BibTex RIS Cite

The Effcet Of Accountants' Emotional Intelligence Level On Their Organizational Commitment

Year 2016, Volume: 16 Issue: 2, 287 - 302, 01.05.2016

Abstract

The purpose of this study is to measure the effects of accountant’s emotional intelligence level on their organizational commitments’. The relationships between emotional intelligence and organizational commitment have been examined by using Bar-On’s five–component model of emotional intelligence, and Meyer and Allen’s three-component model of organizational commitment. The authors’ analysis results of the data from a sample consisting of randomly selected accountants (Trainers, CA and CPA) who work dependent to accounting firms (CA and CPA firms) from various regions in Turkey (n=470) show emotional intelligence has a positive and significant effect on organizational commitment and also each of three sub-dimensions of organizational commitment: the affective, continuance, and normative organizational commitment

References

  • Abraham, R (1999) “Emotional intelligence in organizations: A conceptualization” Genetic, Social, and General Psychology Monographs, 125 (2): 209
  • Acar, F. (2002) “Duygusal zeka ve liderlik” Erciyes
  • Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12: 53-68. Acar, F. T. (2001) “Duygusal zeka yeteneklerinin göreve yönelik ve insana yönelik liderlik davranışları ile ilişkisi:
  • Banka şube müdürleri üzerine bir alan araştırması” Yayımlanmamış Doktora Tezi, İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Adeyemo, D. A. (2007) “Emotional intelligence and the relationship between job satisfaction and organizational commitment of employee in public parastatals in Oyo State, Nigeria” Pakistan Journal of Social Sciences, 4(2): 324-330.
  • Adiloğulları, İ. (2011) “Profesyonel futbolcularda duygusal zeka ile örgütsel bağlılık ilişkisi”.
  • Yayımlanmamış Doktora Tezi. Marmara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü. Aghdasi, S., Kiamanesh, A. R. ve Ebrahim, A. N. (2011) “Emotional intellignece and organizational commitment: Testing the mediatory role of occupational stress and job satisfaction” Procedia –
  • Social and Behavioral Sciences, 29: 1965-1976.
  • Akın, S. (2010) “Banka çalışanlarının duygusal zekalarının örgütsel bağlılıklarına etkisi üzeri bir araştırma” Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Niğde
  • Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Allen, N.J., ve Meyer, I.P. (1990) “The measurement and antecedents of affective, continuance, and normative commitment to the organization” Journal of Occupational Psychology, 91: 1-18.
  • Anari, N. N. (2012). “Teachers: emotional intelligence, job satisfaction, and organizational commitment”
  • Journal of Workplace Learning, 24 (4): 256-269. Arslan, R., Efe, D., ve Aydın, E. (2013). “Duygusal Zeka ve Örgütsel Bağlılık Arasındaki İlişki: Sağlık Çalışanları
  • Üzerinde Bir Araştırma” Journal of Alanya Faculty of Business/Alanya Isletme Fakültesi Dergisi, 5(3): 169-180
  • Babbie, E. (1990). Survey research methods.
  • Wadsworth, Belmont, CA Barbera, M. (1996). “The Future. Chartered
  • Accountants” Journal of New Zealand, 75 (11): 20-24. Bar-On, R. (2005). The Bar-On Model Of Emotional
  • Social Intelligence. In P. Fernández-Berrocal and N. Extremera (Guest Editors), Special Issue on Emotional Intelligence, Psicothema, 17. Bar-On, R., ve Parker, J. D. (2000) “Bar-On emotional quotient inventory: Youth version. Technical manual.
  • New York: Multi-Health Systems Bar-On, R. (1997). The Emotional Intelligence
  • Inventory (EQ-i): technical manual. Toronto, Canada: Multi-Health Systems. Becker, T. E. (1992). Foci and bases of commitment:
  • Are they distinctions worth making?. Academy of Management Journal, 35 (1), 232-244
  • Bozkurt, S., Doğan, A., Demirhan, A., & Erdin, C. (2007). Kuruma Bağlılık Ile Duygusal Zeka Arasındaki
  • İlişki Ve Banka Ve Sigorta Çalışanları Üzerine Bir Uygulama. International Emotional Intelligence and Communication Symposium: “On the Vision of Perfection in Professional Life, Mayıs, İzmir. Canbulat, S. (2007) Duygusal zekanın çalışanların iş doyumu üzerindeki etkisinin araştırılması.
  • Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Carmeli, A. (2003). The relationship between emotional intelligence and work attitudes, behaviour and outcomes: An examination among senior managers. Journal of Managerial Psychology, 18 (8), 813
  • Carson, K.D. & Carson, P.P. (1998). Career commitment, competencies and citizenship, Journal of Career Assessment, 6, 195‐208.
  • Cheng, B. S., Jiang, D. Y., & Riley, J. H. (2003).
  • Organizational commitment, supervisory commitment, and employee outcomes in Chinese context: Proximal hypothesis or global hypothesis? Journal of Organizational Behavior, 24, 313-334. Çakar, U., Arbak, Y. (2004). Modern yaklaşımlar ışığında değişen duygu zeka ilişkisi ve duygusal zeka.
  • Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6(3), 23–48 Çarıkçı, İ., Kanten, S. & Kanten, P. (2010). Kişilik, duygusal zeka ve örgütsel vatandaşlık davranışları arasındaki ilişkileri belirlemeye yönelik bir araştırma.
  • Journal of Süleyman Demirel University Institute of Social Sciences, 1 (11). Cengiz, E., Özden, B. (2003). Perakendecilikte Büyük
  • Alışveriş Merkezleri ve Tüketicilerin Büyük Alışveriş Merkezleri ile İlgili Tutumlarını Tespit Etmeye Yönelik Bir Araştırma, Ege Akademik Bakış, 3, 64-79. Daştan, Z. (2013). Çalışanların duygusal zeka düzeyleri ile iş etiğine bakış açıları arasındaki ilişki ve bir araştırma. Yayımlanmamış Yüksek Lisans
  • Tezi. İstanbul: Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Demirel, Y. (2009). Örgütsel Bağlılık ve Üretkenlik
