900-929. https://doi.org/10.19145/e-gifder.647311
AMA Doğan Ş. PAZARLAMA VE POPÜLER KÜLTÜR: YÜZÜKLERİN EFENDİSİ’NİN PAZARLAMA STRATEJİLERİYLE YENİDEN ÜRETİMİ. e-gifder. September 2020;8(2):900-929. doi:10.19145/e-gifder.647311
Chicago Doğan, Şeyhmus. “PAZARLAMA VE POPÜLER KÜLTÜR: YÜZÜKLERİN EFENDİSİ’NİN PAZARLAMA STRATEJİLERİYLE YENİDEN ÜRETİMİ”. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi 8, no. 2 (September 2020): 900-929. https://doi.org/10.19145/e-gifder.647311.
EndNote Doğan Ş (September 1, 2020) PAZARLAMA VE POPÜLER KÜLTÜR: YÜZÜKLERİN EFENDİSİ’NİN PAZARLAMA STRATEJİLERİYLE YENİDEN ÜRETİMİ. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi 8 2 900–929.
IEEE Ş. Doğan, “PAZARLAMA VE POPÜLER KÜLTÜR: YÜZÜKLERİN EFENDİSİ’NİN PAZARLAMA STRATEJİLERİYLE YENİDEN ÜRETİMİ”, e-gifder, vol. 8, no. 2, pp. 900–929, 2020, doi: 10.19145/e-gifder.647311.
ISNAD Doğan, Şeyhmus. “PAZARLAMA VE POPÜLER KÜLTÜR: YÜZÜKLERİN EFENDİSİ’NİN PAZARLAMA STRATEJİLERİYLE YENİDEN ÜRETİMİ”. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi 8/2 (September 2020), 900-929. https://doi.org/10.19145/e-gifder.647311.
JAMA Doğan Ş. PAZARLAMA VE POPÜLER KÜLTÜR: YÜZÜKLERİN EFENDİSİ’NİN PAZARLAMA STRATEJİLERİYLE YENİDEN ÜRETİMİ. e-gifder. 2020;8:900–929.
MLA Doğan, Şeyhmus. “PAZARLAMA VE POPÜLER KÜLTÜR: YÜZÜKLERİN EFENDİSİ’NİN PAZARLAMA STRATEJİLERİYLE YENİDEN ÜRETİMİ”. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, vol. 8, no. 2, 2020, pp. 900-29, doi:10.19145/e-gifder.647311.
Vancouver Doğan Ş. PAZARLAMA VE POPÜLER KÜLTÜR: YÜZÜKLERİN EFENDİSİ’NİN PAZARLAMA STRATEJİLERİYLE YENİDEN ÜRETİMİ. e-gifder. 2020;8(2):900-29.