TikTok, which is observed to be quite popular today and stands out as a platform where individuals from many demographics can showcase themselves, their abilities, and experiences, allows creating and sharing videos and is often defined with entertainment-themed content. The platform, which is thought to be used especially by young people, has also attracted the attention of media organizations and journalists who strive to reach the younger generation and try to adapt to new media-based technologies. So much so that many organizations have created official TikTok accounts and revealed their presence on the platform. The journalism potential of the TikTok platform, which international news organizations show more interest in, is in a new direction in Turkey at the moment (as of March 2022). In this context, the pioneering orientation of TRT Haber, Haber Global, Hürriyet.com.tr, Haber ATV, and Show Ana Haber organizations in terms of the number of followers, number of likes, and active content production draw attention. Therefore, in this study, official/approved TikTok accounts of relevant national media organizations selected with a simple random sample will be examined using content analysis, and TikTok’s ‘entertainment news’ tool potential will be discussed.
ünümüzde oldukça popüler olduğu gözlenen ve birçok demografik yapıdan bireyin kendisini, yeteneklerini, deneyimlerini sergileyebildiği bir platform olarak öne çıkan TikTok, video oluşturma ve paylaşmaya olanak tanırken, sıklıkla eğlence temalı içerikleri ile tanımlanmaktadır. Özellikle gençlerin yoğun kullandığı düşünülen platform, genç nesle ulaşmak adına çaba gösteren ve yeni medya tabanlı teknolojilere uyum sağlamaya çalışan medya kuruluşları ve gazetecilerin de dikkatini çekmiştir. Öyle ki birçok kuruluş resmi TikTok hesabı oluşturmuş ve platformda varlığını ortaya koymuştur. Uluslararası haber kuruluşlarının daha fazla ilgi gösterdiği TikTok platformunun habercilik potansiyeli Türkiye’de ise şu an (Mart 2022 itibariyle) yeni bir yönelim durumundadır. Bu bağlamda TRT Haber, Haber Global, Hürriyet.com.tr, Haber ATV, Show Ana Haber kuruluşlarının takipçi sayısı, beğeni sayısı ve aktif içerik üretimi noktasında öncü yönelimi dikkat çekmektedir. Bu nedenle bu çalışmada, basit rastlantısal örneklem ile seçilen ilgili ulusal medya kuruluşlarının resmi/onaylı TikTok hesapları içerik analizi kullanılarak incelenecek, TikTok’un ‘eğlence haber’ aracı potansiyeli de tartışılacaktır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | March 23, 2023 |
Submission Date | October 15, 2022 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 11 Issue: 1 |