  • Karşıtı Davranışlar Arasındaki İlişkiye Kavramsal Yaklaşım. İstanbul Ticaret Üniversitesi, Sosyal Bilimler Dergisi, 8 (15), 115-132
  • Doğan, S., Şahin, F. (2007). Duygusal zekâ: Tarihsel gelişimi ve örgütler için önemine kavramsal bir bakış. Ç.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Cilt 16, Sayı 1, 231-252
  • Doğan, N. (2009). Sınıf öğretmenlerinin duygusal zekaları ile örgütsel bağlılıkları arasındaki ilişki.
  • İstanbul: Maltepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Doğan, S. ve Demiral, S. (2007). Kurumların Başarısında
  • Duygusal Zekanın Rolü ve Önemi, Yönetim ve Ekonomi, 14 (1). Eren, E. (2012). Örgütsel davranış ve yönetim psikolojisi (13. Baskı). İstanbul: Beta Baskı A.Ş.
  • Erkuş, A. & Günlü, E. (2008). Duygusal zekanın dönüşümcü liderlik üzerine etkileri. İşletme Fakültesi
  • Dergisi, Cilt 9, sayı 2, 187-209. Eröz, S. S. (2011). Duygusal zeka ve iletişim arasındaki ilişki: Bir uygulama. Yayımlanmamış Doktora Tezi.
  • Bursa: Uludağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. French, G.R. & R.E. Coppage (2000). Educational Issues
  • Challenging the Future of the Accounting Profession. Ohio CPA Journal, 59 (3), 69-73. Gammie, B., E. Gammie and E. Cargill (2002). Personal
  • Skills Development in the Accounting Curriculum. Accounting Education, 11 (1), 63-78. Goleman, D. (2012). İşbaşında duygusal zeka (10. baskı) (çev. H. Balkara). İstanbul: Varlık Yayınları A.Ş.
  • Goleman, D. (1995). Emotional Intelligence, New York: Bantum Books.
  • Gursoy, D., & Gavcar, E. (2003). International leisure tourists’ involvement profile. Annals of Tourism Research, 30(4), 906-926.
  • Güleryüz, G., Güney, S., Aydın, E.M., & Aşan, O. (2008). The mediating effect of job satisfaction between emotional intelligence and organizational commitment of nurses: A questionnaire survey.
  • International Journal of Nursing Studies, 45, 1625
  • Güney, S. (2004). Davranıs Bilimleri. (2.Baskı). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Günlük, M., Özer, G., & Özcan, M. (2013) İş
  • Memnuniyetinin Muhasebecilerin Örgütsel Bağlılık ve İşten Ayrılma Eğilimleri Üzerindeki Etkisi, Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi, 9(20), s. 55-74. Gürbüz, S., & Yüksel, M. (2008). Çalışma ortamında duygusal zeka: İş performansı, iş tatmini, örgütsel vatandaşlık davranışı ve bazı demografik özelliklerle ilişkisi. Doğuş Üniversitesi Dergisi, 9(2), 174-190.
  • Gürsoy, A. (2005). Liderlikte duygusal zeka.
  • Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Manisa: Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Hair, F.J., Black, C.W., Babin, J.B., Anderson, E.R., & Totham, L.R. (2005). Multivariate data analysis.
  • Person Printice Hall, Sixth Edition, New Jersey. Hall, M., Smith, D., & Smith, K. L. (2005). Accountants’ commitment to their profession: considering multiple dimensions of professional commitment and opportunities for future research. Behavioral
  • Research in Accounting, 17(1), 89-109. Humphreys, J., Brunsen, B., & Davis, D. (2005).
  • Emotional structure and commitment: implications for health care management. Journal of Health Organization and Management, 19, 120-12. İşmen, A. E. (2001). Duygusal zeka ve problem çözme.
  • M.Ü. Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, , 111-124. Jones, G.E. and A. Abraham (2007). Education
  • Implications of the Changing Role of Accountants: Perceptions of Practitioners, Academics and Students”, The Quantitative Analysis of Teaching and Learning in Business, Economics and Commerce, Forum Proceedings, The University of Melbourne, 9 February, 89-105. Kalbers, L.P., & Cenker,W.J. (2007). Organizational commitment and auditors in public accounting,
  • Managerial Auditing Journal, 22 (4), 354-375. Kavcar, B. (2011). Duygusal zeka ile akademik başarı ve bazı demografik değişkenlerin ilişkileri: Bir devlet üniversitesi örneği. Yayımlanmamış Doktora Tezi.
  • Ankara: Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Malhotra, N. K. (1999). Marketing research. 3.edition.,
  • Upper Saddle River, Prentice Hall, New Jersey Mathieu, I., & Zajac, D. (1990). A review and meta- analysis of the antecedents, correlates, and consequences of organizational commitment.
  • Psychological Bulletin, 108, 171-194. Mayer, J. D., Salovey, P. and Caruso D. (1997), In R.
  • Sternberg (2000), Models of Emotional Intelligence.
  • Handbook of Intelligence, Cambridge, UK: Cambridge University Press. 396-420. Meyer, J.P., & Allen, N.J. (1984). Testing the ‘side- bet theory’ of organizational commitment: Some methodological considerations. Journal of Applied Psychology, 69, 372-378.
  • Meyer, J.P., Allen, N.J., & Smith, C.A (1993). Commitment to organizations and occupations: Extension and test of a three-component conceptualization. Journal of Applied Psychology, 78, 538-551.
  • Meyer, J. P., & Allen, N. J. (1997). Commitment in the workplace: Theory, research, and application. Sage.
  • Meyer, J. P., Allen, N. J., & Topolnytsky, L. (1998).
  • Commitment in a changing world of work. Psychologie Canadienne, 39 (1-2), 83-93. Meyer, J. P., Stanley, D. J., Herscovitch, L., & Topolnytsky, L. (2002). Affective, continuance, and normative commitment to the organization: A meta-analysis of antecedents, correlates, and consequences. Journal of Vocational Behavior, 61, 20-52.
  • Mitchell, V.W. (1994). 30 Years of perceived of risk: Some research issues. Paper presented at the Academy of
  • Marketing Science Conference, Developments in Marketing Science, Nashville. Mohamadkhani, K. & Lalardi, M. N. (2012). Emotional intelligence and organizational c o m m i t m e n t between the hotel staff in Tehran. American Journal of Business and Management, 1 (2), 54-59.
