The aim of this study is to examine the potential of sports and athletes to create a positive perception in international public opinion as an element of soft power within the framework of qualitative research paradigm. Within the scope of the study, Yusuf Dikeç, who attracted attention with his unique performance in the 10-meter air pistol mixed team competition at the Paris 2024 Summer Olympics, became a popular figure in traditional and new media in a short time. Social media posts and news about Dikeç in international news agencies were collected between August 12 and September 19, 2024, and these data were evaluated through document analysis. The findings reveal how Dikeç's unique style and naturalistic approaches have influenced the process of creating a positive image of both himself as an athlete and Turkey in the context of sports diplomacy.
Soft Power Sports Diplomacy Positive Perception International Public Opinion Paris 2024 Olympics
Bu çalışmanın amacı, sporun ve sporcunun yumuşak güç unsuru olarak uluslararası kamuoyunda pozitif bir algı oluşturma potansiyelini niteliksel araştırma paradigması çerçevesinde incelemektir. Çalışma kapsamında, Paris 2024 Yaz Olimpiyatları’nda 10 metre havalı tabanca karışık takım yarışmasında sergilediği özgün performansı ile dikkat çeken Yusuf Dikeç’in, kısa sürede geleneksel ve yeni medyada popüler bir figür haline gelmesi incelenmiştir. Dikeç’e ilişkin sosyal medya paylaşımları ve uluslararası haber ajanslarında yer alan haberler 12 Ağustos - 19 Eylül 2024 tarihleri arasında toplanmış ve bu veriler doküman analizi yöntemiyle değerlendirilmiştir. Bulgular, Dikeç’in özgün tarzı ve doğallığa dayalı yaklaşımlarının geniş bir kitle üzerinde gerek sporcu olarak kendisine gerekse Türkiye'ye dair pozitif bir imaj oluşturma sürecini nasıl etkilediğini, spor diplomasisi bağlamında ortaya koymaktadır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Communication and Media Studies (Other) |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | March 31, 2025 |
Submission Date | November 11, 2024 |
Acceptance Date | December 30, 2024 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 13 Issue: 1 |