Yaratıcı drama “Bir grupla, grup üyelerinin yaşantılarından yola çıkarak, bir amacın,
düşüncenin, doğaçlama, rol oynama gibi tekniklerden yararlanarak canlandırılmasıdır.”
(Adıgüzel, 2015, 56). Yaratıcı drama bireylerin yaparak yaşayarak öğrenmelerini sağlar.
Yaratıcı drama çalışmalarındaki etkinlikler bireylerin farklı düzeylerde gelişimine katkı sunar
(Chalmer, 2007). Bireyler gruptaki arkadaşları ile birlikte rol paylaşımı yaparak doğaçlama
yaparlar (Adıgüzel, 2015). Doğaçlamalarda yeni ürünler ortaya çıkarılır (Baldwin & Fleming,
2003). Yaratıcı drama, öğrencilerin ve bağımsız düşünmelerini (Ward, 1960) sağlayarak
duygu, düşünce ve davranışlarının olumlu yönde değişmesini sağlayabilir (Somers, 1994).
Öğrencilerin öğrenmeye yönelik isteklerini artırarak, onların özgüvenlerinin ve cesaretlerinin
gelişmesini sağlayabilir (Ulubey & Gözütok, 2015).
Bireylerin çeşitli özelliklerinin gelişmesini sağlayan yaratıcı drama yöntemi, öğrencilerin
farklı öğretim kademelerindeki derslerde akademik başarılarının arttırılmasına (Kırmızı, 2012;
Şahin, 2012; Rüzgâr, 2014; Bıyıklı & Yağcı, 2015; Bingöl, 2015; Bulut & Aktepe, 2015; DikmenliVardar, 2015; Ulubey & Gözütok, 2015; Yıldırım & Işık, 2015) ve derse yönelik tutumlarının
olumluya dönüştürülmesine yönelik kullanılmıştır.
The purpose of this study is both to gather the experimental studies which investigate the effect of
creative drama on the attitudes of students towards the courses and to synthesize the findings of
these studies. The studies within the scope of this current research were obtained from various
databases such as “ProQuest Citations, Council of Higher Education National Thesis Center,
Google Scholar, EBSCO, Taylor & Francis Online, Ebscohost, ERIC and Science Direct” by using
keywords like drama, creative drama, creative drama method, attitude and attitude towards
course. From the database searches, a total of 30 studies (12 articles, 16 master’s theses and two
doctoral dissertations) which examined the effect of creative drama method on students’ attitudes
towards different courses and which were in accordance with the criteria for the meta-analysis,
were obtained. The data were analyzed by using the “Comprehensive Meta-Analysis (CMA)” and
“Data Analysis and Statistical Software (STATA)” programs. As the studies included in the metaanalysis distributed heterogeneously, the effect size of the studies were calculated by applying
random effects model. According to the results of this study, it was identified that creative drama
method positively affected the attitudes of students towards the courses. In the experimental
studies, the differences in students’ attitudes towards their courses were investigated in the
direction of moderator variables. Among these moderator variables, not only the period of
experimental process, but also the educational level of the participants who were implemented the
experimental applications created a significant difference in the effect size, whereas the other
variables did not have a significant difference.
Other ID | JA24CF73HV |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | April 1, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 Volume: 6 Issue: 1 |