Tüketici Etnosentrizminin Yerel Marketlerden Ürün Satın Alma Niyeti Üzerindeki Etkisi: Yerel Kampanyalara Yönelik Tutumun Aracı Rolü
Year 2018,
Volume: 18 Issue: 3, 387 - 397, 01.07.2018
Adem Uysal
,
Abdullah Okumuş
,
Erdem Özkan
Abstract
Çalışmanın amacı, tüketicilerin toplulukçuluk değerlerine bağlı olarak etnosentrizm seviyelerinin yerel marketlerden ürün satın alma niyetleri üzerindeki etkisinin açıklanması ve yerel kampanyalara yönelik tüketici tutumlarının aracı rolünün tespit edilmesidir. Çalışmanın kapsamına yerel sivil toplum örgütleri ile yerel market birlikleri tarafından gerçekleştirilen ve yerel marketlerden alışveriş yapmayı teşvik eden yerel kampanyalar ve bu kampanyalara temas eden tüketiciler dahil edilmiştir. Bu kapsamda, 344 tüketiciden yüz yüze anket yöntemiyle veriler toplanmış ve yol analizi yöntemiyle değerlendirilmiştir. Yapılan analizler sonucunda, tüketicilerin toplulukçuluk değerlerinin etnosentrizm seviyelerini pozitif olarak etkilediği bulunmuştur. Ayrıca, tüketicilerin etnosentrizm seviyelerinin yerel marketlerden ürün satın alma niyetleri üzerindeki pozitif yönlü etkisinde yerel kampanyalara yönelik tutumlarının kısmi ve tam aracı etkiye sahip olduğu tespit edilmiştir
References
- Ajzen, I. (1991). The Theory of Planned Behavior. Organizational
Behavior and Human Decision Process, 50(2), 179-211
- Akın, M., Çiçek, R., Gürbüz, E. ve İnal, M. E. (2009). Tüketici
Etnosentrizmi ve Davranış Niyetleri Arasındaki Farklılığın
Belirlenmesinde CETSCALE Ölçeği. Ege Akademik Bakış, 9(2),
489-512.
- Akın, M. (2016). The Relationship between Ethnocentric
Tendencies of Turkish Consumers and Socio-Psychological
Factors. International Review of Management and Business
Research, 5(4), 1394-1405.
- Baron, R. M. ve D. A. Kenny, (1986), The Moderator-Mediator
Variable Distinctionin Social Psychological Research: Conceptual,
Strategic, and Statistical Considerations. Journal of
Personality and Social Psychology, 51(6), 1173-1182.
- Bluemelhuber, C., Carter, L. L., ve Lambe, C. J. (2007). Extending
the view of brand alliance effects: an integrative examination
of the role of country of origin. International Marketing Review,
24(4), 427-443.
- Carter, L.L. (2009), Consumer Receptivity of Foreign Products:
The Roles of Country-Of-Origin Image, Consumer Ethnocentrism
and Animosity, Doktora Tezi, Old Dominion University.
- Devaraj, S. Fan, M. ve Kohli, R. (2002). Antecedents of B2C
Channel Satisfaction and Preference: Vali- dating e-Commerce
Metrics. Information Systems Research, 13(3), 316-333.
- Hair, J. F., Anderson, R. E., Babin, B. J., ve Black, W. C. (2010).
Multivariate Data Analysis: A Global Perspective (Vol. 7). Upper
Saddle River, NJ: Pearson.
- Hammond, R., ve Axelrod, R. (2006). The Evolution of Ethnocentrism
Journal of Conflict Resolution, 50 (6), 926-936
Hofstede, G. (1984). Culture’s Consequences: International Differences
in Work-Related Values (Vol. 5). Sage.
- Javalgi, R.G., Virginie, P.K., Gross, A. C. ve Robert, F. S. (2005). An
Application of the Consumer Ethnocentrism Model to French
Consumers, International Business Review, 14, 325-344.
- Kaynak, E. ve A. Kara. (2002). Consumer Perceptions of Foreign
Products: An Analysis of Product-Country Images and Ethnocentrism.
European Journal of Marketing, 36(7/8), 928-949.
- Kim, H.W., Gupta, S. ve Koh, J. (2011). Investigating the Intention
to Purchase Digital Items in Social Networking Communities: A
Customer Value Perspective. Information & Management, 48(6),
228-234.