  • Morris, I., & Sherman, J.D. (1981). Generalizability of an organizational commitment model. Academy of
  • Management Journal, 24, 512-526. Mottaz, C. J. (1987). An analysis of the relationship between work satisfaction and organizational commitment. The Sociological Quarterly, 28 (4), 541
  • Mowday, R.T., Steers, R.M., & Porter, L.W. (1979). The measurement of organizational commitment. Journal of Vocational Behavior, 14, 224-247.
  • Mowday, R., Porter, L., & Steers, R. (1982). Employee- organization linkages: The psychology of commitment, absenteeism and turnover. New York: Academic Press.
  • Mumcuoğlu, Ö. (2002). Bar-on duygusal zeka testi
  • Türkçe dilsel Eşdeğerlik, güvenilirlik ve geçerlilik çalışması. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Nicholls, S., Wegener, M., Bay, D & Cook, G.L. (2012).
  • Emotional Intelligence Tests: Potential Impacts on the Hiring Process for Accounting Students. Accounting Education, 2012, vol. 21, issue 1, pages 75-95
  • Nikolaou, I., & Tsaousis, I. (2002). Emotional intelligence in the workplace: Exploring its effects on occupational stress and organizational commitment.
  • The International Journal of Organizational Analysis, (4), 327-342. Nunally, J. C., (1978), Psychometric theory. McGraw- Hill, New York.
  • O’Reilly, C. III; Chatman, J. (1986). Organizational commitment and psychological attechment:
  • The effects of compliance, identificaiton, and internalization on prosocial behavior. Journal of Applied Psychology, 71(3); 492-499. Ölçüm Ç. M. (2004). Örgüt Kültürü ve Örgütsel Bağlılık.
  • Ankara: Nobel Yayınları. Özyer, K. (2004). Duygusal zeka ile örgütsel bağlılık ve bağlılığın alt formları arasındaki ilişkilerin saptanmasına yönelik ampirik bir çalışma.
  • Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Porter, L.W., Steers, R.M., Mowday, R.T., & Boulian, P.V. (1974). Organizational commitment, job satisfaction, and turnover among psychiatric technicians. Journal of Applied Psychology, 59, 603-609.
  • Rathi, N. P., & Rastogi, R. (2009). Assessing the relationship between emotional intelligence, occupational self-efficacy and organizational commitment. Journal of the Indian Academy of Applied Psychology, 35, 93-102.
  • Ravichandran, T. & Arun, R., (1999). Total quality management in information systems development:
  • Key constructs and relationship. Journal of Management Information Systems, 16(3), 119-156. Reiff, H.B., Bramel M.H., Hatzes N.M., & Gibbon T. (2001).
  • The relation of learning disabilities and gender with emotional intelligence in college students. Journal of Learning Disabilities, 34, Jaunary/February, 1, 66-78. Rooy, V., David, L., Viswesvaran, Chockalingam. (2004).
  • Emotional intelligence: a meta-analytic investigation of predictive validity and nomological net. Journal of Vocational Behavior, 65, 71–95. Rozell, E. J., Pettijohn, C. E., & Parker, R. S. (2004).
  • Customer oriented selling: Exploring the roles of emotional intelligence and organizational commitment. Psychology & Marketing, 21(6), 405- Salovey, P. ve J.D. Mayer (1990). Emotional Intelligence.
  • Imagination, Cognition and Personality, 9 (3), 185- Santos, J.R.A. (1999). Cronbach’s alpha: A tool for assessing the reliability of scales. Journal of Extension, 37(2), 1-5.
  • Sarboland, K. (2012). Assessment of relationship between emotional intelligence and organizational commitment of employees: a case study of tax affairs offices. Journal of Basic and Applied Scientific Research, 2 (5), 5164-5168.
  • Schyns, B. ve Meindl, J.R. (2006). Emotionalizing leadership in a cross-cultural context. Advances in
  • Global Leadership, 4, 39–58. Sharma, S. (1996) Applied multivariate techniques.
  • John Wiley&Sons Inc., New York Singh, S. (2004). Development of a measure of emotional intelligence. Psychological Studies, 49, 141
  • Sinha, A.K. & Jain, A.K. (2004). Emotional intelligence:
  • Imperative for the organizationally relevant outcomes. Psychological Studies, 49, 81-96. Steers, R. M. (1977). Antecedents and outcomes of organizational commitment. Administrative Science Quarterly, 22, 46-56.
  • Stys, Y. & Brown, S.L. (2004). A Review of the emotional intelligence literature and implications for corrections research report. Research Branch Correctional Service of Canada.
  • Stuller, J. (1997). Edging toward respectability. Training, 34 (6), 43-48.
  • Sung, H. S., Hwang, M. S., Kim, K. S., Chun, N. M. (2010).
  • Influence of clinical nurse specialists’ emotional intelligence on their organizational commitment and turnover intention. Korean Academy of Nursing Administration, 16 (3), 259-266. Wasti, S. A. (2002). Affective and continuance commitment to the organization: Test of an integrated model in the Turkish context. International Journal of
  • Intercultural Relations, 26, 525-550. Weerdt, M. & Rossi, G. (2012) The Bar-On Emotional
  • Quotient Inventory (EQ-i): Evaluation of Psychometric Aspects in the Dutch Speaking Part of Belgium, Selected Papers, 145-172
  • Wong, C., & Law, K. S. (2002). The effects of leader and follower emotion intelligence on performance and attitude: An exploratory study. The Leadership Quarterly. 13(3), 243-274.
  • Yaylacı, G. Ö. (2006). Kariyer planlama ve gelişiminde duygusal zeka faktörü. OMÜ Eğitim Fakültesi Dergisi, , 73-86.
  • Yüksel, M. (2006). Duygusal zeka ve performans ilişkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Erzurum:
  • Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Zangaro, G. A. (2001). Organizational commitment: A concept analysis. Nursing Forum, 36 (2), 14-22

