BibTex RIS Cite

JAPONYA’NIN YABANCI PAZARLARA GİRİŞ STRATEJİLERİ

Year 2005, Volume: 5 Issue: 1, 99 - 108, 01.05.2005

Abstract

Son yıllarda yaşanan hızlı gelişmeler ve artan rekabet şirketlerin yalnızca yerli pazarlara üretim ve satış yapmasını engellemekte, yabancı pazarlar için kaynaklarını ve yatırımlarını dış pazarlara da yönlendirmelerine de neden olmaktadır. Bu durumda işletmeler belirli bir pazara karar verdikten sonra bu pazara en iyi giriş yolunun hangisi olduğuna karar vermek durumundadırlar. Yaptıkları yatırımlarla dünyanın dört bir tarafına yayılan, ihracatı, girişimleri ve satın alımlarıyla dünya pazarlarını baştan sona fetheden Japon çokuluslu şirketleri de yabancı pazarlara çeşitli şekillerde girmekte ve başarılı yatırımlarıyla dünya ticaret hacminde önemli pay sahibi olmaktadırlar. Buradan yola çıkarak bu çalışmada Japon ekonomisinin gelişimi ve Japon çokuluslu şirketlerinin yabancı pazarlara giriş stratejileri incelenmiştir

References

  • BALASSA, Bela ve NOLAND Marcus (1998): Japan in The World Economy, Institue for International Economics, Washington.
  • CAPITAL (1991): “Japon Şirketleri Nasıl Dünyaya Egemen Oldular”, Eylül, 1(9), 5–8.
  • CHRISTMAN, Ed ve MCCLURE, Steve (1997): “Japan Exports Become Harder For U.S. Firms”, Billboard, 28.06.1997.
  • CZINKOTA, Michael R ve RONKAINENN, Ilkka A (1996): Global Marketing, New York; The Dryden Press.
  • DELIOS, Andrew ve ENSIGN, Prescott C. (2000): “A Subnational Analysis of Japanese Direct Investment In Canada”, Canadian Journal of Administrative Sciences, 17 (1), March, 38–52.
  • DENG, Liping (1997): “Understanding Japanese Direct Investment in China (1985–1993): An Intercultural Analysis”, American Journal of Economics & Sociology; 56(1), 115–128.
  • DİEK Bülten (1996): “Japonya ve Türkiye ile İlişkileri”; . Ekim, 1–8.
  • DİEK Bülten (1998): “Japonya Ekonomik Gelişmeler”, Mayıs.
  • DONNET, Pierre-Antoine (1992): Japonya Dünyayı Satın Alıyor, Varlık Yayınları, İstanbul.
  • DOUGLAS P. Susan ve CRAIG Samuel (1995): Global Marketing Strategy, Mc Graw-Hill Inc, New York.
  • EXPORT (2000):“Hedef Pazarlar”,Temmuz, 27– 28.
  • GENESTRE, Alain, HERBIG, Paul ve SHAO, Alan T. (1995): Japanese International Marketing Strategy, Marketing Intelligence&Planning, 13(11), 36–46.
  • HAMEL, Gary ve PRAHALAD C.K. (1996): Geleceği Kazanmak, İnkılap Kitabevi, İstanbul.
  • İGEME (1995): “Japon Piyasasının Özellikleri ve İhracat İmkanlarımız”; İGEME Araştırma ve Geliştirme Başkanlığı; İstanbul.
  • İHRACATTA GÖRÜNÜM (1995): “Bir Felaketin Yarattığı Dev...”, Türkiye İhracatçılar Meclisi; Sayı 4, İstanbul; 23–25.
  • İNTERMEDYA EKONOMİ (1996): “Japonya’nın Çin İstilası”, 31.03.1996.
  • JETRO WHITE PAPER ON FOREIGN DIRECT INVESTMENT (2001): “Accelerated Corporate Realignment Through Mergers And Acquisıtions”; Japan External Trade Organization, Tokyo.
  • JETRO WHITE PAPER ON INTERNATIONAL TRADE (2000): “World Trade Increasingly Affected By Information Technology”, Japan External Trade Organization, Tokyo.
  • JONES, S. Randall (1991): “Japanese Direct Investment In The United States”, Asian Affair: An American Review; 18(3), 167–179.