- Kurtuluş, K., (2010). Araştırma Yöntemleri. İstanbul: Türkmen
Kitapevi.
- Küçükemiroğlu, O. (1999). Market Segmentation by Using Consumer
Lifestyle Dimensions and Ethnocentrism An Empirical
Study, European Journal of Marketing, 33(5-6), 470-487.
Murdock, G.P., (1931). “Ethnocentrism.” InEncyclopaedia of the
Social Sciences. Ed. Edwin R. A. Seligman. New York: Macmillan,
613–614.
- Mutlu, H. M., Çeviker, A., ve Çirkin, Z. (2011). Tüketici Etnosentrizmi
ve Yabancı Ürün Satın Alma Niyeti: Türkiye ve Suriye
Üzerine Karşılaştırmalı Analiz. Sosyoekonomi, 2011(1), 51-74.
- Ng, K. Y., Koh, C., Ang, S., Kennedy, J. C., ve Chan, K. Y. (2011).
Rating leniency and halo in multisource feedback ratings:
testing cultural assumptions of power distance and individualism-
collectivism. The Journal of Applied Psychology, 96(5),
1033-1044.
- Oyserman, D., Coon, H. M., ve Kemmelmeier, M. (2002). Rethinking
individualism and collectivism: evaluation of theoretical assumptions
and meta-analyses. Psychological Bulletin, 128(1), 3-72.
- Öztürk, S., Şerbetci, S., ve Gürcan, Ş. N. (2016). Tüketim Değerlerinin
Satın Alma Niyeti ve Bağlılık Üzerindeki Rolü: Fırsat
Sitelerine Yönelik Bir Araştırma. Anadolu Üniversitesi Sosyal
Bilimler Dergisi. 14(1), 73-88
- Shankarmahesh, M. N. (2006). Consumer ethnocentrism: an
integrative review of its antecedents and consequences. International
Marketing Review, 23(2), 146-172.
- Sharma, S., Shimp, T.A. ve Jeongshin S. (1995), Consumer Ethnocentrism:
A Test of Antecedents and Moderators, Journal of
the Academy of Marketing Science, 23(1): 26-37.
- Shimp, T.A. (1984). Consumer Ethnocentrism: the Concept
and a Preliminary Empirical Test, NA - Advances in Consumer
Research Vol. 11, eds. Thomas C. Kinnear, Provo, UT : Association
for Consumer Research, 285-290.
- Shimp, T.A. ve S. Sharma. (1987). Consumer Ethnocentrism:
Construction and Validation of the CETSCALE. Journal of Marketing
Research, 24 (August), 280-289.
- Siemieniako, D., Kubacki, K., Glińska, E., ve Krot, K. (2011).
National and Regional Ethnocentrism: A Case Study Of Beer
Consumers in Poland. British Food Journal, 113(3), 404-418.
- Simonin, B.L. ve Ruth, J.A. (1998). Is a company known by the
company it keeps? Assessing the spillover effects of brand
alliances on consumer brand attitudes. Journal of Marketing
Research, 35(1):30–42.
- Spillan, J. E., Kucukemiroglu, O. ve de Mayolo, C. A. (2008).
Profiling Peruvian consumers’ lifestyles, market segmentation,
and ethnocentrism. Latin American Business Review, 8(4), 38-59.
Sumner, W.G. (1906). Folkways. Boston: Ginn.
- Tatlı, H. (2014). Market Müşterilerinin Tercihini Etkileyen Faktörler:
Bingöl İli Örneği. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi İİBF
Dergisi, 10(1), 233- 252.
- Türkyılmaz, C. A., Aydoğan, S., ve Gürdal, S. (2016). Perakendeci
Mağaza Özelliklerinin Tüketicilerin Perakendeci Markasına
Karşı Tutumları ve Satın Alma Niyetleri Üzerindeki Etkisi. Öneri
Dergisi, 12(45), 287-305.
- Wang, C., L., ve Chen, Z., X., (2004), Consumer Ethnocentrism
and Willingness to Buy Domestic Products in a Developing
Country Setting: Testing Moderating Effects”, Journal of Consumer
Marketing, 21(6), 391-400.