MUHASEBECİLERİN DUYGUSAL ZEKA DÜZEYLERİNİN ÖRGÜTSEL BAĞLILIKLARI ÜZERİNDEKİ ETKİSİ

Year 2016, Volume: 16 Issue: 2, 287 - 302, 01.05.2016

Abstract

Bu çalışmanın amacı, muhasebecilerin duygusal zeka düzeylerinin, örgütsel bağlılık ve boyutları üzerindeki etkisini ölçmektir. Duygusal zeka ve örgütsel bağlılık değişkenleri arasındaki ilişkiler Bar-On (1997) tarafından geliştirilen ve beş alt boyuttan oluşan duygusal zeka modeli ile Meyer ve Allen (1984;1997) tarafından geliştirilen ve üç alt boyuttan oluşan örgütsel bağlılık modeli ele alınarak incelenmiştir. Türkiye’nin çeşitli illerindeki muhasebe bürolarında bağımlı olarak çalışan toplam 470 muhasebecinin katılımıyla oluşan örneklemden toplanan veriler esas alınarak yapılan analizlerin sonuçları muhasebecilerin duygusal zeka düzeylerinin gerek örgütsel bağlılığında; gerekse örgütsel bağlılığın alt boyutları olan duygusal, devam ve normatif bağlılıkları üzerinde istatistiksel olarak anlamlı ve pozitif yönde bir etkisinin olduğunu göstermektedir