  • KALAYCIOĞLU Sema ve GÖNEL Feride (1998): “Uzak Doğu Ekonomileri Ders Notları”, Yıldız Teknik Üniversitesi İİBF, İstanbul. KANABAYASHI, Masayoshi (2001): “Japanese Firms Find New Reasons to Look to Asia”, Wall Street Journal, 15 March.
  • KIRÇOVA, İbrahim (1992): “Japon Dış Ticaret Sermaye Şirketleri Modeli: Sogo- Shosha”, Katılım, YTU Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul, 55–72.
  • KOZLU, Cem (1993): Sogo Şoşa: Dışa Açılmada Bir Japon Dersi, Bilkom Yayınları, İstanbul.
  • KOZLU, Cem (1996): Türkiye Mucizesi İçin Vizyon Arayışları Ve Asya Modelleri, Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, No: 335, Ankara.
  • MAKINO, Shige ve DELIOS, Adrew (1996): “Local Knowledge Transfer and Performance: Implications For Alliance Formation in Asia”, Journal of International Business Studies, 27(5), 905–934. 108
  • MCMILLAN, J. Charles (1996): The Japanese Industrial System, Walter de Gruyter & Co, NewYork.
  • NIPPON (2000): Japan External Trade Organization, Tokyo.
  • ÖZYAPRAK, Suat (1995): “Bir Felaketin Yarattığı Dev”, İhracatta Görünüm, Türkiye İhracatçılar Meclisi, Kasım (4), 23–25.
  • PADMANABHAN, Prasad ve CHO Kang Rae (1996): “Ownership Strategy for a Foreign Affiliate: An Empirical Investigation of Japanese Firms”, Management International Review, 36(1), 45-65.
  • PALIWODA, J. Stanley ve THOMAS, Michael J (1998): International Marketing, ButterworthHeinemann Inc; Oxford.
  • PRESIDENTS & PRIME MINISTERS (1996) “China-Japan”, May-Jun, 5(3), 17.
  • SALAH, Hassan S. ve BLACKWELL, Roger D (1994): Global Marketing Perspectives and Cases, The Dryden Pres, Orlando.
  • SCHWARTZ L. Sandra ve ZIEMBA William T (1999): “The Effect of Japanese Investment on the World Economy: A Six Country Study 1970– 1991”, The Journal of Asian Studies, Feb, 137–138.
  • TAN, Benjamin ve VERTINSKY Ilan (1996): “Foreign Direct Investment By Japanese Electronics Firms in The United States and Canada: Modelling The Timing of Entry”, Journal of Business Studies, 27 (4), 655–681.
  • TAYLOR, R. Charles, ZOU, Shaoming ve OSLAND, Gregory E. (2000): “Foreign Market Strategies of Japanese MNCs”, International Marketing Review, 17(2), 146–163.
  • TEPSTRA, Vern ve SARATHY Ravi (1997): International Marketing; The Dryden Press; Orlando.
  • WHITE PAPER ON INTERNATIONAL TRADE (1999): Japan External Trade Organization Trade Statistics, Tokyo.
  • WISEMAN, Paul (2001): “Faltering Japan Unable to Lead Asia as USA Slows”, USA Today, 16 March 2001.
  • YAMAMOTO, Gonca Telli (1993): “Japonya Ekonomisi ve Dünyayı Saran Ticaret Ağı: Sogo Şoşalar”, Dünya, 08.06.1993.
Year 2005, Volume: 5 Issue: 1, 99 - 108, 01.05.2005

Abstract

Competition and rapidly changes not only obstruct firms to product and sell for their domestic markets, also cause to orientate their resources and investments to foreign markets. Firms have to decide for target market first, then have to decide the best ways to enter specific markets. Japanese multinational companies spreading all over the world by entring foreign markets in different ways and get considerable share in world trade through their successful investments. In this article Japanese economic developments, and foreign market entry strategies for Japanese multinational joint companies examined