- Yapraklı, T. Ş. ve Keser, E. (2013). Tüketici Etnosentrizmi: Beyaz
Eşya ve İçecek Sektörlerinde Karşılaştırmalı Bir Saha Araştırması.
Sosyal Ekonomik Araştırmalar Dergisi, (25), 385-420.
The Effect of Consumer Ethnocentrism on Purchase Intention of Products from Local Supermarkets: The Mediating Role of Attitudes Towards Local Campaigns
Year 2018,
Volume: 18 Issue: 3, 387 - 397, 01.07.2018
Adem Uysal
,
Abdullah Okumuş
,
Erdem Özkan
Abstract
The aim of this study was to explain the effect of consumers’ ethnocentrism levels on purchase intentions of products from local supermarkets depending on the collectivist values and to determine the mediation role of consumer attitudes towards local campaigns. The scope of the study includes local campaigns that promoted by non-governmental organizations and local supermarket associations and encouraged to shop at local supermarkets, and consumers who were exposed to these campaigns. In this context, data was collected via face-to-face survey and evaluated by path analysis. As a result, it has been found that the collectivism values of the consumers positively affect the ethnocentrism levels. In addition, it has been found that consumers’ attitudes towards local campaigns have a partial and full mediation effect on the positive effect of ethnocentrism levels on purchase intentions of products from local supermarkets.
References
- Ajzen, I. (1991). The Theory of Planned Behavior. Organizational
Behavior and Human Decision Process, 50(2), 179-211
- Akın, M., Çiçek, R., Gürbüz, E. ve İnal, M. E. (2009). Tüketici
Etnosentrizmi ve Davranış Niyetleri Arasındaki Farklılığın
Belirlenmesinde CETSCALE Ölçeği. Ege Akademik Bakış, 9(2),
489-512.
- Akın, M. (2016). The Relationship between Ethnocentric
Tendencies of Turkish Consumers and Socio-Psychological
Factors. International Review of Management and Business
Research, 5(4), 1394-1405.
- Baron, R. M. ve D. A. Kenny, (1986), The Moderator-Mediator
Variable Distinctionin Social Psychological Research: Conceptual,
Strategic, and Statistical Considerations. Journal of
Personality and Social Psychology, 51(6), 1173-1182.
- Bluemelhuber, C., Carter, L. L., ve Lambe, C. J. (2007). Extending
the view of brand alliance effects: an integrative examination
of the role of country of origin. International Marketing Review,
24(4), 427-443.
- Carter, L.L. (2009), Consumer Receptivity of Foreign Products:
The Roles of Country-Of-Origin Image, Consumer Ethnocentrism
and Animosity, Doktora Tezi, Old Dominion University.
- Devaraj, S. Fan, M. ve Kohli, R. (2002). Antecedents of B2C
Channel Satisfaction and Preference: Vali- dating e-Commerce
Metrics. Information Systems Research, 13(3), 316-333.
- Hair, J. F., Anderson, R. E., Babin, B. J., ve Black, W. C. (2010).
Multivariate Data Analysis: A Global Perspective (Vol. 7). Upper
Saddle River, NJ: Pearson.
- Hammond, R., ve Axelrod, R. (2006). The Evolution of Ethnocentrism
Journal of Conflict Resolution, 50 (6), 926-936
Hofstede, G. (1984). Culture’s Consequences: International Differences
in Work-Related Values (Vol. 5). Sage.
- Javalgi, R.G., Virginie, P.K., Gross, A. C. ve Robert, F. S. (2005). An
Application of the Consumer Ethnocentrism Model to French
Consumers, International Business Review, 14, 325-344.
- Kaynak, E. ve A. Kara. (2002). Consumer Perceptions of Foreign
Products: An Analysis of Product-Country Images and Ethnocentrism.
European Journal of Marketing, 36(7/8), 928-949.
- Kim, H.W., Gupta, S. ve Koh, J. (2011). Investigating the Intention
to Purchase Digital Items in Social Networking Communities: A
Customer Value Perspective. Information & Management, 48(6),
228-234.
- Kurtuluş, K., (2010). Araştırma Yöntemleri. İstanbul: Türkmen
Kitapevi.