References

  • Abraham, R (1999) “Emotional intelligence in organizations: A conceptualization” Genetic, Social, and General Psychology Monographs, 125 (2): 209
  • Acar, F. (2002) “Duygusal zeka ve liderlik” Erciyes
  • Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12: 53-68. Acar, F. T. (2001) “Duygusal zeka yeteneklerinin göreve yönelik ve insana yönelik liderlik davranışları ile ilişkisi:
  • Banka şube müdürleri üzerine bir alan araştırması” Yayımlanmamış Doktora Tezi, İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Adeyemo, D. A. (2007) “Emotional intelligence and the relationship between job satisfaction and organizational commitment of employee in public parastatals in Oyo State, Nigeria” Pakistan Journal of Social Sciences, 4(2): 324-330.
  • Adiloğulları, İ. (2011) “Profesyonel futbolcularda duygusal zeka ile örgütsel bağlılık ilişkisi”.
  • Yayımlanmamış Doktora Tezi. Marmara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü. Aghdasi, S., Kiamanesh, A. R. ve Ebrahim, A. N. (2011) “Emotional intellignece and organizational commitment: Testing the mediatory role of occupational stress and job satisfaction” Procedia –
  • Social and Behavioral Sciences, 29: 1965-1976.
  • Akın, S. (2010) “Banka çalışanlarının duygusal zekalarının örgütsel bağlılıklarına etkisi üzeri bir araştırma” Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Niğde
  • Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Allen, N.J., ve Meyer, I.P. (1990) “The measurement and antecedents of affective, continuance, and normative commitment to the organization” Journal of Occupational Psychology, 91: 1-18.
  • Anari, N. N. (2012). “Teachers: emotional intelligence, job satisfaction, and organizational commitment”
  • Journal of Workplace Learning, 24 (4): 256-269. Arslan, R., Efe, D., ve Aydın, E. (2013). “Duygusal Zeka ve Örgütsel Bağlılık Arasındaki İlişki: Sağlık Çalışanları
  • Üzerinde Bir Araştırma” Journal of Alanya Faculty of Business/Alanya Isletme Fakültesi Dergisi, 5(3): 169-180
  • Babbie, E. (1990). Survey research methods.
  • Wadsworth, Belmont, CA Barbera, M. (1996). “The Future. Chartered
  • Accountants” Journal of New Zealand, 75 (11): 20-24. Bar-On, R. (2005). The Bar-On Model Of Emotional
  • Social Intelligence. In P. Fernández-Berrocal and N. Extremera (Guest Editors), Special Issue on Emotional Intelligence, Psicothema, 17. Bar-On, R., ve Parker, J. D. (2000) “Bar-On emotional quotient inventory: Youth version. Technical manual.
  • New York: Multi-Health Systems Bar-On, R. (1997). The Emotional Intelligence
  • Inventory (EQ-i): technical manual. Toronto, Canada: Multi-Health Systems. Becker, T. E. (1992). Foci and bases of commitment:
  • Are they distinctions worth making?. Academy of Management Journal, 35 (1), 232-244
  • Bozkurt, S., Doğan, A., Demirhan, A., & Erdin, C. (2007). Kuruma Bağlılık Ile Duygusal Zeka Arasındaki
  • İlişki Ve Banka Ve Sigorta Çalışanları Üzerine Bir Uygulama. International Emotional Intelligence and Communication Symposium: “On the Vision of Perfection in Professional Life, Mayıs, İzmir. Canbulat, S. (2007) Duygusal zekanın çalışanların iş doyumu üzerindeki etkisinin araştırılması.
  • Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Carmeli, A. (2003). The relationship between emotional intelligence and work attitudes, behaviour and outcomes: An examination among senior managers. Journal of Managerial Psychology, 18 (8), 813
  • Carson, K.D. & Carson, P.P. (1998). Career commitment, competencies and citizenship, Journal of Career Assessment, 6, 195‐208.
  • Cheng, B. S., Jiang, D. Y., & Riley, J. H. (2003).
  • Organizational commitment, supervisory commitment, and employee outcomes in Chinese context: Proximal hypothesis or global hypothesis? Journal of Organizational Behavior, 24, 313-334. Çakar, U., Arbak, Y. (2004). Modern yaklaşımlar ışığında değişen duygu zeka ilişkisi ve duygusal zeka.
  • Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6(3), 23–48 Çarıkçı, İ., Kanten, S. & Kanten, P. (2010). Kişilik, duygusal zeka ve örgütsel vatandaşlık davranışları arasındaki ilişkileri belirlemeye yönelik bir araştırma.
  • Journal of Süleyman Demirel University Institute of Social Sciences, 1 (11). Cengiz, E., Özden, B. (2003). Perakendecilikte Büyük
  • Alışveriş Merkezleri ve Tüketicilerin Büyük Alışveriş Merkezleri ile İlgili Tutumlarını Tespit Etmeye Yönelik Bir Araştırma, Ege Akademik Bakış, 3, 64-79. Daştan, Z. (2013). Çalışanların duygusal zeka düzeyleri ile iş etiğine bakış açıları arasındaki ilişki ve bir araştırma. Yayımlanmamış Yüksek Lisans
  • Tezi. İstanbul: Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Demirel, Y. (2009). Örgütsel Bağlılık ve Üretkenlik
  • Karşıtı Davranışlar Arasındaki İlişkiye Kavramsal Yaklaşım. İstanbul Ticaret Üniversitesi, Sosyal Bilimler Dergisi, 8 (15), 115-132
  • Doğan, S., Şahin, F. (2007). Duygusal zekâ: Tarihsel gelişimi ve örgütler için önemine kavramsal bir bakış. Ç.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Cilt 16, Sayı 1, 231-252
  • Doğan, N. (2009). Sınıf öğretmenlerinin duygusal zekaları ile örgütsel bağlılıkları arasındaki ilişki.
  • İstanbul: Maltepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Doğan, S. ve Demiral, S. (2007). Kurumların Başarısında
  • Duygusal Zekanın Rolü ve Önemi, Yönetim ve Ekonomi, 14 (1). Eren, E. (2012). Örgütsel davranış ve yönetim psikolojisi (13. Baskı). İstanbul: Beta Baskı A.Ş.