References

  • BALASSA, Bela ve NOLAND Marcus (1998): Japan in The World Economy, Institue for International Economics, Washington.
  • CAPITAL (1991): “Japon Şirketleri Nasıl Dünyaya Egemen Oldular”, Eylül, 1(9), 5–8.
  • CHRISTMAN, Ed ve MCCLURE, Steve (1997): “Japan Exports Become Harder For U.S. Firms”, Billboard, 28.06.1997.
  • CZINKOTA, Michael R ve RONKAINENN, Ilkka A (1996): Global Marketing, New York; The Dryden Press.
  • DELIOS, Andrew ve ENSIGN, Prescott C. (2000): “A Subnational Analysis of Japanese Direct Investment In Canada”, Canadian Journal of Administrative Sciences, 17 (1), March, 38–52.
  • DENG, Liping (1997): “Understanding Japanese Direct Investment in China (1985–1993): An Intercultural Analysis”, American Journal of Economics & Sociology; 56(1), 115–128.
  • DİEK Bülten (1996): “Japonya ve Türkiye ile İlişkileri”; . Ekim, 1–8.
  • DİEK Bülten (1998): “Japonya Ekonomik Gelişmeler”, Mayıs.
  • DONNET, Pierre-Antoine (1992): Japonya Dünyayı Satın Alıyor, Varlık Yayınları, İstanbul.
  • DOUGLAS P. Susan ve CRAIG Samuel (1995): Global Marketing Strategy, Mc Graw-Hill Inc, New York.
  • EXPORT (2000):“Hedef Pazarlar”,Temmuz, 27– 28.
  • GENESTRE, Alain, HERBIG, Paul ve SHAO, Alan T. (1995): Japanese International Marketing Strategy, Marketing Intelligence&Planning, 13(11), 36–46.
  • HAMEL, Gary ve PRAHALAD C.K. (1996): Geleceği Kazanmak, İnkılap Kitabevi, İstanbul.
  • İGEME (1995): “Japon Piyasasının Özellikleri ve İhracat İmkanlarımız”; İGEME Araştırma ve Geliştirme Başkanlığı; İstanbul.
  • İHRACATTA GÖRÜNÜM (1995): “Bir Felaketin Yarattığı Dev...”, Türkiye İhracatçılar Meclisi; Sayı 4, İstanbul; 23–25.
  • İNTERMEDYA EKONOMİ (1996): “Japonya’nın Çin İstilası”, 31.03.1996.
  • JETRO WHITE PAPER ON FOREIGN DIRECT INVESTMENT (2001): “Accelerated Corporate Realignment Through Mergers And Acquisıtions”; Japan External Trade Organization, Tokyo.
  • JETRO WHITE PAPER ON INTERNATIONAL TRADE (2000): “World Trade Increasingly Affected By Information Technology”, Japan External Trade Organization, Tokyo.
  • JONES, S. Randall (1991): “Japanese Direct Investment In The United States”, Asian Affair: An American Review; 18(3), 167–179.
  • KALAYCIOĞLU Sema ve GÖNEL Feride (1998): “Uzak Doğu Ekonomileri Ders Notları”, Yıldız Teknik Üniversitesi İİBF, İstanbul. KANABAYASHI, Masayoshi (2001): “Japanese Firms Find New Reasons to Look to Asia”, Wall Street Journal, 15 March.
  • KIRÇOVA, İbrahim (1992): “Japon Dış Ticaret Sermaye Şirketleri Modeli: Sogo- Shosha”, Katılım, YTU Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul, 55–72.
  • KOZLU, Cem (1993): Sogo Şoşa: Dışa Açılmada Bir Japon Dersi, Bilkom Yayınları, İstanbul.
  • KOZLU, Cem (1996): Türkiye Mucizesi İçin Vizyon Arayışları Ve Asya Modelleri, Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, No: 335, Ankara.
  • MAKINO, Shige ve DELIOS, Adrew (1996): “Local Knowledge Transfer and Performance: Implications For Alliance Formation in Asia”, Journal of International Business Studies, 27(5), 905–934. 108
  • MCMILLAN, J. Charles (1996): The Japanese Industrial System, Walter de Gruyter & Co, NewYork.
  • NIPPON (2000): Japan External Trade Organization, Tokyo.
  • ÖZYAPRAK, Suat (1995): “Bir Felaketin Yarattığı Dev”, İhracatta Görünüm, Türkiye İhracatçılar Meclisi, Kasım (4), 23–25.
  • PADMANABHAN, Prasad ve CHO Kang Rae (1996): “Ownership Strategy for a Foreign Affiliate: An Empirical Investigation of Japanese Firms”, Management International Review, 36(1), 45-65.
  • PALIWODA, J. Stanley ve THOMAS, Michael J (1998): International Marketing, ButterworthHeinemann Inc; Oxford.
  • PRESIDENTS & PRIME MINISTERS (1996) “China-Japan”, May-Jun, 5(3), 17.
  • SALAH, Hassan S. ve BLACKWELL, Roger D (1994): Global Marketing Perspectives and Cases, The Dryden Pres, Orlando.
  • SCHWARTZ L. Sandra ve ZIEMBA William T (1999): “The Effect of Japanese Investment on the World Economy: A Six Country Study 1970– 1991”, The Journal of Asian Studies, Feb, 137–138.
  • TAN, Benjamin ve VERTINSKY Ilan (1996): “Foreign Direct Investment By Japanese Electronics Firms in The United States and Canada: Modelling The Timing of Entry”, Journal of Business Studies, 27 (4), 655–681.
  • TAYLOR, R. Charles, ZOU, Shaoming ve OSLAND, Gregory E. (2000): “Foreign Market Strategies of Japanese MNCs”, International Marketing Review, 17(2), 146–163.
  • TEPSTRA, Vern ve SARATHY Ravi (1997): International Marketing; The Dryden Press; Orlando.
  • WHITE PAPER ON INTERNATIONAL TRADE (1999): Japan External Trade Organization Trade Statistics, Tokyo.
  • WISEMAN, Paul (2001): “Faltering Japan Unable to Lead Asia as USA Slows”, USA Today, 16 March 2001.
  • YAMAMOTO, Gonca Telli (1993): “Japonya Ekonomisi ve Dünyayı Saran Ticaret Ağı: Sogo Şoşalar”, Dünya, 08.06.1993.
There are 38 citations in total.