- Küçükemiroğlu, O. (1999). Market Segmentation by Using Consumer
Lifestyle Dimensions and Ethnocentrism An Empirical
Study, European Journal of Marketing, 33(5-6), 470-487.
Murdock, G.P., (1931). “Ethnocentrism.” InEncyclopaedia of the
Social Sciences. Ed. Edwin R. A. Seligman. New York: Macmillan,
613–614.
- Mutlu, H. M., Çeviker, A., ve Çirkin, Z. (2011). Tüketici Etnosentrizmi
ve Yabancı Ürün Satın Alma Niyeti: Türkiye ve Suriye
Üzerine Karşılaştırmalı Analiz. Sosyoekonomi, 2011(1), 51-74.
- Ng, K. Y., Koh, C., Ang, S., Kennedy, J. C., ve Chan, K. Y. (2011).
Rating leniency and halo in multisource feedback ratings:
testing cultural assumptions of power distance and individualism-
collectivism. The Journal of Applied Psychology, 96(5),
1033-1044.
- Oyserman, D., Coon, H. M., ve Kemmelmeier, M. (2002). Rethinking
individualism and collectivism: evaluation of theoretical assumptions
and meta-analyses. Psychological Bulletin, 128(1), 3-72.
- Öztürk, S., Şerbetci, S., ve Gürcan, Ş. N. (2016). Tüketim Değerlerinin
Satın Alma Niyeti ve Bağlılık Üzerindeki Rolü: Fırsat
Sitelerine Yönelik Bir Araştırma. Anadolu Üniversitesi Sosyal
Bilimler Dergisi. 14(1), 73-88
- Shankarmahesh, M. N. (2006). Consumer ethnocentrism: an
integrative review of its antecedents and consequences. International
Marketing Review, 23(2), 146-172.
- Sharma, S., Shimp, T.A. ve Jeongshin S. (1995), Consumer Ethnocentrism:
A Test of Antecedents and Moderators, Journal of
the Academy of Marketing Science, 23(1): 26-37.
- Shimp, T.A. (1984). Consumer Ethnocentrism: the Concept
and a Preliminary Empirical Test, NA - Advances in Consumer
Research Vol. 11, eds. Thomas C. Kinnear, Provo, UT : Association
for Consumer Research, 285-290.
- Shimp, T.A. ve S. Sharma. (1987). Consumer Ethnocentrism:
Construction and Validation of the CETSCALE. Journal of Marketing
Research, 24 (August), 280-289.
- Siemieniako, D., Kubacki, K., Glińska, E., ve Krot, K. (2011).
National and Regional Ethnocentrism: A Case Study Of Beer
Consumers in Poland. British Food Journal, 113(3), 404-418.
- Simonin, B.L. ve Ruth, J.A. (1998). Is a company known by the
company it keeps? Assessing the spillover effects of brand
alliances on consumer brand attitudes. Journal of Marketing
Research, 35(1):30–42.
- Spillan, J. E., Kucukemiroglu, O. ve de Mayolo, C. A. (2008).
Profiling Peruvian consumers’ lifestyles, market segmentation,
and ethnocentrism. Latin American Business Review, 8(4), 38-59.
Sumner, W.G. (1906). Folkways. Boston: Ginn.
- Tatlı, H. (2014). Market Müşterilerinin Tercihini Etkileyen Faktörler:
Bingöl İli Örneği. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi İİBF
Dergisi, 10(1), 233- 252.
- Türkyılmaz, C. A., Aydoğan, S., ve Gürdal, S. (2016). Perakendeci
Mağaza Özelliklerinin Tüketicilerin Perakendeci Markasına
Karşı Tutumları ve Satın Alma Niyetleri Üzerindeki Etkisi. Öneri
Dergisi, 12(45), 287-305.
- Wang, C., L., ve Chen, Z., X., (2004), Consumer Ethnocentrism
and Willingness to Buy Domestic Products in a Developing
Country Setting: Testing Moderating Effects”, Journal of Consumer
Marketing, 21(6), 391-400.
- Yapraklı, T. Ş. ve Keser, E. (2013). Tüketici Etnosentrizmi: Beyaz
Eşya ve İçecek Sektörlerinde Karşılaştırmalı Bir Saha Araştırması.
Sosyal Ekonomik Araştırmalar Dergisi, (25), 385-420.