  • Erkuş, A. & Günlü, E. (2008). Duygusal zekanın dönüşümcü liderlik üzerine etkileri. İşletme Fakültesi
  • Dergisi, Cilt 9, sayı 2, 187-209. Eröz, S. S. (2011). Duygusal zeka ve iletişim arasındaki ilişki: Bir uygulama. Yayımlanmamış Doktora Tezi.
  • Bursa: Uludağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. French, G.R. & R.E. Coppage (2000). Educational Issues
  • Challenging the Future of the Accounting Profession. Ohio CPA Journal, 59 (3), 69-73. Gammie, B., E. Gammie and E. Cargill (2002). Personal
  • Skills Development in the Accounting Curriculum. Accounting Education, 11 (1), 63-78. Goleman, D. (2012). İşbaşında duygusal zeka (10. baskı) (çev. H. Balkara). İstanbul: Varlık Yayınları A.Ş.
  • Goleman, D. (1995). Emotional Intelligence, New York: Bantum Books.
  • Gursoy, D., & Gavcar, E. (2003). International leisure tourists’ involvement profile. Annals of Tourism Research, 30(4), 906-926.
  • Güleryüz, G., Güney, S., Aydın, E.M., & Aşan, O. (2008). The mediating effect of job satisfaction between emotional intelligence and organizational commitment of nurses: A questionnaire survey.
  • International Journal of Nursing Studies, 45, 1625
  • Güney, S. (2004). Davranıs Bilimleri. (2.Baskı). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Günlük, M., Özer, G., & Özcan, M. (2013) İş
  • Memnuniyetinin Muhasebecilerin Örgütsel Bağlılık ve İşten Ayrılma Eğilimleri Üzerindeki Etkisi, Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi, 9(20), s. 55-74. Gürbüz, S., & Yüksel, M. (2008). Çalışma ortamında duygusal zeka: İş performansı, iş tatmini, örgütsel vatandaşlık davranışı ve bazı demografik özelliklerle ilişkisi. Doğuş Üniversitesi Dergisi, 9(2), 174-190.
  • Gürsoy, A. (2005). Liderlikte duygusal zeka.
  • Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Manisa: Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Hair, F.J., Black, C.W., Babin, J.B., Anderson, E.R., & Totham, L.R. (2005). Multivariate data analysis.
  • Person Printice Hall, Sixth Edition, New Jersey. Hall, M., Smith, D., & Smith, K. L. (2005). Accountants’ commitment to their profession: considering multiple dimensions of professional commitment and opportunities for future research. Behavioral
  • Research in Accounting, 17(1), 89-109. Humphreys, J., Brunsen, B., & Davis, D. (2005).
  • Emotional structure and commitment: implications for health care management. Journal of Health Organization and Management, 19, 120-12. İşmen, A. E. (2001). Duygusal zeka ve problem çözme.
  • M.Ü. Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, , 111-124. Jones, G.E. and A. Abraham (2007). Education
  • Implications of the Changing Role of Accountants: Perceptions of Practitioners, Academics and Students”, The Quantitative Analysis of Teaching and Learning in Business, Economics and Commerce, Forum Proceedings, The University of Melbourne, 9 February, 89-105. Kalbers, L.P., & Cenker,W.J. (2007). Organizational commitment and auditors in public accounting,
  • Managerial Auditing Journal, 22 (4), 354-375. Kavcar, B. (2011). Duygusal zeka ile akademik başarı ve bazı demografik değişkenlerin ilişkileri: Bir devlet üniversitesi örneği. Yayımlanmamış Doktora Tezi.
  • Ankara: Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Malhotra, N. K. (1999). Marketing research. 3.edition.,
  • Upper Saddle River, Prentice Hall, New Jersey Mathieu, I., & Zajac, D. (1990). A review and meta- analysis of the antecedents, correlates, and consequences of organizational commitment.
  • Psychological Bulletin, 108, 171-194. Mayer, J. D., Salovey, P. and Caruso D. (1997), In R.
  • Sternberg (2000), Models of Emotional Intelligence.
  • Handbook of Intelligence, Cambridge, UK: Cambridge University Press. 396-420. Meyer, J.P., & Allen, N.J. (1984). Testing the ‘side- bet theory’ of organizational commitment: Some methodological considerations. Journal of Applied Psychology, 69, 372-378.
  • Meyer, J.P., Allen, N.J., & Smith, C.A (1993). Commitment to organizations and occupations: Extension and test of a three-component conceptualization. Journal of Applied Psychology, 78, 538-551.
  • Meyer, J. P., & Allen, N. J. (1997). Commitment in the workplace: Theory, research, and application. Sage.
  • Meyer, J. P., Allen, N. J., & Topolnytsky, L. (1998).
  • Commitment in a changing world of work. Psychologie Canadienne, 39 (1-2), 83-93. Meyer, J. P., Stanley, D. J., Herscovitch, L., & Topolnytsky, L. (2002). Affective, continuance, and normative commitment to the organization: A meta-analysis of antecedents, correlates, and consequences. Journal of Vocational Behavior, 61, 20-52.
  • Mitchell, V.W. (1994). 30 Years of perceived of risk: Some research issues. Paper presented at the Academy of
  • Marketing Science Conference, Developments in Marketing Science, Nashville. Mohamadkhani, K. & Lalardi, M. N. (2012). Emotional intelligence and organizational c o m m i t m e n t between the hotel staff in Tehran. American Journal of Business and Management, 1 (2), 54-59.
  • Morris, I., & Sherman, J.D. (1981). Generalizability of an organizational commitment model. Academy of
  • Management Journal, 24, 512-526. Mottaz, C. J. (1987). An analysis of the relationship between work satisfaction and organizational commitment. The Sociological Quarterly, 28 (4), 541
