As Turkish Cinema is formed inherently by the Turkish society, it is assumed that cinema itself is a transforming medium for the society. Turkish cinema has not ignored the problems of women and sometimes it even displayed courage for engaging women issues. Atıf Yılmaz emerges as a director who dealt relatively frequently women issues in the Turkish society. This study focuses on the notions of public space, private space and intermediary space from a social perspective on women, on the basis of the 1982 film “Mine” of director Atıf Yılmaz. The study suggests that in the film, the notion of intermediary space presents an entrance, an opening into an alternative life for frustrated women and is represented in the film with the window. In many incident in the film where the protagonist – a married childless woman- responds to marriage frustrations by going out to the window and looks out for a new life. Thus, this study focuses on the notion of intermediary space placed on transformative stations of her life.
ÖZET
Türkiye sineması toplumsal şekillenme bakımından, hem toplumu etkilemiş hem de toplumsal gelişmelerden etkilenmiştir. Söz konusu sinema kadınların sorunlarını görmezden gelmemiş ve kimi zaman cesurca kadın konularını işlemiştir. Türkiye sinemasında özellikle Atıf Yılmaz kadınların sorunlarını toplumsal açıdan sıkça ele alan bir yönetmen olarak karşımıza çıkmaktadır. Çalışmanın ana eksenini Atıf Yılmaz’ın yönettiği “Mine” filmi oluşturmaktadır. Çalışmada film, kamusal alan, özel alan ve ara eşik bağlamında incelenmiştir. Özellikle incelememizde ara mekanın, yeni bir hayata geçişi temsil ettiği ortaya konmuştur. Ara mekan çeşitli eserlerde eskiyi geride bırakıp yeniye ulaşmanın kapısı olarak verilmektedir. Bu anlamda film oyuncusu Mine’nin yaşamından memnun olmadığı filmin birçok yerinde kendi göstermektedir. Bu memnuniyetsizliklerin çoğunda oyuncu pencere çıkar ve yeni bir hayata atılmanın umudunu kurar. Filmde pencere umuda açılan sınır kapısının temsili olmuştur. Bu bakımdan çalışmada Mine’nin filmindeki hayati dönüşümüne ve onunla ilintili olarak ara eşik sahnelerinin önemine değinilmiştir
Anahtar Kelimeler: Kamusal Alan, Özel Alan, Ara Eşik, Feminizm, Dönüşüm
REPRESENTATION OF INTERMEDIARY SPACE PASSING TO A NEW LIFE IN THE FILM MINE
ABSTRACT
As Turkish Cinema is formed inherently by the Turkish society, it is assumed that cinema itself is a transforming medium for the society. Turkish cinema has not ignored the problems of women and sometimes it even displayed courage for engaging women issues. Atıf Yılmaz emerges as a director who dealt relatively frequently women issues in the Turkish society. This study focuses on the notions of public space, private space and intermediary space from a social perspective on women, on the basis of the 1982 film “Mine” of director Atıf Yılmaz. The study suggests that in the film, the notion of intermediary space presents an entrance, an opening into an alternative life for frustrated women and is represented in the film with the window. In many incident in the film where the protagonist – a married childless woman- responds to marriage frustrations by going out to the window and looks out for a new life. Thus, this study focuses on the notion of intermediary space placed on transformative stations of her life.
Keywords: Public space, Private space, Intermediary space, Feminism, Transformation
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | September 10, 2014 |
Submission Date | September 10, 2014 |
Published in Issue | Year 2014 Volume: 2 Issue: 4 |