Twitter, mesajların yazılı veya görüntülü olarak iletebilmesine olanak tanıyan bir sosyal ağ ve bir mikroblog’dur. Genel olarak değerlendirildiğinde Twitter akışı, kullanıcıların görüş ve düşüncelerini ifade edebilecekleri bir ortamken, aynı zamanda güncel olaylara ilişkin kullanıcı tepkilerini ve bakış açılarını içeren bir sosyal medya platformudur. Bu çalışma Twitter’ı, özellikle kriz ve risk dönemlerinde paylaşılan içeriklerin türü, bu içerikleri paylaşan kullanıcıların nitelikleri ile içeriklerin yayılım hızı ve sağlanan etkileşim açısından önemli bir platform olarak değerlendirmekte ve Covid-19 pandemisi sırasında kullanıcıların başvurduğu önemli bir bilgi kaynağı olarak görmektedir. Bu temel görüşten hareket eden çalışmanın amacı, Covid-19 pandemisi sırasında görünürlüğü yüksek olan Türkçe tweet’lerin özelliklerini incelemek, tweet’lerde yer alan ana temaları belirleyerek, bir sosyal medya ortamı olan Twitter'ın, paylaşılan sağlık bilgileri çerçevesinde ürettiği bilgi türlerini ortaya koymaktır. Bu amaçtan hareketle işe koyulan çalışma, tematik içerik analizi tekniğiyle verileri analiz etmekte, analizi de bireylerin sağlık davranışını anlamak için yapılan araştırmalarda kavramsal çerçeve olarak yaygın bir şekilde kullanılan Sağlık İnanç Modeli (SİM) çerçevesinde değerlendirmektedir. Araştırma sonucunda elde edilen bulgulara göre, Twitter’da dolaşıma giren sağlık bilgilerinin SİM’in “eyleme geçirici” olarak tanımladığı ve bireylerin yeni sağlık davranışlarını benimsemelerinde etkili olabilecek bir ortam olarak işlev görebileceği sonucuna ulaşılmıştır.
ABSTRACT
Twitter is a social network and a microblog that allows messages to be transmitted in written or visual form. When evaluated in general, Twitter stream is an environment where users can express their opinions and thoughts, it is a social media environment that includes user reactions and perspectives on current events at the same time. This study considers Twitter as an important platform in terms of the type of content shared, especially in times of crisis and risk, the qualities of the users who share these content, the speed of the content and the interaction provided, and the sees it as an important source of information. Based on this basic view, the aim of the study is to examine the characteristics of tweets with high visibility during the Covid-19 pandemic, identify the main themes in Turkish tweets, and to reveal the types of information produced within the framework of health information. Based on this purpose, the study analyzes the data with the thematic content analysis technique, and the analysis is carried out within the framework of the Health Belief Model (HBM), which is widely used as a conceptual framework in researches to understand the health behavior of individuals. According to the findings obtained as a result of the research, it has been concluded that the health information circulating on Twitter can be defined as "cues to action " by SIM and can function as an environment that can be effective for individuals to adopt new health behaviors.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | September 30, 2021 |
Submission Date | April 15, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 9 Issue: 2 |