Despite human resource information systems (HRIS) being used more and more for various reasons in organizations, its success depends on many factors. One of the factors affecting the success of HRIS is also users. The purpose of this study is investigate perceptions for human resource information systems (HRIS) via technology acceptance model. Technology acceptance model (TAM) introduced by Davis (1985) which attempts to explain end users to computing technologies. TAM involved external variables, perceived ease of use, perceived usefulness, attitudes, behavioral intention and actual system use. In this study as an external variables software company HRIS training, in house HRIS training, software knowledge, hardware knowledge and programming knowledge has been included in the model and effect between variables were examined. Standardized questionnaire was applied to 302 HRIS users working in the Marmara region. After analyzing the questionnaires, the results were evaluated. As a result, software company HRIS training, in house HRIS training, software knowledge, hardware knowledge and programming knowledge have positive effect on perceived ease of use and perceived usefulness. Perceived ease of use and perceived usefulness have positive effect on behavioral intention, behavioral intention has positive effect on actual system use (HRIS usage). Although it is considered that attitudes have an impact on behavioral intention, in this study these findings were not supported
Human resource information system technology acceptance model HRIS education computer components information
İnsan kaynakları bilgi sistemleri (İKBS) işletmelerde çeşitli nedenlerle giderek daha fazla kullanılmaya başlanmasına rağmen başarısı birçok faktöre bağlıdır. İKBS başarısını etkileyen faktörlerden biri de kullanıcılardır. Bu çalışmanın amacı, insan kaynakları bilgi sistemleri kullanıcılarının sisteme yönelik algılarının teknoloji kabul modeli ile incelenmesidir. Teknoloji Kabul Modeli Davis (1985) tarafından geliştirilmiş ve dışsal değişkenler, algılanan fayda, algılanan kullanım kolaylığı, kullanıma yönelik tutum, davranışa yönelik niyet ve gerçekleşen davranış değişkenlerinden oluşmaktadır. Bu çalışmada dışsal değişken olarak yazılım şirketi İKBS eğitimi, kurum içi İKBS eğitimi, yazılım bilgisi, donanım bilgisi, programlama bilgisi modele dâhil edilmiş ve değişkenler arasındaki etki incelenmiştir. Araştırma kapsamında Marmara bölgesinde çalışan 302 İKBS kullanıcısına standardize anket uygulanmış, daha sonra anketler analiz edilmiş ve bulgular değerlendirilmiştir. Araştırma sonucuna göre; yazılım şirketi İKBS eğitimi, kurum içi İKBS eğitimi, yazılım bilgisi, donanım bilgisi, programlama bilgisi değişkenlerinin algılanan kullanım kolaylığı ve algılanan fayda üzerinde pozitif etkiye sahiptir. Algılanan kullanım kolaylığı algılanan fayda üzerinde pozitif etkiye sahiptir. Algılanan kullanım kolaylığı ve algılanan fayda niyet üzerinde; niyet ise gerçekleşen davranış (İKBS kullanımı) üzerinde pozitif etkiye sahiptir. Tutumun niyet üzerinde etkisinin olduğu düşünülmesine rağmen araştırma bulguları bu düşünceyi desteklememiştir
İnsan kaynakları bilgi sistemi teknoloji kabul modeli İKBS eğitimi bilgisayar bileşenleri bilgisi
Other ID | JA77NE75CV |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | August 1, 2015 |
Published in Issue | Year 2015 Volume: 15 Issue: 3 |