Corporate reputation, consists of internal and external stakeholders‟ perceptions related with the corporation. A positive reputation has a vital importance for all of corporations and provides a significant competitive advantage. Building of reputation covers a long time, if inadequate measures are taken, it may be lost within a short time. For this reason, all corporations must manage effectively their own reputations. Innovations emerging along with new communication technologies, offer great possibilities in terms of managing their institutional reputations. Using the social media is one of these innovations, which affect the reputation of the institutions. Since, reputation is obtained as a result of efforts achieved for many years, it can be lost in a flash on social media basis, or in contrary it is possible to gain a positive reputation. Therefore, the aim of this descriptive research is to discuss the relationship between corporate reputation and social media and evaluate the importance of social media in terms of corporate reputation. In this context, social media and corporate reputation concepts were explained and followingly which function of social media in corporate reputation process was fulfilled has been indicated. This study have forms a basis for related researches in this issue.
Kurumsal itibar, iç ve dış paydaşların kurumla ilgili algılamalarından oluşmaktadır. Olumlu bir itibar, her kurum için yaşamsal bir öneme sahip olmakta ve kuruma önemli bir rekabet avantajı
sağlamaktadır. İtibarın kazanılması uzun bir süreci içermekte, yeterli önlemler alınmadığı takdirde kısa sürede yitirilebilmektedir. Bu nedenle kurumların itibarlarını etkili bir şekilde yönetmeleri gerekmektedir. Yeni iletişim teknolojileri ile birlikte ortaya çıkan yenilikler, kurumlara itibarlarını yönetmeleri açısından büyük olanaklar sunmaktadır. Bu yeniliklerden biri olan sosyal medyanın nasıl kullanıldığı, kurumların itibarını etkilemektedir. Çünkü uzun yıllar yapılan çalışmalar sonucu elde edilen itibarın sosyal medyada bir anda kaybedilmesi ya da tam tersine olumlu yönde itibar kazanılması mümkündür. Dolayısıyla betimsel nitelikteki bu araştırmanın amacı, kurumsal itibar ve sosyal medya ilişkisini ele almak ve sosyal medyanın kurumsal itibar açısından önemini değerlendirmektir. Bu kapsamda sosyal medya ve kurumsal itibar kavramları açıklanmış, ardından kurumsal itibar sürecinde sosyal medyanın hangi işlevi yerine getirdiği ortaya koyulmuştur. Çalışma, konu ile ilgili yapılacak araştırmalar için bir temel oluşturma niteliği taşımaktadır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Communication and Media Studies |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | June 1, 2015 |
Submission Date | June 1, 2015 |
Published in Issue | Year 2015 Volume: 5 Issue: 1 |