Details

Other ID JA77DN96FS
Journal Section Research Article
Authors

Ebru Enginkaya This is me

Publication Date May 1, 2005
Published in Issue Year 2005 Volume: 5 Issue: 1

Cite

APA Enginkaya, E. (2005). JAPONYA’NIN YABANCI PAZARLARA GİRİŞ STRATEJİLERİ. Ege Academic Review, 5(1), 99-108.
AMA Enginkaya E. JAPONYA’NIN YABANCI PAZARLARA GİRİŞ STRATEJİLERİ. ear. May 2005;5(1):99-108.
Chicago Enginkaya, Ebru. “JAPONYA’NIN YABANCI PAZARLARA GİRİŞ STRATEJİLERİ”. Ege Academic Review 5, no. 1 (May 2005): 99-108.
EndNote Enginkaya E (May 1, 2005) JAPONYA’NIN YABANCI PAZARLARA GİRİŞ STRATEJİLERİ. Ege Academic Review 5 1 99–108.
IEEE E. Enginkaya, “JAPONYA’NIN YABANCI PAZARLARA GİRİŞ STRATEJİLERİ”, ear, vol. 5, no. 1, pp. 99–108, 2005.
ISNAD Enginkaya, Ebru. “JAPONYA’NIN YABANCI PAZARLARA GİRİŞ STRATEJİLERİ”. Ege Academic Review 5/1 (May 2005), 99-108.
JAMA Enginkaya E. JAPONYA’NIN YABANCI PAZARLARA GİRİŞ STRATEJİLERİ. ear. 2005;5:99–108.
MLA Enginkaya, Ebru. “JAPONYA’NIN YABANCI PAZARLARA GİRİŞ STRATEJİLERİ”. Ege Academic Review, vol. 5, no. 1, 2005, pp. 99-108.
Vancouver Enginkaya E. JAPONYA’NIN YABANCI PAZARLARA GİRİŞ STRATEJİLERİ. ear. 2005;5(1):99-108.