  • Mowday, R.T., Steers, R.M., & Porter, L.W. (1979). The measurement of organizational commitment. Journal of Vocational Behavior, 14, 224-247.
  • Mowday, R., Porter, L., & Steers, R. (1982). Employee- organization linkages: The psychology of commitment, absenteeism and turnover. New York: Academic Press.
  • Mumcuoğlu, Ö. (2002). Bar-on duygusal zeka testi
  • Türkçe dilsel Eşdeğerlik, güvenilirlik ve geçerlilik çalışması. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Nicholls, S., Wegener, M., Bay, D & Cook, G.L. (2012).
  • Emotional Intelligence Tests: Potential Impacts on the Hiring Process for Accounting Students. Accounting Education, 2012, vol. 21, issue 1, pages 75-95
  • Nikolaou, I., & Tsaousis, I. (2002). Emotional intelligence in the workplace: Exploring its effects on occupational stress and organizational commitment.
  • The International Journal of Organizational Analysis, (4), 327-342. Nunally, J. C., (1978), Psychometric theory. McGraw- Hill, New York.
  • O’Reilly, C. III; Chatman, J. (1986). Organizational commitment and psychological attechment:
  • The effects of compliance, identificaiton, and internalization on prosocial behavior. Journal of Applied Psychology, 71(3); 492-499. Ölçüm Ç. M. (2004). Örgüt Kültürü ve Örgütsel Bağlılık.
  • Ankara: Nobel Yayınları. Özyer, K. (2004). Duygusal zeka ile örgütsel bağlılık ve bağlılığın alt formları arasındaki ilişkilerin saptanmasına yönelik ampirik bir çalışma.
  • Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Porter, L.W., Steers, R.M., Mowday, R.T., & Boulian, P.V. (1974). Organizational commitment, job satisfaction, and turnover among psychiatric technicians. Journal of Applied Psychology, 59, 603-609.
  • Rathi, N. P., & Rastogi, R. (2009). Assessing the relationship between emotional intelligence, occupational self-efficacy and organizational commitment. Journal of the Indian Academy of Applied Psychology, 35, 93-102.
  • Ravichandran, T. & Arun, R., (1999). Total quality management in information systems development:
  • Key constructs and relationship. Journal of Management Information Systems, 16(3), 119-156. Reiff, H.B., Bramel M.H., Hatzes N.M., & Gibbon T. (2001).
  • The relation of learning disabilities and gender with emotional intelligence in college students. Journal of Learning Disabilities, 34, Jaunary/February, 1, 66-78. Rooy, V., David, L., Viswesvaran, Chockalingam. (2004).
  • Emotional intelligence: a meta-analytic investigation of predictive validity and nomological net. Journal of Vocational Behavior, 65, 71–95. Rozell, E. J., Pettijohn, C. E., & Parker, R. S. (2004).
  • Customer oriented selling: Exploring the roles of emotional intelligence and organizational commitment. Psychology & Marketing, 21(6), 405- Salovey, P. ve J.D. Mayer (1990). Emotional Intelligence.
  • Imagination, Cognition and Personality, 9 (3), 185- Santos, J.R.A. (1999). Cronbach’s alpha: A tool for assessing the reliability of scales. Journal of Extension, 37(2), 1-5.
  • Sarboland, K. (2012). Assessment of relationship between emotional intelligence and organizational commitment of employees: a case study of tax affairs offices. Journal of Basic and Applied Scientific Research, 2 (5), 5164-5168.
  • Schyns, B. ve Meindl, J.R. (2006). Emotionalizing leadership in a cross-cultural context. Advances in
  • Global Leadership, 4, 39–58. Sharma, S. (1996) Applied multivariate techniques.
  • John Wiley&Sons Inc., New York Singh, S. (2004). Development of a measure of emotional intelligence. Psychological Studies, 49, 141
  • Sinha, A.K. & Jain, A.K. (2004). Emotional intelligence:
  • Imperative for the organizationally relevant outcomes. Psychological Studies, 49, 81-96. Steers, R. M. (1977). Antecedents and outcomes of organizational commitment. Administrative Science Quarterly, 22, 46-56.
  • Stys, Y. & Brown, S.L. (2004). A Review of the emotional intelligence literature and implications for corrections research report. Research Branch Correctional Service of Canada.
  • Stuller, J. (1997). Edging toward respectability. Training, 34 (6), 43-48.
  • Sung, H. S., Hwang, M. S., Kim, K. S., Chun, N. M. (2010).
  • Influence of clinical nurse specialists’ emotional intelligence on their organizational commitment and turnover intention. Korean Academy of Nursing Administration, 16 (3), 259-266. Wasti, S. A. (2002). Affective and continuance commitment to the organization: Test of an integrated model in the Turkish context. International Journal of
  • Intercultural Relations, 26, 525-550. Weerdt, M. & Rossi, G. (2012) The Bar-On Emotional
  • Quotient Inventory (EQ-i): Evaluation of Psychometric Aspects in the Dutch Speaking Part of Belgium, Selected Papers, 145-172
  • Wong, C., & Law, K. S. (2002). The effects of leader and follower emotion intelligence on performance and attitude: An exploratory study. The Leadership Quarterly. 13(3), 243-274.
  • Yaylacı, G. Ö. (2006). Kariyer planlama ve gelişiminde duygusal zeka faktörü. OMÜ Eğitim Fakültesi Dergisi, , 73-86.
  • Yüksel, M. (2006). Duygusal zeka ve performans ilişkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Erzurum:
  • Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Zangaro, G. A. (2001). Organizational commitment: A concept analysis. Nursing Forum, 36 (2), 14-22
There are 101 citations in total.

Details

Other ID JA78MP29AD
Journal Section Research Article
Authors

Murat Özcan This is me

Erol Geçici This is me

Mehmet Günlük This is me

Publication Date May 1, 2016
Published in Issue Year 2016 Volume: 16 Issue: 2

Cite

APA Özcan, M., Geçici, E., & Günlük, M. (2016). The Effcet Of Accountants’ Emotional Intelligence Level On Their Organizational Commitment. Ege Academic Review, 16(2), 287-302.
AMA Özcan M, Geçici E, Günlük M. The Effcet Of Accountants’ Emotional Intelligence Level On Their Organizational Commitment. ear. May 2016;16(2):287-302.
Chicago Özcan, Murat, Erol Geçici, and Mehmet Günlük. “The Effcet Of Accountants’ Emotional Intelligence Level On Their Organizational Commitment”. Ege Academic Review 16, no. 2 (May 2016): 287-302.
EndNote Özcan M, Geçici E, Günlük M (May 1, 2016) The Effcet Of Accountants’ Emotional Intelligence Level On Their Organizational Commitment. Ege Academic Review 16 2 287–302.
IEEE M. Özcan, E. Geçici, and M. Günlük, “The Effcet Of Accountants’ Emotional Intelligence Level On Their Organizational Commitment”, ear, vol. 16, no. 2, pp. 287–302, 2016.
ISNAD Özcan, Murat et al. “The Effcet Of Accountants’ Emotional Intelligence Level On Their Organizational Commitment”. Ege Academic Review 16/2 (May 2016), 287-302.
JAMA Özcan M, Geçici E, Günlük M. The Effcet Of Accountants’ Emotional Intelligence Level On Their Organizational Commitment. ear. 2016;16:287–302.
MLA Özcan, Murat et al. “The Effcet Of Accountants’ Emotional Intelligence Level On Their Organizational Commitment”. Ege Academic Review, vol. 16, no. 2, 2016, pp. 287-02.
Vancouver Özcan M, Geçici E, Günlük M. The Effcet Of Accountants’ Emotional Intelligence Level On Their Organizational Commitment. ear. 2016;16(2):287-302.